Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?

Bericht door ReneG » vr feb 21 2014 2:24 pm

Léon Obers schreef:
ReneG schreef: Weet iemand nog wat het beste 'goedje' is om contacten te reinigen dat makkelijk te verkrijgen is?
Alcohol, "schoonmaakazijn" (dat lost echt vuil op).
Gewone schoonmaakazijn, het spul dat je in literflessen in de supermarkt koopt? Ik geloof het meteen hoor, ben alleen wat verbaast dat die geschikt is. En v.w.b. alcohol, nog een bepaald type of concentratie? En dan gewoon met een wattenstaafje aanbrengen of zo?

(Ik ga mijn goede whisky daar overigens niet voor gebruiken ook al is die 50% :lol: )
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr feb 21 2014 2:33 pm

Met schoonmaakazijn ontkalk ik de waterkoker, en van tijd tot tijd de scheerkop van mijn scheerapparaat. Is iets krachtiger dan alcohol. Lost rotzooi op (kalk en aanslag). Voor contacten en lenzen heb ik hier ook een flesje ethanol 96% staan (drogist / apotheek) als het op een iets vriendelijker manier moet worden schoongemaakt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr feb 21 2014 3:00 pm

Dan wordt het ethanol... :D

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » vr feb 21 2014 8:47 pm

"Buckwheat" ik moet de flitser niet helemaal in de hot-shoe drukken, maar een tikkie terug. De flitser focusseerde ook niet meer meer met de focus lengte van het zoom objectief en had regelmatig geen flits....
..
Dan zou je de hotshoe een beetje moeten knijpen.Denk dat ook je gegevens op je lcd [ bovenzijde] scherm dan niet te lezen zijn.

Bij mij kwam de sb900 muurvast te zitten op de D200 van twan hij was er niet af te krijgen heb hem er af gehaald.
Zal nu niet vertellen hoe maar heb daar na de flits voet geheel gedemonteerd en de borg pen 3/4 kleiner gemaakt.En hij borgt nog.
Als er wat vuil in dit gaatje zit kan je een groot probleem hebben.TE vast.

Léon Obers
Dat lijkt me moeilijk. Elke Nikon flitser heeft zo'n vergrendel "hendeltje" waarmee je een stiftje in de voet precies in een gaatje van het middencontact laat passen en vergrendelen. Eenmaal gelockt, heb je geen mogelijkheid de flitser naar voor of naar achteren te "tikken". De positie is vast.

Rene Denk dat je toch in die richting moet zoeken.
Mogelijk heb ik nog problemen met de lenscontacten i.c.m. lichtmeting, maar dat lijkt me sterk.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

RedHenk
Forumlid
Forumlid

Bericht door RedHenk » vr feb 21 2014 9:32 pm

Contacten reinigen met vloeistof ben ik geen voorstander van.
Doe het met een simpel school gummetje , dit werkt het beste !
zijn contacten door bv lekkende accu aangetast , dan kan je azijn gebruiken , maar dit is vrij agressief , dus hou weg bij je toestel.

Hero
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hero » zo feb 23 2014 2:25 am

Ben niet echt een fan van ITTL, is nogal eens onbetrouwbaar gebleken. Bijvoorbeeld bij recepties (veel beweging en om de vierkante meter wisselend omgevingslicht) is bijna iedere foto anders belicht. wordt helemaal erg als je je toestel op M hebt staan maar wel auto-iso gebruikt. Dan wordt de ene foto highkey en de volgende opeens lowkey.
Doe mij tegenwoordig maar gewoon handmatig (zowel flitser als camera) en dan het liefst met triggersetje en flitser op een redelijk discreet (voetafdruk) statief.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo feb 23 2014 9:08 am

Flits zelf altijd bijna ttl merk er weinig van TTL (Through the lens) is een flits techniek die de kracht van het licht bepaalt gemeten door de lens. Er wordt een foto genomen en de flits flitst. Het teruggekaatste licht wordt gemeten terwijl de sluiter openstaat en de flitstijd wordt berekend en bijgestuurd. Dit bepaalt de kracht van de flits, in feite zoals de ingenieurs van de camera dit gekozen hebben. De ingenieurs hebben namelijk bepaald dat het onderwerp, waar op gefocust wordt correct belicht wordt in functie van de eventuele andere parameters, zoals diafragma, ISO en sluitertijd instellingen. Dit geeft een consistent (voorgeprogrameerd) resultaat. Met andere woorden de camera bepaalt hoe sterk er geflitst wordt.
E-TTL en i-TTL zijn nog wat gesofisticeerder, ze sturen eerst een voorflits, die praktisch niet te zien is, om dan de belichting te berekenen.
TLL (i-TTL en E-TTL) zijn uitermate geschikt om steeds een correct belichte foto te maken wanneer de flits boven op de camera staat.

info
http://strobist-fotografie.blogspot.nl/ ... -mode.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pf.nl/totale-controle-over-je-fl ... nikon-cls/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nandoonline.com/tutorials/tut_flits.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... system.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
topic info ALE
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 81&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 32&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Rene als iets wijzer geworden wat je probleem kan zijn.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma feb 24 2014 11:18 am

Het testen heeft wat langer geduurd dan verwacht. Belangrijkste redenen zijn dat ik het thuis overdag niet donker genoeg kreeg (waardoor de lichtmeting steeds iets wijzigde) en daarom in de avond moest testen, en omdat bij zoveel flitsen de SB-900 wel eens in de oververhittingsbeveiliging ging. Uiteindelijk bijna 800 foto's gemaakt...

Hoe dan ook, kortgezegd het volgende gedaan. Ik heb na elke stap (waar relevant) de testen met de D7100 herhaald met twee verschillende lenzen (de 17-55 die ik tijdens de receptie gebruikte en de 35mm). De test bestond steeds uit het maken van een serie foto's (50 stuks per keer!) in een redelijke donkere maar constant verlichte kamer (geen TL of zo dus); Het idee hierachter was om de flitser 'hard' te laten werken maar genoeg licht te hebben voor fatsoenlijke AF. Uiteraard vanaf statief gewerkt zonder wijzigingen in (com)positie of beeld. Ik heb zowel tegen een lichte achtergrond (witte muur met klein fotolijstje) als tegen een drukke achtergrond met lichte en donkere kleur- en kleurtonen gebruikt. De achtergronden waren wel platte vlak; Er waren dus geen verschillen in afstanden die mogelijk zouden leiden tot verschil in flitssterkte.

Stappen:
1. Geprobeerd op andere/oude camera's (geen probleem geconstateerd).
2. Andere (nieuwe) batterijen geprobeerd, Recyko+ NI-MH USLD.
3. Testen M vs. TTL
4. Camera reset & firmware opnieuw geladen (ik had al de nieuwste, maar toch).
5. Contacten (droog) gereinigd.

Uiteraard heb ik in alle gevallen gewacht tot het flitser 'ready' lampje brandde en volledig geladen, nieuwe batterijen gebruikt. Interessant om op te merken is dat de problemen zich NIET voordoen op andere camera's, het was niet te reproduceren. Bij de D7100 was dat wel enigzins het geval.

Mijn voorlopige bevindingen met de D7100 met beide flitsers tot het moment voordat ik de contacten reinigde:
- In alle gevallen gaf de camera aan te hebben geflitst met 0EV flitscorrectie. Er lijkt dus geen sprake te zijn van slecht contact.
- Ik kon het probleem niet constateren toen de flitser op manual stond, alleen indien deze op TTL of TTL-BL mode stond. Dat komt overeen met de probeersels met studioflitsers.
- Wisselen van batterijen leek het probleem enigzins te verminderen, maar de sample rate was niet groot genoeg om daar conclusies aan te verbinden.
- Het probleem leek zich (vaker?) voor te doen wanneer de ingebouwde diffusor wordt gebruikt met de kop in gekantelde positie. 'Recht vooruit' kon in het probleem niet constateren.
- Bij vermindere flitskracht (bijv. als ik de ISO hoger instelde) was het probleem minder ernstig. Waar ik eerst soms nagenoeg donkere foto's kreeg, viel dat nu reuze mee. Maar ja hij neemt ook meer omgevingslicht mee dus dat was niet echt verrassend.

Het gedrag hierboven was dusdanig random dat ik er weinig conclusies aan kon verbinden. Er was echter wel iets anders wat me opviel:
- Ik kon het probleem op geen enkele manier reproduceren met een egale, lichte achtergrond (witte muur met een klein schilderijtje). Bij een hele drukke achtergrond met veel verschillende lichte en donkere kleuren en tonen trad het probleem wel op. Dat was ook de situatie bij de receptie.

Dat lijkt mij dus iets met de lichtmeting. Vervolgens dus de contacten droog gereinigd (met een gummetje). Daarna leek het probleem grotendeels weg te zijn (ik kon slechts één keer reproduceren op 200 foto's, en dat zouden de batterijen een keertje kunnen zijn die net niet genoeg spanning leverden).

Voorlopige conclusie (en hoop) is dus dat het idd. de contacten waren. Op zich niet zo verbazingwekkend, ik heb eerder met gloednieuwe lenzen ook problemen in de lichtmeting gehad tot de contacten waren gereinigd. Met een camera echter nooit.

Desondanks ben ik er niet helemaal gerust op. Het feit dat het probleem geheel niet optrad bij een lichte achtergrond maar wel bij een drukke/donkere achtergrond is vreemd. Ik had het bij de receptie in sommige lichte ruimtes ook in het geheel niet. Het gebeurde vooral in donkere/slecht verlichte ruimtes. Het kan toeval zijn dat het dan net optrad, maar je zou verwachten dat het bij vuile contacten dan ook fout zou gaan. Dat doet me denken aan de (software?) fout in het lichtmeetsysteem.

Ik ga de boel even aankijken en zal bij de eerstvolgende gelegenheid waarop ik op deze manier ga flitsen de boel goed in de gaten houden. Al kan dat nog wel enkele maanden duren, ik doe niet zo vaak aan fotografie met de flitser...

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma feb 24 2014 12:04 pm

René, bedankt voor het uitgebreid terugkomen met je testresultaten !

Is het niet zo dat je bij de lichte achtergrond ook minder flitskracht nodig hebt en het in die zin consistent is met je andere bevindingen?
Ik heb dit weekend vooral met studioflitsers gefotografeerd i.c.m. de D7100 en dat ging zonder problemen, maar bij jou ook volgens mij.
Nog wel twee series van 10 met de SB700 gedaan (camera M, flitser TTL) en dat ging ook zonder problemen, zal het bij volgende flitssessies in de gaten houden.

Hopelijk zijn de contacten inderdaad de oorzaak.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma feb 24 2014 12:35 pm

ArendV schreef:Is het niet zo dat je bij de lichte achtergrond ook minder flitskracht nodig hebt en het in die zin consistent is met je andere bevindingen?
Op zich wel, maar het ging om de afwijking/variatie. Bij de lichte achtergrond kon ik nooit variatie reproduceren, bij de donkere achtergrond kreeg ik het regelmatig. Ik hoop ook dat het nu wegblijft... zal nog wel even duren voor ik het zeker weet...

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » ma feb 24 2014 6:35 pm

Misschien even een rare opmerking maar je gaat bij zo iets van alles na .
Kan het zijn dat de flitsbuis bij donker het niet aan kan.Dus minder kan geven weet niet in hoe ver dit na te meten is.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma feb 24 2014 10:41 pm

a vgastel schreef:Misschien even een rare opmerking maar je gaat bij zo iets van alles na .
Kan het zijn dat de flitsbuis bij donker het niet aan kan.Dus minder kan geven weet niet in hoe ver dit na te meten is.
Nou ik bekijk het zo: Als de flitsbuis het 10 keer consistent aankan, moet hij dat een 11e keer ook kunnen. Natuurlijk voldoende tijd in acht nemend voor 'herstel'.

Berend Jan
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Berend Jan » za mar 01 2014 8:23 pm

Ook het zelfde probleem. (gehad)

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=47967

De camera en flitser twee maal naar Beverwijk geweest, en niets kunnen vinden. Een nieuwe body gekregen van de Firm. Keuzekanp uit Zwollen (Hulde) en het lijkt beter te zijn. Ik durf nu op mijn camera te vertrouwen aangezien ik nu bijna altijd op nef fotografeer. Deze opnames kun je beter bewerken. Ik ben blij, niet voor jou, dat het niet aan mij gelegen heeft. En neem maar van mij aan dat alle adviezen over contacten en zo, en schoonmaken er in dit geval niet toe doen. Er is gewoon een foutje in de software die de lichtmeting in het gekozen vlakje niet goed meet. Ga maar eens een aantal opnames maken met in het scherpstelvlak meer en minder zwart (donker). Ik heb het idee dat je daar het kwaad mee oplost.

We wachten op een update.

Berend Jan.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » za mar 01 2014 11:09 pm

Berend Jan schreef:Ook het zelfde probleem. (gehad)

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=47967
Er is gewoon een foutje in de software die de lichtmeting in het gekozen vlakje niet goed meet. Ga maar eens een aantal opnames maken met in het scherpstelvlak meer en minder zwart (donker). Ik heb het idee dat je daar het kwaad mee oplost.

We wachten op een update.

Berend Jan.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met opnames maken met in het scherpstelvlak meer en minder zwart, of eigenlijk snap ik dat wel maar niet hoe dat het probleem zou oplossen?

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma mar 17 2014 12:01 pm

Het afgelopen weekend voor het eerst wat intensiever geflitst met de D7100 en SB700 op de 80-jarige verjaardag van mijn schoonmoeder.

Helaas lijk ik tegen dezelfde problemen als René aan te lopen, ook ik kreeg ongeveer om de 10 foto's opeens een flink onderbelichte foto.
De flits is wel afgegaan maar dus met minimale kracht. Bij mijn D300 had ik dit ook wel eens, maar dan wist ik meestal wel waar het aan lag (mijn eigen fout!), hier was ik steeds erg verrast door het resultaat.
Ik ga later deze week de foto's nog eens goed bekijken en ook wat testen en schoonmaken, maar ik krijg toch het gevoel dat er iets in de aansturing van de SB700 door de D7100 misgaat.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”