overstappen van pc naar apple

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
mtb

Bericht door mtb » vr okt 19 2007 6:40 pm

Bij de koop van de iMac; neem extra geheugen dan draait de NX zeer soepel
Ik ga de 24 inch 2,4 Ghz kopen en druk er zelf 4 Gig geheugen in want als je die ergens anders koopt kost het geen pepernoot €74 per 2 gb
in plaats van €800 bij apple

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » vr okt 19 2007 7:07 pm

Pas op met RAM-geheugen kopen. Mac's zijn erg kieskeurig voor wat betreft RAM-modules. Niet elke module van de PC-boer om de hoek werkt. Maak dus goede afspraken met de winkel om eventueel te ruilen.
Redlijk goedkoop RAM-geheugen is te koop bij Mail-a-Mac en/of Macstuff (beide.nl). Hier gekocht geheugen is altijd compatibel.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » vr okt 19 2007 7:12 pm

Macer schreef:Misschien een domme vraag, maar wat is nou het voordeel van een apple tegenover een "normale" pc wat betreft fotoverwerking?
De kleurconsistentie.
Alle (in) Cacao geschreven programma's ondersteunen kleurprofielen. En dat is dus zo goed als systeembreed. Je foto in iPhoto ziet er dus hetzelfde uit in iDVD, iMovie en Safari, etc.
Safari (nu ook voor Windows) is de enige webbrowser die ingesloten kleurprofielen voor afbeeldingen gebruikt. Kleurenbeelden op webpagina's worden dus weergegeven zoals de maker ze (on)bedoeld heeft.

rvdb

Bericht door rvdb » vr okt 19 2007 8:07 pm

ArjanL schreef:Pas op met RAM-geheugen kopen. Mac's zijn erg kieskeurig voor wat betreft RAM-modules. Niet elke module van de PC-boer om de hoek werkt. Maak dus goede afspraken met de winkel om eventueel te ruilen.
Redlijk goedkoop RAM-geheugen is te koop bij Mail-a-Mac en/of Macstuff (beide.nl). Hier gekocht geheugen is altijd compatibel.
Dat is een fabeltje. Elke RAM reep die voldoet aan de specificaties werkt gewoon.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » vr okt 19 2007 8:17 pm

Hmmm... voor zover mij bekend is er wel degelijk verschil in betrouwbaarheid en uitval van de diverse merken...
Ik ben hier incognito...

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » vr okt 19 2007 8:34 pm

Dit is een prima adres om geheugen voor Mac's te online te bestellen. Misschien niet het allergoedkoopst, het is geen partij-discounter, maar de werking wordt gegarandeerd.

http://www.crucial.com/eu/

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » vr okt 19 2007 8:39 pm

Mee eens. Ik heb overigens bij aankoop van mijn iMac 24" tegen de winkel gezegd dat het gewoon bij bijvoorbeeld www.norrod.nl te krijgen is. Of zij het voor hetzelfde bedrag wilden installeren... nou... het werd ietsje meer maar acceptabel dus ik heb het gewoon laten installeren.
Ik ben hier incognito...

rvdb

Bericht door rvdb » vr okt 19 2007 9:22 pm

Ik heb destijd op gathering.tweakers.net gekeken en daar werd ook gewoon gezegd dat al het geheugen werkt wat precies dezelfde specs heeft. Uiteindelijk besteld via Ebay. Dat is echter nooit aangekomen (netjes geld terug gekregen!!) Toen maar gewoon in NL een upgrade gedaan naar 2GB.

Maar je kunt bij Apple talk op tweakers veel info vinden over geheugen!

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » vr okt 19 2007 9:25 pm

Met meer als 20 jaar Apple ervaring heb ik geheugenstrips voor rare storingen zien zorgen... Maar eerlijk is eerlijk: de laatste storing die ik meemaakte veroorzaakt door een brakke geheugenstrip is heel lang geleden...
Ik ben hier incognito...

yoyo

Bericht door yoyo » vr okt 19 2007 9:28 pm

Fera Albi schreef: Vergelijk het maar met iemand die zijn leven lang margarine heeft gegeten, die weet ook niet hoe boter smaakt :wink:
Maar margarine is gezonder...

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » vr okt 19 2007 9:31 pm

rvdb schreef: Dat is een fabeltje. Elke RAM reep die voldoet aan de specificaties werkt gewoon.
Tuurlijk.
Aangezien de specificaties nauw luisteren is de kans dat RAM-modules uit de PC winkels niet werken groot. Heb het meerdere malen meegemaakt. Ik geloof in het fabeltje; ergo ik vertel het iedereen om teleurstellingen te voorkomen. En, ik koop zéker geen RAM bij Apple.

yoyo

Bericht door yoyo » vr okt 19 2007 9:49 pm

ArjanL schreef:
rvdb schreef: Dat is een fabeltje. Elke RAM reep die voldoet aan de specificaties werkt gewoon.
Tuurlijk.
Aangezien de specificaties nauw luisteren is de kans dat RAM-modules uit de PC winkels niet werken groot. Heb het meerdere malen meegemaakt. Ik geloof in het fabeltje; ergo ik vertel het iedereen om teleurstellingen te voorkomen. En, ik koop zéker geen RAM bij Apple.

Daar heb ik ook al ervaringen mee...

alfa156

Bericht door alfa156 » vr okt 19 2007 11:58 pm

Ik kan jullie melden dat ik sinds een paar dagen een iMac 20 inch 2.4 heb aangeschaft. Ik kreeg daarbij (aktie) nog een iPodshuffle. Ik doe het voorlopig met 1 gig maar zal tzt wel worden uitgebreid. Wat mij direkt opviel is het kleurverschil met mijn Eizo FlexScan S1910. Op de iMac zijn de kleuren helderder en er zit meer contrast in het beeld. Of dit nu komt door de glasplaat die er voor zit, ik weet het niet. Beide monitoren heb ik gecalibreerd. Omdat ik de iMac in de maand oktober heb aangeschaft krijg ik het nieuwe besturingssysteem Leopard er voor 8,95 bij. Verder vind ik het systeem beduidend sneller werken dan mijn pc met Vista. Het is nog wel een puzzel waar wat staat maar gaande weg krijg ik er al aardig inzicht in.

renecita

Bericht door renecita » za okt 20 2007 8:48 am

alfa156 schreef:Ik kan jullie melden dat ik sinds een paar dagen een iMac 20 inch 2.4 heb aangeschaft. Ik kreeg daarbij (aktie) nog een iPodshuffle. Ik doe het voorlopig met 1 gig maar zal tzt wel worden uitgebreid....
En draai je daar ook Photoshop en Capture NX op? Hoe gaat dat?

Was vroeger een echte mac-fan (zo een die dos gebruikers dom vond). Onder druk van de kinderen overgestapt op PC (spelletjes!). Die tijd is inmiddels voorbij. Merk dat ik er wat Macs betreft helemaal uit ben. Wil graag een systeem waar ik wat langer mee kan doen. Dus in ieder geval maximaal meer dan 2 Gb ram. Ik vraag me af met hoeveel je moet starten om meteen lekker te kunnen werken met Photoshop en Capture NX...

Renecita

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » za okt 20 2007 9:36 am

Ik denk dat je om te starten met 2 Gb prima uit de voeten kan. Nog even voor de pixelpeepers onder ons: De iMac 20" heeft een TN scherm en de 24" een H-IPS scherm...
Ik ben hier incognito...

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”