@djunclesam: correct, maar de reviews die ik aanhaalde, zijn voorlopig wel de enige twee waarbij in de praktijk getest is, inclusief vergelijkingsmateriaal. In ieder geval kun je je eigen conclusies trekken op basis van het aangeboden voorbeeldmateriaal. Het oordeel blijft subjectief, dat natuurlijk wel.
@JanJacob: dat ben ik niet helemaal met je eens. Je kiest voor een vastbrandpuntobjectief vanuit bepaalde praktische overwegingen (compact), vanuit kwalitatief oogpunt (lichtsterker, minder complex gebouwd wat doorgaans heilzaam is voor de kwaliteit), of om je creativiteit te stimuleren: in de beperking toont zich de meester.
Maar goed, zo zijn er net zoveel argumenten aan te voeren in het voordeel van een groothoekzoom. Kwestie van smaak i.c.m. praktische overwegingen.
Om nu het het huidige aanbod van 35mm vastbrandpunt-objectieven als "niet vergelijkbaar" neer te zetten, vind ik niet helemaal terecht. Immers: ze dienen allemaal hetzelfde doel en dus is een rechtstreekse vergelijking naar mijn idee terecht. Hoe kun je anders de respectievelijke objectieven op waarde schatten? De één wil voor extra kwaliteit een hogere prijs betalen, de ander haalt het prijsverschil er niet uit. Daar is niets mis mee.
Wil je de prestaties van de Sigma 35 F/1.4 ART en de Nikkor AF-S 35 F/1.4G inzichtelijk maken, is het wijs om ze niet alleen met elkaar te vergelijken. Zet je ze tevens af tegen de gekende topkwaliteit van de Nikkor AF-S 35 F/1.4G, dan weet je ook hoe ze presteren ten opzichte van wat op dit moment de top is. En kun je de respectievelijke prijskaartjes relativeren.