DX-objectief op analoog

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

DX-objectief op analoog

Bericht door Skippy » wo okt 17 2007 2:58 pm

Heeft iemand ervaring met DX-objectieven op een analoge body?

Van de week heb ik mijn Tokina 12-24 op mijn F100 geschroefd. Vanaf 18mm heb je dan 100% vrij beeld in de zoeker.

Maar heeft het gebruik van een DX op analoog gevolgen voor de beeldkwaliteit?

Anders gezegd, kan ik die Tokina als een volwaardig 18-24 objectief op mijn F100 gebruiken?

Oh ja, voordat een slimmerik zegt "probeer het en je weet het", het betreft film hè dus weet ik het pas na ontwikkelen en afdrukken :wink:

SwederD70
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » wo okt 17 2007 3:16 pm

Ik heb ooit een advies gehoord om op te passen met Dx lenzen op een analoge body te schroeven.
Je spiegel kan mischien tegen de achterzijde van het objectief botsen....
Omdat een dx lens er dieper in kan liggen...
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » wo okt 17 2007 3:18 pm

Volgens mij kan je een DX objectief beperkt gebruiken vanwege de vignettering in de hoeken zoals je zelf ook al aangaf.
Zodra je inzoomt en de vignettering is weg heb je daar ook geen last meer van en kan je de lens gewoon gebruiken.
Wel rekening mee houden dat je geen 100% zoekerbeeld hebt.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo okt 17 2007 3:24 pm

Een DX-objectief blijft een objectief dat berekend is voor een kleine beeldcirkel. Leuk dat het vanaf 18mm beeldvullend is voor kleinbeeld, maar ik zou dan van de beeldkwaliteit in de randen en hoeken geen wonderen verwachten.

Enne... ontwikkelen en afdrukken duurt in het ergste geval toch maar twee werkdagen? En je hebt toch ook de één uur service bij veel zaken?

Maar als je echt de scherpte van je DX-objectief wilt beoordelen zou ik een diafilm nemen. Bij afdrukken gaat sowieso iets verloren, dus neem diafilm, koop een behoorlijke loep en klaar is Kees. Fotografeer bijvoorbeeld een bakstenen muur, of een ander oppervlak met een regelmatige structuur. Wat je ook kunt doen is op een flinke muur wat krantenpagina's plakken. Fotograferen vanaf statief natuurlijk.

Succes, E.M. de Klerk

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » wo okt 17 2007 5:03 pm

Er is vaker geExperimenteerd met juist dit objectief. Het is prima te gebruiken vanaf 18mm. Hoe het met andere objectieven zit?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

mikemix

Bericht door mikemix » wo okt 17 2007 5:08 pm

Ik zou het niet doen.
Ik heb mijn 17-55 ook wel eens op mijn F5 gedaan, het werkt vanaf +/- 35mm maar super is het niet.
Dx objectief is optimaal voor DX camera's bedoeld, persoonlijk hou ik me eraan.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo okt 17 2007 5:23 pm

DX objectieven zijn digitaal geoptimaliseerd, zeggen ze. Geeft minder spiegelingen tussen sensor en achterlens, door een coating op die laatste, dat is geen probleem voor film.
De optimalisatie voor de kleinere beeldcirkel speelt wel mee, niet alleen bioj vignettering, maar ook als je daar geen last meer van hebt dan gebruik je nog het minst optimale deel vd lens voor je buitenste beeld, toch moet het wel kunnen bij zoomlenzen.
Hoewel ik voor film toch liever mijn Sigma 24-70 F2.8 gebruik, dan mijn Nikkor 17-55 DX, dan zit ik al vanaf 24mm zonder vignettering, terwijl die lens ook voor digitaal is ontworpen (maar nog wel op filmformaat)

Wat Sweders opmerking betreft. Dat digitale lenzen tegen de spiegel van filmformaat camera's aankomen is/was zo bij Canon, daar liggen de lenzen voor DX formaat (of hoe zij het ook noemen) dieper in de camera, bij Nikon heb ik daar nog nooit van gehoord. Ook niks van gemerkt, bijvoorbeeld met de 10,5 mm op een FG-20. Gaf wel wat vignettering.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo okt 17 2007 5:35 pm

Roelof:
"Dat digitale lenzen tegen de spiegel van filmformaat camera's aankomen is/was zo bij Canon, daar liggen de lenzen voor DX formaat (of hoe zij het ook noemen) dieper in de camera, bij Nikon heb ik daar nog nooit van gehoord."

Nou, dat is helaas maar ten dele waar. Het namelijk de reden dat je de objectieven van de APS-camera's nooit op een DX- of een F-camera mag zetten. Die steken namelijk wel heel ver in het spiegelhuis.
Anders zouden de DX-werkers nu heel goedkoop aan heel bruikbare en goedkope objectieven kunnen komen...

E.M. de Klerk

mikemix

Bericht door mikemix » wo okt 17 2007 5:39 pm

Volgens mij ging het over DX op F deze draad.....?!

D.d.B.

Bericht door D.d.B. » wo okt 17 2007 5:49 pm

Het zal denk ik wel lukken een Dx objectie op een full-size sensor.
Maar je krijgt er natuurlijk wel sterke vignettering door.
Ik zou zeggen: probeer het uit !

Groetjes

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo okt 17 2007 6:02 pm

Roelof:
"bij Nikon heb ik daar nog nooit van gehoord"...

Mikemix:
"Volgens mij ging het over DX op F deze draad.....?!"

Het gaat hier om raakvlakken met de aangehaalde materie en aanvullende, zijdelingse informatie zoals die wellicht van nut is voor de welwillende lezers...

E.M. de Klerk

mikemix

Bericht door mikemix » wo okt 17 2007 7:10 pm

@emdeklerk-> no offence :wink:
Vind als je APS gaat aanhalen je op die manier alles kan aanhalen wat imo de draad doet vertroebelen.
Was niet de vraag.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo okt 17 2007 9:53 pm

Ok, bedankt voor de reacties zover. Het werkt wel vanaf 18 maar is geen aan te bevelen combinatie.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo okt 17 2007 9:55 pm

Ik denk, dat ik het niet zo snel zou doen.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Nez

Re: DX-objectief op analoog

Bericht door Nez » do jan 24 2013 7:22 pm

Hallo,

Even een oud topic nieuw leven inblazen met een gerelateerde vraag. Ik heb nu een analoge en een digitale DX Nikon body en een f/1.8 50mm FX lens. Ik heb behoefte aan een zoomlens die ik op beide bodies kan gebruiken, en zit te denken aan de 28-105 FX, als ik die tenminste ergens voor een goede prijs/kwaliteitverhouding kan vinden (tweedehands is geen bezwaar maar hij moet het nog wel naar behoren doen natuurlijk).

Maar dan heb ik geen groothoek op de DX camera, terwijl ik die waarschijnlijk het meest zal gebruiken, iig in het begin (ben nog een beetje aan het wennen aan het fotograferen met een (D)SLR). Dus mijn vraag is of iemand weet wat de 18-105mm DX doet op een analoge body. Als ie het vanaf rond de 28mm prima doet ga ik denk ik toch voor de DX lens. Ik zie verschillende opmerkingen in dit topic dat DX op analoog wel kan maar "niet echt super" is - wat is er dan niet zo goed aan?

En weet iemand waar de grens voor de 18-105 DX waar het er een beetje normaal uit gaat zien op een analoge body?

Als iemand er ergens voorbeeldfoto's van weet te staan zou dat natuurlijk helemaal super zijn!

Andere tips voor goede doch betaalbare zoomlenzen waar ik op beide bodies wat aan ga hebben zijn overigens ook zeer welkom :)

Alvast bedankt.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”