D7000 tips

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D7000 tips

Bericht door DannySan » wo feb 12 2014 7:28 am

Hoi Jacob,

dank voor de door jou gestuurde foto!
Ik kan begrijpen dat je frustraties hebt over dat de foto's niet zijn 'zoals je het wilde'.
Bedenk wel dat je met een D7000 veel meer mogelijkheden hebt, maar daardoor ook veel meer instelmogelijkheden.

De foto die je via de link hebt gestuurd heb ik even bekeken en bewerkt, en vindt je hieronder terug:
Afbeelding

Als ik de exif-gegevens bekijk valt mij op dat je als lichtmeting 'center weighted' gebruikt, en bij het bestuderen van de foto in ViewNX zie ik dat je hier de focus-mode 'AF-A' gebruikt hebt.
Waarom deze keuze? AF-A maakt dat de camera zélf 1 (of meer) plekken kiest waarop hij scherp probeert te stellen en dan krijg jij niet de scherpte op díe plek die jij wilt.
Hieronder een plaatje wat ik gistermiddag gemaakt heb van onze - bijna - slapende pup. Deze is gemaakt op AF-S met 1 enkel punt wat ik plaats op het oog wat het dichtste bij is.
Dan komt dus de scherpte waar ik dat wil, en niet waar de camera dit bedenkt...

Afbeelding

Ik zie dat je in Assen woont, mocht je het leuk vinden ben je ook van harte welkom in het mooie Bedum hoor; dan lopen we samen de settings eens door en doen we hier een mini-photowalk.
Door omstandigheden heb ik opeens een héleboel vrije tijd, dus ben dagelijks huis :huh: Maar dan moet ik er maar het beste van maken :mrgreen:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo feb 12 2014 8:17 am

Danny,

Bij AF-A kiest de camera geen focuspunten, het is een middenweg tussen AF-S en AF-C.
Als de camera merkt dat het onderwerp stil staat gedraagt hij zich alsof hij in de AF-S staat, en als hij merkt dat het onderwep beweegt dan gedraagt hij zich alsof hij in AF-C staat.
Maar je kiest nog altijd zelf het focuspunt.

Ook met centrum gerichte lichtmeting is helemaal niets mis. Zeker in dit geval waarbij het onderwerp donkerder is als de omgeving geeft het een goed resultaat.

Enige wat me opvalt is dat het lijkt alsof het focuspunt iets achter de ogen ligt, en dat die Sigma een lelijke (onrustige) bokeh heeft.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo feb 12 2014 8:29 am

@yzf1kr: ik vroeg me ook alleen af vanwaar de keuze... ik ben geen fan van AF-A maar zeg nergens dat het 'fout' is.
Je bent een deel van je sturing kwijt (in mijn opinie dan) bij AF-A; maar dat is aan een ieder zelf om daar iets mee te doen / van te vinden natuurlijk.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jacob_O » wo feb 12 2014 10:36 am

Dank voor de analyse en de reacties.
AF-A omdat me dat in geval van de honden wel gemakkelijjk leek in geval van bewegen en "laat de camera het maar uitzoeken ik heb al genoeg aan mijn hoofd".
(Bovendien zegt Ken Rockwell dat dit de juiste manier is ;-) )
Qua instellingen ben ik dus nog aan het vogelen maar inmiddels heb ik wel AF-ON onder U1 zitten en dat lijkt me dé manier...

Centrum gewogen gemiddelde idd. omdat het nogal lastig is om deze hond goed doorlicht op de foto te krijgen. Het zwart in de kraag loopt nogal snel vol,
( Deze foto is overigens genomen in het bos bij een bewolkte lucht, dus geen grote verschillen licht en donker maar wel weinig licht)
Persoonlijk vind ik de vacht ook wat aan de blauwe kant, maar dat zal aan de Auto-WB liggen en is naderhand makkelijk op te vangen.
Van deze foto vind ik, ook na de bewerking van Danny, dat deze het ook nét niet helemaal is, de foto oogt niet lekker.
Wát het is durf ik niet te zeggen maar ik wijt het voor een groot deel aan de Sigma. Tanuki lijkt een beetje gruizig net als de achtergrond.

Nu weet ik niet of dat aan het bokeh van de Sigma te wijten is (Is bokeh niet alleen van invloed op de achtergrond?)
maar dit was de eerste en de laatste keer dat deze Sigma op de D7000 zat. Het was meer een test en omdat ik wilde 'lui' fotograferen,
d.w.z. maar één lens meenemen en het gemak van de OS die op mijn Nikon 18-70 ontbreekt.
(Mijn vrouw heeft deze Sigma een jaar geleden al aan de kant gelegd nadat ze voor haar verjaardag een Sigma 105 macro gekregen had.
Het verschil in kwaliteit tussen de foto's was voor haar genoeg reden om van gemak en ruime mogelijkheden over te stappen naar alleen nog maar 105mm met scherpe foto's)

Het effect van het diafragma op de scherptediepte zal toch een kwestie van gewenning/oefening zijn denk ik. (Scherptediepte van een compact gewend)
De vele mogelijkheden qua instellingen maken het er ook niet overzichterlijker op en om de juiste knop/menuoptie op het juiste moment te vinden is ook een kwestie van veel doen.

Ik blijf gewoon door knutselen, ik heb de FZ200 ook redelijk tot goed leren beheersen, het komt nu ook wel goed.
En wat je uitnodiging betreft Danny: Lijkt me leuk om eens af te spreken om nog wat bijscholing te krijgen. :)

Edit: Zojuist eens met de 18-250 vanaf statief een paar foto's gemaakt. Zien er dan een stuk beter uit. Dus het ligt weer eens aan de fotograaf en niet aan het materiaal!

Abbas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Abbas » wo feb 12 2014 12:42 pm

Ik kan de AF niet veranderen als ik AF knop inhoud en dan scroll.

En is het ook mogelijk om het beeld te vertragen met filmen. Dus de fps veranderen zonder de kwaliteit aan te passen?

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » wo feb 12 2014 12:54 pm

@DannySan: Welke bewerkingen heb jij gedaan op de foto van Tanuki?

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo feb 12 2014 1:11 pm

Graag gedaan hoor Jacob, de 'insteek' van mijn kant is ook slechts gebaseerd op mijn meningen/ervaringen.
Ieder daarin zijn of haar keuze natuurlijk, niets is daarin 'fout' maar slechts 'anders'.

Als jij de tips van Ken Rockwell volgt, en je je daar prima bij voelt qua fotografie: doen!
Ik doe dat alleen anders, maar dat is ook prima. Ik gebruik bij beweging AF-C en bij portret/stilstand AF-S (is bij de D7000/D7100 ook binnen 1 tel te wisselen).
AF-ON is ook iets wat mijn interesse heeft, en kun je gewoon onder de daarvoor bedoelde knop zetten op je D7000.

En ik denk dat het 'niet lekker ogen' te maken heeft met het missen van de scherpte? Die ligt volgens mij wat meer naar 'voren' (naar de snuit) i.p.v. op de ogen.
Maar ook dat is een kwestie van smaak/gevoel en puur persoonlijk.
Afspreken vindt ik prima hoor, niet dat ik nu zoveel 'meer' weet; maar wellicht kunnen we van elkaar leren en fotografisch gezellig bezig zijn :mrgreen:

En als je foto's vanaf statief beter zijn kan het ook de camera/objectief handling zijn die je parten speelt; dus hóe hou je je camera met dit objectief vast?
En zijn je sluitertijden snel genoeg als je (op DX) zo ver inzoomt?

Over de bewerking, dat is een standaard LR-behandeling van de hooglichten wat terug en de schaduwen wat meer open; witten en zwarten in balans, wat contrast erbij, ruisreductie, verscherping met een masker, lens-correctie en een licht vignet er omheen en dan exporteren en via Flickr weer delen.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » wo feb 12 2014 1:29 pm

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen blinde volgeling van Ken Rockwell.
Ik mag graag zijn artikelen lezen maar of ik daar wat mee doe is natuurlijk aan mezelf.
Voor mijn is op dit moment "Mastering the Nikon D7000" van Darrell Young geschikter leesvoer.

Het stabiel houden van de camera is wel vrij lastig voor mij, de houding is (vaak) goed,
maar moet wat minder gespannen zijn denk ik en de ademhaling meer in de gaten houden.
Met de FZ was het allemaal wat makkelijker, minder kritisch, én een heel goede stabilisatie.
Daar komt dan ook nog bij dat ik met de FZ maar één lens hoefde te "kennen".
En, zoals ik eerder al zei, moet ik ook de "angst" voor hoge(re) ISO waarden laten varen.

Als we niet serieus fotografisch bezig zijn kunnen we misschien gewoon wat slap ouwehoeren. ;-)

Bedankt ook voor het delen van jouw workflow, dat is dus ook min of meer de wijze/volgorde waarop ik werk.

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » wo feb 12 2014 4:39 pm

DannySan schreef:@yzf1kr: ik vroeg me ook alleen af vanwaar de keuze... ik ben geen fan van AF-A maar zeg nergens dat het 'fout' is.
Je bent een deel van je sturing kwijt (in mijn opinie dan) bij AF-A; maar dat is aan een ieder zelf om daar iets mee te doen / van te vinden natuurlijk.
Die sturing is afhankelijk van welke AF veldinstelling je gebruikt. In AF-A kun je ook gewoon single point instellen. Dan schakelt de camera alleen automatisch tussen AF-S en AF-C, maar het blijft gewoon single point op waar jij je focuspunt neerzet.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Abbas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Abbas » za feb 15 2014 12:14 am

Ik heb een vraag over het filmen.
Formaat waar in gefilmd wordt, is MOV en die kan ik niet inladen in VideoStudio. Hiervoor moet ik het omzetten in avi.
Kan ik dat veranderen in de camera of dat makkelijk de video kan omzetten?

Abbas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Abbas » di apr 22 2014 11:29 am

Een aantal vragen over de D7000:

Ik kan AF punten niet meer wijzigen. Hij staat nu, ik weet hoe, nu vast op de middelste punt. Hoe kan ik het weer wijzigen dat het verstelbaar is?
En hoe kan ik AF-A wijzigen in AF-S? Ik heb overal gekeken en heel raar, ik kon het niet vinden.

RedHenk
Forumlid
Forumlid

Bericht door RedHenk » di apr 22 2014 11:44 am

Met alle respect , maar dit zijn toch echt zaken die duidelijk in de handleiding staan.

R3MCO
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door R3MCO » di apr 22 2014 12:54 pm

Abbas schreef:Een aantal vragen over de D7000:

Ik kan AF punten niet meer wijzigen. Hij staat nu, ik weet hoe, nu vast op de middelste punt. Hoe kan ik het weer wijzigen dat het verstelbaar is?
En hoe kan ik AF-A wijzigen in AF-S? Ik heb overal gekeken en heel raar, ik kon het niet vinden.

vraag 1: Er zit rechts onder je scherm een klein knopje "L" (dacht ik...) Die even omzetten en je kan weer schuiven...

vraag 2: Links onder bij je lensmount zit je AF (AF aan/uit) schakelaar, als je het knopje in het midden indrukt kun je met je achterste instelwieltje schakelen tussen AF-a / AF-c / AF-s...
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip

Abbas
Forumlid
Forumlid

Bericht door Abbas » di apr 22 2014 2:09 pm

Bedankt!!

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”