Welke groothoek (D800)
Re: Welke groothoek (D800)
dit zijn natuurlijk geen eerlijke foto's om kwaliteit van een objectief weer te geven, ik mis een hoop scherpte nl. en dat zou pleiten voor de 14-24. wil je echt vergelijken moet je natuurlijk ook echt vergelijken met vergelijkbare foto's. onderaan de streep is een 14-24 natuurlijk het absolute minimum voor een d800, en filters heeft een 14-24 niet nodig.
ajuus
emiel
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
ND filters, ND-grads, polarisatie...emiel schreef:...filters heeft een 14-24 niet nodig.

Fin.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik gebruik naar tevredenheid lee filters op dit objectief.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Pardon...? Ik mag hier geen full format platen plaatsen. De foto's dus geven hooguit een indruk van de kwaliteit van de lens. Ik heb full format resultaten van mijn Tokina en het Nikon objectief op 100% naast elkaar gelegd bij (min of meer ) gelijke instellingen: in het midden van het beeld zie ik geen verschil, in de randen en zeker in de hoeken van het beeld wel degelijk. Niettemin denk ik dat Tokina goede prestaties neerzet, zeker afgezet tegen de prijs van het objectief.ik mis een hoop scherpte nl
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Het effect van verloop-filters is vaak ook goed te bereiken via nabewerking. Een polfilter op supergroothoek is doorgaans niet aan te bevelen. Persoonlijk gebruik ik geen filters op de 14-24mm en mis ze ook niet.djunclesam schreef:ND filters, ND-grads, polarisatie...emiel schreef:...filters heeft een 14-24 niet nodig.
Jur
-
- Clublid
- Contacteer:
Er wordt door sommigen hier gepixelpeept tot men een ons weegt dus bewust schaduwen onderbelichten en daarna weer optrekken in de nabewerking is dan een onacceptabele manier van werkenJur schreef:Het effect van verloop-filters is vaak ook goed te bereiken via nabewerking. Een polfilter op supergroothoek is doorgaans niet aan te bevelen. Persoonlijk gebruik ik geen filters op de 14-24mm en mis ze ook niet.

En polarisatie filters hoeven niet enkel voor landschappen gebruikt te worden. Denk bijvoorbeeld ook aan reflecties bij auto's of indoor fotografie.
Ik zeg overigens nergens dat de 14-24 een slecht objectief is. Het heeft echter enkele beperkingen en een ieder moet zelf beoordelen of die voor hem/haar een probleem zijn. Dat is dus de reden dat ik ze wel graag benoemd zie. Zelfs als er users zijnde dat niet als beperking zien.
Fin.
plaats een stukkie 100% crop...?!Jos schreef:Pardon...? Ik mag hier geen full format platen plaatsen. De foto's dus geven hooguit een indruk van de kwaliteit van de lens. Ik heb full format resultaten van mijn Tokina en het Nikon objectief op 100% naast elkaar gelegd bij (min of meer ) gelijke instellingen: in het midden van het beeld zie ik geen verschil, in de randen en zeker in de hoeken van het beeld wel degelijk. Niettemin denk ik dat Tokina goede prestaties neerzet, zeker afgezet tegen de prijs van het objectief.ik mis een hoop scherpte nl
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
Nog even kort op een rij wat de wensen en mogelijkheden van de TS zijn:
- grote voorkeur voor een zoom;
- 16mm is de grens qua groothoek;
- mag ook een ander merk zijn;
- grote voorkeur voor autofocus;
- maximaal € 750;
- doorsparen om het budget te vergroten is geen optie;
- ik lees niets over de wens om filters te gebruiken;
Ik heb zelf de Tokina 16-28 f2.8 op een D700 en ben hier erg tevreden over. Nu is de D700 'slechts' 12MP dus ik weet niet hoe het objectief zich houdt op zo'n pixelkanon.
De 14-24 f2.8 heb ik een keer een dagje mogen lenen en is natuurlijk boven iedere discussie verheven (behalve dat onding van een lensdop). Echter valt deze zowel nieuw als gebruikt buiten het budget van TS, dus die kunnen we direct vergeten.
De 16-35 f4 komt alleen tweedehands binnen het budget, maar is optisch op vrijwel alle vlakken minder dan de Tokina.
De 12-24 van Sigma komt ook alleen tweedehands binnen budget, en lijkt optisch ook niet slecht als we de 12mm even buiten beschouwing laten. Dit objectief is ook wat lastiger verkrijgbaar.
Ik kwam uiteindelijk dus uit bij de Tokina welke door Photozone is getest op 24MP (D3x). Scherpte in de uiterste hoeken blijft wat achter met name onder de f5.6, maar over het algemeen scoort het objectief prima qua scherpte. We kunnen hier foto's en 100% cropjes gaan plaatsen, maar om een goed beeld te krijgen zou je dat bij diverse combinaties van brandpuntsafstanden en diafragma's moeten doen.
Tot slot nog even het doel van TS. De stormchasing is voor zover ik kan zien geen broodwinning maar eerder vrijetijdsbesteding. Daarnaast worden de foto's op de site gepubliceerd op 700 pixeltjes breed. Dan kun je je afvragen of zo'n 14-24 wel nodig is, ook al heb je de financiële middelen.
- grote voorkeur voor een zoom;
- 16mm is de grens qua groothoek;
- mag ook een ander merk zijn;
- grote voorkeur voor autofocus;
- maximaal € 750;
- doorsparen om het budget te vergroten is geen optie;
- ik lees niets over de wens om filters te gebruiken;
Ik heb zelf de Tokina 16-28 f2.8 op een D700 en ben hier erg tevreden over. Nu is de D700 'slechts' 12MP dus ik weet niet hoe het objectief zich houdt op zo'n pixelkanon.
De 14-24 f2.8 heb ik een keer een dagje mogen lenen en is natuurlijk boven iedere discussie verheven (behalve dat onding van een lensdop). Echter valt deze zowel nieuw als gebruikt buiten het budget van TS, dus die kunnen we direct vergeten.
De 16-35 f4 komt alleen tweedehands binnen het budget, maar is optisch op vrijwel alle vlakken minder dan de Tokina.
De 12-24 van Sigma komt ook alleen tweedehands binnen budget, en lijkt optisch ook niet slecht als we de 12mm even buiten beschouwing laten. Dit objectief is ook wat lastiger verkrijgbaar.
Ik kwam uiteindelijk dus uit bij de Tokina welke door Photozone is getest op 24MP (D3x). Scherpte in de uiterste hoeken blijft wat achter met name onder de f5.6, maar over het algemeen scoort het objectief prima qua scherpte. We kunnen hier foto's en 100% cropjes gaan plaatsen, maar om een goed beeld te krijgen zou je dat bij diverse combinaties van brandpuntsafstanden en diafragma's moeten doen.
Tot slot nog even het doel van TS. De stormchasing is voor zover ik kan zien geen broodwinning maar eerder vrijetijdsbesteding. Daarnaast worden de foto's op de site gepubliceerd op 700 pixeltjes breed. Dan kun je je afvragen of zo'n 14-24 wel nodig is, ook al heb je de financiële middelen.
- JvdKooij
- Forumlid
- Contacteer:
Op mijn D610 heb ik sinds kort een Sigma 15-30, kon ik voor die prijs niet laten liggen.
Tot nu toe vallen de resultaten niet tegen (ongetwijfeld zal de 14-24 beter zijn, maar dat wil er gewoon niet aan uitgeven)
Tot nu toe vallen de resultaten niet tegen (ongetwijfeld zal de 14-24 beter zijn, maar dat wil er gewoon niet aan uitgeven)
Groetjes,
Jaap
Jaap
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ook op de D800 wat mij betreft een prima objectief , die Tokina. Zal kijken of ik wat crops op 100% kan plaatsen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Heren, als eerste bedankt voor de vele reacties en natuurlijk het meedenken, helpen & discussiëren ! Mijn excuses voor de late reactie, onverwacht was ik voor 4 dagen bij het vrouwtje dus ging de aandacht even naar haar.
Ik zie veel verschillende objectieven langskomen waarvan de meningen blijkbaar ook verschillen.
> Ik zal enkel gebruik maken van UV filters. Voor de nabewerking gebruik in LR4, de informatie welke uit de RAW files van de D800 valt te redden is namelijk echt inmens, de filters in Lightroom zijn dan ook in 99% van de gevallen een perfecte oplossing.
> De publicatie op onze website is momenteel 700Pix, dit willen wij in de toekomst omschalen naar 1024P. Daarbij komen de bestanden afzonderlijk gepubliceerd te staan op Flickr op 1500P. Eventuele aflevering van bestanden aan geïnteresseerden kan op aanvraag op het volledige formaat.
> Broodwinning vinden we niet binnen SWNL. De website+organisatie zijn geheel op hobbymatig gebied opgebouwd.
Ik lees veel over de 14-24 van Nikon. Als het financieel haalbaar was voor mij dan had ik deze ook zeker aangeschaft, helaas is dat nog niet mogelijk op dit moment. Dus inderdaad, ik moet een kwalitatief goed alternatief vinden voor een budget van 750,- (filters niet meegerekend) Voorkeur voor een 2.8 objectief is er zeker, maar het is geen pre.
Ik zie veel verschillende objectieven langskomen waarvan de meningen blijkbaar ook verschillen.
> Ik zal enkel gebruik maken van UV filters. Voor de nabewerking gebruik in LR4, de informatie welke uit de RAW files van de D800 valt te redden is namelijk echt inmens, de filters in Lightroom zijn dan ook in 99% van de gevallen een perfecte oplossing.
> De publicatie op onze website is momenteel 700Pix, dit willen wij in de toekomst omschalen naar 1024P. Daarbij komen de bestanden afzonderlijk gepubliceerd te staan op Flickr op 1500P. Eventuele aflevering van bestanden aan geïnteresseerden kan op aanvraag op het volledige formaat.
> Broodwinning vinden we niet binnen SWNL. De website+organisatie zijn geheel op hobbymatig gebied opgebouwd.
Ik lees veel over de 14-24 van Nikon. Als het financieel haalbaar was voor mij dan had ik deze ook zeker aangeschaft, helaas is dat nog niet mogelijk op dit moment. Dus inderdaad, ik moet een kwalitatief goed alternatief vinden voor een budget van 750,- (filters niet meegerekend) Voorkeur voor een 2.8 objectief is er zeker, maar het is geen pre.
-
- Forumlid
Rick. B schreef:Heren, ..... onverwacht was ik voor 4 dagen bij het vrouwtje .....

Maximaal OT maargoed, we wonen niet bij elkaar... :mrgreen:Marten schreef:Rick. B schreef:Heren, ..... onverwacht was ik voor 4 dagen bij het vrouwtje .....