Klopt, zie ook onderstaande topic.
Coos
http://www.analoogfotoforum.nl/index.ph ... #msg110865" onclick="window.open(this.href);return false;
Reparatie 80-200/4.5
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Reparatie 80-200/4.5
Zag je wel eens voor bij komen in dit forum. 

mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Je bent daar ook actief Bert?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
-
- Forumlid
Bedankt Leon, het werkt ook fantastisch.
Mijn objectief is gereed. Toch zit er nog een haze en behoorlijk wat fijnstof op de eerste lensgroepen. Je ziet dat pas als je er een ledlampje achter houdt. Op de foto is ook een imbusboutje te zien. Op het laatste moment draaide ik nog een borgschroefje kapot. Deze heb ik uit moeten boren en daarna vervangen door dit M3 bolkopje. Wel leuk en handig maar niet origineel. Ik ben nog niet zo handig beneden de M2.
Kortom, als iemand nog een voorste buis plus filterring over heeft, dan hou ik me aanbevolen.
Coos

Mijn objectief is gereed. Toch zit er nog een haze en behoorlijk wat fijnstof op de eerste lensgroepen. Je ziet dat pas als je er een ledlampje achter houdt. Op de foto is ook een imbusboutje te zien. Op het laatste moment draaide ik nog een borgschroefje kapot. Deze heb ik uit moeten boren en daarna vervangen door dit M3 bolkopje. Wel leuk en handig maar niet origineel. Ik ben nog niet zo handig beneden de M2.
Kortom, als iemand nog een voorste buis plus filterring over heeft, dan hou ik me aanbevolen.
Coos

- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
En is dat met zo'n wrench niet verder uit elkaar te halen, zodat je het schoon kunt maken>?coosc schreef:Toch zit er nog een haze en behoorlijk wat fijnstof op de eerste lensgroepen
Haze of "fijnstof" zou ook een begin van schimmel kunnen zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Leon,
Ik had de lensgroepen ook al in delen gedemonteerd tot individuele lenzen. Dat heb ik dan nogmaals gedaan. De beste methode om het glaswerk tot nu toe schoon te maken is, lenzen schoonvegen met een watje gedrenkt in gedestilleerd water met enige druppels bierglasreiniger. Daarna schoonspoelen in zuiver gedestilleerd water en drogen met een oude schone theedoek. Schoonblazen en inspecteren met een visibledust Quasar en weer monteren.
Het glas is weer "glashelder" maar het erg fijne stof is nog niet weg ondanks veel blaaswerk. Met het blote oog is het echter niet zichtbaar. ik doe het er voorlopig mee totdat ik weet hoe ik het stofvrij kan maken. Gelukkig geen schimmel.
Coos
Ik had de lensgroepen ook al in delen gedemonteerd tot individuele lenzen. Dat heb ik dan nogmaals gedaan. De beste methode om het glaswerk tot nu toe schoon te maken is, lenzen schoonvegen met een watje gedrenkt in gedestilleerd water met enige druppels bierglasreiniger. Daarna schoonspoelen in zuiver gedestilleerd water en drogen met een oude schone theedoek. Schoonblazen en inspecteren met een visibledust Quasar en weer monteren.
Het glas is weer "glashelder" maar het erg fijne stof is nog niet weg ondanks veel blaaswerk. Met het blote oog is het echter niet zichtbaar. ik doe het er voorlopig mee totdat ik weet hoe ik het stofvrij kan maken. Gelukkig geen schimmel.
Coos