Gisteren was het zover. Ik heb ca 475 foto's gemaakt. Zowel van bekenden, maar ook veel onbekenden om goed te oefenen. Heb bij de start gestaan, halverwege en weer bij de finish. Was superleuk om te doen. En ook best wel hard werken. Ook erg leuk om zo'n evenement eens van de andere kant te bekijken, meestal loop ik zelf.
Bij de start begonnen met de 18-105, omdat het er krap was en met de 70 te weinig groothoek had naar mijn mening.
Begonnen in de A stand met zo laag mogelijk diafragma en ISO hoog genoeg voor een S>1/500 ongeveer. Eerst 800, later 1600. En AF-C gebruikt om de loper in focus te houden. Ik haalde niet altijd de 1/500 en dan zijn ze toch minder scherp.
Bij het 12km punt sprak ik een mede hobbyfotograaf met een Canon 70D + Sigma 70-200 F/2.8. Hij adviseerde me om de S stand te gebruiken en die op 1/500 te zetten en dan de ISO op automatisch. Ik heb toen wel de ISO afgegrensd op max 1600. Dat ging op zich heel aardig. Maar zag dat hij dan soms toch een groter F getal pakte dan de meest lage en de ISO werd dan ook wat lager gehouden (bijv 1100 ipv 1600). Dus dan heb je het niet helemaal zelf in controle realiseerde ik me achteraf.
Vanaf hier ook alles met de 70-300 geschoten, maar vrij veel rond de 70-100 mm gebleven.
Omdat het in het bos was, kreeg ik problemen omdat met de gebruikte instellingen soms te weinig licht was en de D5100 dus geen foto's nam. Balen want zo mistte ik toch weer een paar bekenden. Of had ik maar 1 foto ipv een burst van meerdere foto's
Ook tijdje op M geprobeerd, maar ging ook niet altijd goed.
Bij de finish weer op de S stand. Nadeel hiervan vind ik toch de wisselende F-waardes. Soms F11 en zelfs F16 en dat is jammer voor de scherpte diepte. (en had toen denk ik de ISO vastgezet op 1600 en dus gaat de diafragma meer schommelen.... toch weer iets fout gedaan in het camera menu ben ik bang)
Wat ik ook een uitdaging vond is om met AF-C snel te kunnen scherpstellen op een loper en dan op juiste moment af te drukken. Ik vergat dan ook weleens te zoomen daardoor en zat er door de snelheid van handelen nog al eens naast. Sportfotografie is echt een vak apart, maar erg leuk om een keer te proberen. En zal zeker niet de laatste keer zijn
Ik las later in boek van Scott Kelby dat je bij sportfotografie en AF-C eigenlijk je VR uit moet zetten omdat dat het focussen vertraagd. Ik was eindelijk blij een keer niet vergeten te zijn om de VR aan te zetten. Want soms het idee dat hij niet snel genoeg scherp stelde.
Ik wil eigenlijk alle min of meer scherpe foto's op een website plaatsen zodat deelnemers deze ook terug kunnen vinden.
Ik zoek hier nog een goede plek voor, want wil ze eigenlijk liever niet op mijn flickr erbij plaatsen.
Liefst een aparte plek of album die ik ook aan de organisatie kan doorgeven om evt op hun website naar te kunnen linken. Want heb veel best aardige foto's van voor mij onbekenden en vind het zonde om daar niets mee te doen
Ik wil er dan sowieso verkleinde versies + watermerk op zetten. En een contact mail adres/formulier als mensen originele formaat zonder zichtbaar watermerk zouden willen hebben.
Wat zou hiervoor het handigste zijn. MijnAlbum? Of een site maken via Jimdo of iets dergelijks? tips welkom!
Hier 1 voorbeeldje van de start.