dank voor de door jou gestuurde foto!
Ik kan begrijpen dat je frustraties hebt over dat de foto's niet zijn 'zoals je het wilde'.
Bedenk wel dat je met een D7000 veel meer mogelijkheden hebt, maar daardoor ook veel meer instelmogelijkheden.
De foto die je via de link hebt gestuurd heb ik even bekeken en bewerkt, en vindt je hieronder terug:

Als ik de exif-gegevens bekijk valt mij op dat je als lichtmeting 'center weighted' gebruikt, en bij het bestuderen van de foto in ViewNX zie ik dat je hier de focus-mode 'AF-A' gebruikt hebt.
Waarom deze keuze? AF-A maakt dat de camera zélf 1 (of meer) plekken kiest waarop hij scherp probeert te stellen en dan krijg jij niet de scherpte op díe plek die jij wilt.
Hieronder een plaatje wat ik gistermiddag gemaakt heb van onze - bijna - slapende pup. Deze is gemaakt op AF-S met 1 enkel punt wat ik plaats op het oog wat het dichtste bij is.
Dan komt dus de scherpte waar ik dat wil, en niet waar de camera dit bedenkt...

Ik zie dat je in Assen woont, mocht je het leuk vinden ben je ook van harte welkom in het mooie Bedum hoor; dan lopen we samen de settings eens door en doen we hier een mini-photowalk.
Door omstandigheden heb ik opeens een héleboel vrije tijd, dus ben dagelijks huis