Nieuwe 35mm 1.8 FX

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nieuwe 35mm 1.8 FX

Bericht door Vincent » wo mar 05 2014 10:04 am

yzf1kr schreef:Fro? Das toch Kenn Rockwell met een poedelpruik? :lol:
Het succes van Fro is natuurlijk deels te wijten aan zijn clowneske uiterlijk en gedrag. Als je daar doorheen kunt prikken dan is inhoud van zijn filmpjes van aanzienlijk hoger niveau dan ome Kenn...

En de eerste resultaten van de 35FX vallen mij ook wel tegen. Aanzienlijke vervorming en vignetting. Niet wat je hoopt en verwacht van een FX objectief. Vooral omdat uit de eerste reviews blijkt dat de 35DX scherper lijkt te zijn, minder vervorming geeft en die geeft ook een FX beeldcirkel. Wel met iets meer vignetting maar als men dat bij de FX geen probleem vindt om te corrigeren, dan kan je daar moeilijk bij de DX wel over vallen :P
Fin.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo mar 05 2014 10:43 am

Goed genoeg scherp zijn de meeste moderne objectieven wel. Ik ben meer benieuwd naar de beeldoverdracht en de kwaliteit van de onscherpte (bokeh).

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » wo mar 05 2014 10:49 am

die foto's met vignettering op de site van Fro zijn m.i. gemaakt met een DX lens op FX formaat. Ik heb in elk geval niets dergelijks opgemerkt maar mijn foto's waren daar niet op gericht. Als het zo erg zou zijn, zou ik het wel gezien hebben.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » wo mar 05 2014 11:05 am

djunclesam schreef:
yzf1kr schreef:Fro? Das toch Kenn Rockwell met een poedelpruik? :lol:
Het succes van Fro is natuurlijk deels te wijten aan zijn clowneske uiterlijk en gedrag. Als je daar doorheen kunt prikken dan is inhoud van zijn filmpjes van aanzienlijk hoger niveau dan ome Kenn...

En de eerste resultaten van de 35FX vallen mij ook wel tegen. Aanzienlijke vervorming en vignetting. Niet wat je hoopt en verwacht van een FX objectief. Vooral omdat uit de eerste reviews blijkt dat de 35DX scherper lijkt te zijn, minder vervorming geeft en die geeft ook een FX beeldcirkel. Wel met iets meer vignetting maar als men dat bij de FX geen probleem vindt om te corrigeren, dan kan je daar moeilijk bij de DX wel over vallen :P
In mij ogen valt het wel mee, de prijs is nog wat te hoog. Maar als die straks zo net boven de 400 euro uit komt, dan heb je een aardig en licht walk around objectiefje voor FX.
Natuurlijk de beeldkwaliteit is niet perfect, maar daar is de prijs ook naar. Er moet wel per slot van rekening wel voor een gouden Nikon Logo betaald worden. :mrgreen:

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo mar 05 2014 11:31 am

Interessante review Photographyblog:
Conclusion
Compared to the much more expensive f/1.4 version, the new Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1.8G is the sensible choice for full-frame Nikon DSLR shooters, offering most of the optical performance without breaking the bank. It's not as sharp wide open as its big brother, especially at the edges, and it does suffer more from chromatic aberrations and vignetting, but then it's also less than half the price. Bokeh is still soft and creamy, with the fast f/1.8 maximum aperture making it very easy to separate the subject from the background.

Auto-focusing with the AF-S 35mm f/1.8G was fast and quiet on the D610 body that we tested it with. Build quality is great for a modern lens, and you even get a lens hood and soft bag included in the box. The Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1.8G lens is a great choice for users of Nikon FX digital and film SLRs, and the focal length also makes sense on a DX body too (where the angle of view shrinks from 63° to 44°, which is very close to that of a “normal” prime).

In summary, if you either can't stomach the sky-high price of the f/1.4 version, or you don't need near-perfect image quality, then we can highly recommend the new Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1.8G lens.
Ofwel: goede prijs/kwaliteit-verhouding, maar niet helemaal zonder fouten.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo mar 05 2014 11:34 am

Hier een mooi vergelijk tussen de Sigma 35 F/1.4 ART en de Nikkor AF-S 35 F/1.8 FX, inclusief voorbeeldfoto's (vanaf een D800).

De (voorlopige) conclusie:
I think the Sigma pulls away at close distances and has nicer bokeh. Do you see any other noticeable difference, other than the Sigma goes to f/1.4? Maybe at the edges of the frame, the Sigma has some advantages, but I may have to eat my words – the Nikkor is a good performer! I’ll be shooting it a lot over the new few weeks and I’ll keep this space updated with my findings.
Groeten,
Edwin

flickr - website

JanJacob
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanJacob » wo mar 05 2014 12:20 pm

henkk schreef: Voor FX gebruik raken zijn adviezen kant nog wal (liever een 16-35 f/4???). Als je nog niks anders hebt is dat misschien een optie maar dan heb je dus f/4.. Voor DX idd de DX versie kopen.
Grappig genoeg heb ik de 28/1.8 juist ingeruild voor een 16-35/4. Natuurlijk mis ik die f1.8 weleens (en de fantastische scherpte!), maar op groothoek vind ik een zoomobjectief vele malen handiger (het is het enige zoomobjectief dat ik heb, overigens).

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo mar 05 2014 12:36 pm

Cyrus schreef:
I think the Sigma pulls away at close distances and has nicer bokeh. Do you see any other noticeable difference, other than the Sigma goes to f/1.4? Maybe at the edges of the frame, the Sigma has some advantages, but I may have to eat my words – the Nikkor is a good performer! I’ll be shooting it a lot over the new few weeks and I’ll keep this space updated with my findings.
Dat toont weer de kracht/zwakte van een willekeurige review pakken :wink: Beter even wachten op de grote bekende websites.

Ik zeg overigens niet dat die quote onjuist is, maar als de 35FX on-par is met de Sigma Art, en de sigma Art is volgens (vrijwel) alle testen beter dan de 35mm 1.4... Dan moet de conclusie dus zijn dat de 35FX dus ook beter is dan de 35mm 1.4... :wink:
Fin.

JanJacob
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanJacob » wo mar 05 2014 1:00 pm

Dit soort objectieven vergelijken is net zoiets als een stadsfiets, mountainbike en racefiets vergelijken en vervolgens vragen welke de 'beste' is. Ze hebben zo allemaal hun nut.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo mar 05 2014 2:13 pm

@djunclesam: correct, maar de reviews die ik aanhaalde, zijn voorlopig wel de enige twee waarbij in de praktijk getest is, inclusief vergelijkingsmateriaal. In ieder geval kun je je eigen conclusies trekken op basis van het aangeboden voorbeeldmateriaal. Het oordeel blijft subjectief, dat natuurlijk wel. ;)

@JanJacob: dat ben ik niet helemaal met je eens. Je kiest voor een vastbrandpuntobjectief vanuit bepaalde praktische overwegingen (compact), vanuit kwalitatief oogpunt (lichtsterker, minder complex gebouwd wat doorgaans heilzaam is voor de kwaliteit), of om je creativiteit te stimuleren: in de beperking toont zich de meester.

Maar goed, zo zijn er net zoveel argumenten aan te voeren in het voordeel van een groothoekzoom. Kwestie van smaak i.c.m. praktische overwegingen.

Om nu het het huidige aanbod van 35mm vastbrandpunt-objectieven als "niet vergelijkbaar" neer te zetten, vind ik niet helemaal terecht. Immers: ze dienen allemaal hetzelfde doel en dus is een rechtstreekse vergelijking naar mijn idee terecht. Hoe kun je anders de respectievelijke objectieven op waarde schatten? De één wil voor extra kwaliteit een hogere prijs betalen, de ander haalt het prijsverschil er niet uit. Daar is niets mis mee.

Wil je de prestaties van de Sigma 35 F/1.4 ART en de Nikkor AF-S 35 F/1.4G inzichtelijk maken, is het wijs om ze niet alleen met elkaar te vergelijken. Zet je ze tevens af tegen de gekende topkwaliteit van de Nikkor AF-S 35 F/1.4G, dan weet je ook hoe ze presteren ten opzichte van wat op dit moment de top is. En kun je de respectievelijke prijskaartjes relativeren.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo mar 05 2014 2:38 pm

Eens met Cyrus.

Anders heeft het uberhaubt geen zin om welk objectief dan ook te vergelijken want uiteindelijk zijn ze toch allemaal anders. De ene fiets is de andere niet ;)
Fin.

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » wo mar 05 2014 2:56 pm

Wat ik niet begrijp is dat die reviewers persé objectieven moeten testen en vergelijken op max opening. Net dan presteren de meeste, zo niet alle, lenzen het slechtst.
Daarbij, op FX, rekening houdend met de hoge eisen die deze camera's stellen, is het toch raadzaam om conclusies te trekken over de prestaties geleverd aan het ideale diafragma?
Persoonlijk is er zelden een haar op m'n hoofd dat eraan denkt om aan een ander diafragma dan 5.6 - 8 - 11 te werken op de D800.
Toegegeven, dit is een oubollig gebruik uit de tijden der technische camera, toen was F16 à F22 hét ideale diafragma en zeker een must, maar waarom zou dat moeten veranderen?
Indien, om esthetische redenen, minder diepte scherpte van doen mocht zijn, dan schakel je het beste over naar een langere brandpunt.
En, indien er te weinig licht is, dan kunnen de meeste moderne digitale camera's gerust de nodige isotjes leveren om voor te doen.
En als er dan zogezegd 'teveel ruis' optreed, gedenk dan dat wij nu een verwend nest fotografen zijn die vergeten dat nog niet zo lang geleden 400 ASA en Diafine een ware revolutie betekenden!
Toen de Leica in de jaren '20 uit kwam, was 18 DIN (en ook kleurenfotografie) een waar mirakel, en die camera was nu echt het low-light reportage ding par exellence…
En ik spreek dan nog niet over de Weitwinkel-Summaron 3,5 cm F1:3.5, ja F 1:3.5!, toen een wonderlens nu een 'bottom of a Coke bottle' en de voorloper van de lens waar we het nu over hebben...
In die 'povere' omstandigheden werden bij wijlen schitterende foto's gemaakt.
Nu kunnen we dat niet meer en hebben technologische monsters nodig om een prentje te schieten.
Hoogtijd om te herbronnen en alles te relativeren, zou ik zeggen.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo mar 05 2014 3:20 pm

philippe schreef:Wat ik niet begrijp is dat die reviewers persé objectieven moeten testen en vergelijken op max opening.
Simpel: omdat dergelijke objectieven vooral worden gekocht vanwege de kleine DOF die je er mee kunt behalen. Voor bijvoorbeeld straatfotografie is het niet handig om dan met een tele te gaan werken. Want dan valt er veel te veel weg van de (onscherpe) achtegrond,waartegen je je onderwerp wil plaatsen. Dat er dan sprake is van randonscherpte, is dan minder bezwaarlijk: dat deel van de foto is dan toch al onscherp.

En vergeet niet: een objectief met een maximale opening van F/1.4 tot F/1.8 geeft een beduidend helderder zoekerbeeld dan een objectief met een grootste opening van F/4. Dat verschil is serieus groot en mij ook heel wat waard. Een ruisvrije ISO3200 kan daar wat mij betreft echt niet tegenop.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo mar 05 2014 4:26 pm

philippe schreef:Wat ik niet begrijp is dat die reviewers persé objectieven moeten testen en vergelijken op max opening. Net dan presteren de meeste, zo niet alle, lenzen het slechtst.
Geadiafragmeerd maakt het praktisch gezien weinig uit welk objectief je neemt, daar onderscheiden objectieven zich eigenlijk nauwelijks. Het gaat er juist om wat een objectief nog aan kwaliteit heeft bij de eerste twee stops vanaf volle opening. Daar kies je specifiek een lichtsterk objectief voor. Als je toch niet anders gebruikt dan F 5.6-F8-F11 kun je net zo goed een compact lensje met lichtsterkte F2.8 voor weinig geld inzetten. Dat wordt in de praktijk door bijv. landshapsfotografen veel gedaan. Die trekken niet zo hard aan het voordeel van een wat hogere lichtsterkte.
Vriendelijke groet, Léon Obers

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » wo mar 05 2014 4:57 pm

Eerst maar eens niets gefotografeerd (of bijna, het puntje is de dakgoot):
f/1.8
Afbeelding

f/2
Afbeelding

f/2.8
Afbeelding

Hierna is het niet meer interessanter. Dat was de vignettering. Ga nu maar eens echte foto's maken ....
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”