Maak u niet druk, ik vind u helemaal niet vervelend. Ik stel hier een vraag en vertel wat ik heb gedaan...de keuze's qau instelling heb ik gemaakt met de intentie om de foto zo goed mogelijk te maken. Blijkbaar zat ik er nogal naast...geen drama.a90 schreef:Ik wil niet vervelend doen maar schommelende kinderen fotograferen op F2.8 met handmatige scherpstelling op 80mm DX en je dan afvragen waarom een foto niet in focus is ?![]()
Ik waardeer de reactie's en probeer er wat van op te steken en daarbij heb ik geen last van lange tenen.
De keuze om de focus om manueel te zetten is omdat de AF alle kanten op schiet als ik met deze lens een foto van een dergelijke beweging maak. Ik heb scherpgesteld en daarna het ritme van het schommelen geprobeerd in te schatten, ik was net niet op tijd waardoor de scherpte achter het onderwerp ligt.
Maargoed...wat een belangrijker leerpunt is voor mij is dat ik met een dergelijk diafragma dus een veel te klein DOF heb voor bewegende onderwerpen (beweging in de lengte as van de lens dan uiteraard). Wanneer ik het diafragma op 5.6 had ingesteld had ik mijn DOF verdubeld en was de foto waarschijnlijk wel scherp over het gehele onderwerp (ondanks dat ik niet op het juiste moment klikte).
De reden voor mij om voor een groot diafragma te gaan was omdat ik graag een korte sluitertijd wou gebruiken....daar zal ik dus een compromi in moeten vinden.
Alleen vraag ik mezelf nu eigenlijk af wat het voordeel is van een lichtsterke lens wanneer ik noodgedwongen het diafragma moet knijpen