fotograferen bij een hardloopevenement

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Jahoe
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

fotograferen bij een hardloopevenement

Bericht door Jahoe » zo feb 16 2014 9:46 pm

Hallo,

Ik wil binnenkort een keer foto's gaan maken tijdens een (recreatieve) hardloopwedstrijd. Normaal loop ik zelf meestal mee, maar momenteel niet voldoende getraind voor een halve marathon, dus ga ik denk ik mijn loopmaatjes maar eens op de foto proberen te zetten. Ik kon hier niet echt iets over vinden op het forum.
Ik heb hier totaal geen ervaring mee, dus eigenlijk zou ik wat handvaten/advies willen hebben waar ik op moet letten.

wel/geen statief
Handig brandpuntafstand/lens (tja net waar je staat en wat je wilt natuurlijk....)
minimale sluitertijden, uitgaande van loopsnelheden tussen de 11 en 14 km/uur
AF-C gebruiken met 1 scherpstel punt?
andere aandachtspunten?

Alvast bedankt! Wedstrijd is pas volgende maand, dus heb nog wel even :)
D500 / Z6 en een hoop glas

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: fotograferen bij een hardloopevenement

Bericht door PanzerFaustNL » zo feb 16 2014 9:51 pm

Is het zeer binnenkort? Warm aankleden en vergeet de handschoenen niet.

Gewoon een 70-200 f4 of f2.8 voldoet. Zo hoog mogelijk in sluitertijd. Vooral als ze vlak bij elkaar lopen is zo'n 70-200 fijn omdat je dan tijd hebt om ze allemaal op de plaat te zetten.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » zo feb 16 2014 10:20 pm

Niet zeer binnenkort. 15 Maart, maar inderdaad als je stil staat aan de kant, kan het fris zijn. maar uit ervaring weet ik dat ik niet kan fotograferen met handschoenen aan, of het zijn mijn dunne hardloophandschoenen (hoe toepasselijk), maar die houden maar weinig kou tegen

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » zo feb 16 2014 10:31 pm

Ik heb net even geïnformeerd bij een oud-collega, die doet dit soort sportevenementen voor zijn beroep, die gebruikt een Canon 1D Mk IV, met een 70-200 f/2.8.

Een 1D of D3 is denk ik 'out of scope', maar een 70-200 niet, de 70-300 die je hebt kun je ook prima gebruiken bij goed weer.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo feb 16 2014 10:38 pm

Als het mogelijk is zou je achterop een fiets of (snor)scooter zittend mee moeten rijden met de lopers.
Je hebt dan dezelfde snelheid als de lopers en rijdt met ze mee.
Lopers die naar je toe komen gaan best snel en 'zitten' vaak niet lekker in beeld.
Over sluitertijden en lenzen is al het een en ander gezegd.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

iJoost

Bericht door iJoost » zo feb 16 2014 10:43 pm

Gaan staan waar ze op je af lopen. Dat lost een hoop problemen op. ;-)

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » zo feb 16 2014 11:17 pm

Kijk eens op mijnalbum.nl Kippenren Barneveld 2011
Ik ben daar toen bezig geweest met een D300
Ik was toen nog wat minder bedreven maar je kunt er ideeën opdoen.

Probeer wat variatie van locaties.
Als ze over of onder een brug gaan.
Ergens in het landschap.
Ergens in een bocht.
Bij een drank uitdeel punt.
Ga ook eens door de knieën.

Laat ze er een beetje voordelig uitkomen.

Bij voldoende licht kun je elke zoomlens gebruiken.
Anders een 2.8 zoomlens tot 200mm.

Franklin
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Franklin » ma feb 17 2014 7:43 am

Ik heb vorig jaar de "20 van Alphen" vastgelegd.
Zie: http://www.translatus.nl/20%20van%20Alp ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gemaakt met de 24-70mm, 2.8 en de 70-200mm, 2.8.
Onder alle foto's kun je de EXIF terug zien.

Mogelijk geeft dit een indicatie voor je.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » di feb 18 2014 11:14 pm

Dank voor de reacties en voorbeelden. Dat wordt dus de 70-300 en dan laagste diafragma kiezen. Of kijken wat er mogelijk is met het beschikbare licht op dat moment...
Maar ben wel bang dat als ze te dichtbij komen dat je dan met 70mm te weinig beeldhoek hebt. Maar dan dus zo positioneren dat je ze aan ziet komen.
Ik denk dat een 70-200 f/2.8 lens pas komt na een bodyupgrade. Dus voorlopig nog even niet.
Maar heb je zowiezo met F/2.8 niet veel te kleine scherpte/diept? of valt dat op die afstand wel mee? Heb daar thuis binnen wel last van met de 35mm.
ehh welk topic dan? Of doel je op andere sport topics. Heb gezocht op hardlopen, maar niet gevonden. Of is het qua snelheid vergelijkbaar met paardesport ofzo? Dat heb ik wel langs zien komen. Als ik de foto's van Franklin bekijk moet jet toch wel rond de 1/320 - 1/500 zitten.
Zou statief aan te raden zijn? Of is dat geen issue met zulke sluitertijden?

Franklin
Clublid
Clublid

Bericht door Franklin » wo feb 19 2014 7:25 am

Ik denk dat je met een driepoot statief niet goed uit de voeten kunt. Je bent dan te veel gebonden aan een vaste plek. Die plek is dan ook nog eens gevoelig voor mensen die voor je staan etc. Je zou wel een 1-been statief kunnen gebruiken, dan blijf je "mobiel".
Wat betreft de scherptediepte: Als je de 70-300 op kort tele houd (tot 100mm) met een diafragma van dan ongeveer f/4 dan heb je op een afstand van 10 meter een scherptediepte van zo'n 1,5 meter. Bij f/5.6 al 2 meter. Dat is voldoende. Als je grote groepen hardlopers wilt vastleggen dan kun je ze op wat grotere afstand fotograferen (schuin naar je toe komend op 20-30 meter) met wat meer tele en dan loopt de scherptediepte ook snel op.
Probeer te voorkomen dat je op 300mm moet gaan werken want dan wordt het objectief wat wollig.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » wo feb 19 2014 8:42 am

Jahoe schreef:
ehh welk topic dan? Of doel je op andere sport topics. Heb gezocht op hardlopen, maar niet gevonden. Of is het qua snelheid vergelijkbaar met paardesport ofzo? Dat heb ik wel langs zien komen. Als ik de foto's van Franklin bekijk moet jet toch wel rond de 1/320 - 1/500 zitten.
Zou statief aan te raden zijn? Of is dat geen issue met zulke sluitertijden?
Ik heb me vergist; er is niets over sluitertijden gezegd. Excuses.
Maar, al naar gelang het beoogde effect (meetrekken en bewegingsonscherpte of juist niet) van 1/60 tot 1/1000 seconde. Afhankelijk van het beschikbare licht.

Oefen anders eerst eens op voorbijkomende fietsers o.i.d.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » wo feb 19 2014 7:31 pm

Dank voor alle tips! Ga ik mee aan de gang :)

Verstuurd vanaf mijn HTC One S met Tapatalk

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » zo mar 16 2014 9:33 pm

Gisteren was het zover. Ik heb ca 475 foto's gemaakt. Zowel van bekenden, maar ook veel onbekenden om goed te oefenen. Heb bij de start gestaan, halverwege en weer bij de finish. Was superleuk om te doen. En ook best wel hard werken. Ook erg leuk om zo'n evenement eens van de andere kant te bekijken, meestal loop ik zelf.

Bij de start begonnen met de 18-105, omdat het er krap was en met de 70 te weinig groothoek had naar mijn mening.
Begonnen in de A stand met zo laag mogelijk diafragma en ISO hoog genoeg voor een S>1/500 ongeveer. Eerst 800, later 1600. En AF-C gebruikt om de loper in focus te houden. Ik haalde niet altijd de 1/500 en dan zijn ze toch minder scherp.

Bij het 12km punt sprak ik een mede hobbyfotograaf met een Canon 70D + Sigma 70-200 F/2.8. Hij adviseerde me om de S stand te gebruiken en die op 1/500 te zetten en dan de ISO op automatisch. Ik heb toen wel de ISO afgegrensd op max 1600. Dat ging op zich heel aardig. Maar zag dat hij dan soms toch een groter F getal pakte dan de meest lage en de ISO werd dan ook wat lager gehouden (bijv 1100 ipv 1600). Dus dan heb je het niet helemaal zelf in controle realiseerde ik me achteraf.
Vanaf hier ook alles met de 70-300 geschoten, maar vrij veel rond de 70-100 mm gebleven.
Omdat het in het bos was, kreeg ik problemen omdat met de gebruikte instellingen soms te weinig licht was en de D5100 dus geen foto's nam. Balen want zo mistte ik toch weer een paar bekenden. Of had ik maar 1 foto ipv een burst van meerdere foto's

Ook tijdje op M geprobeerd, maar ging ook niet altijd goed.

Bij de finish weer op de S stand. Nadeel hiervan vind ik toch de wisselende F-waardes. Soms F11 en zelfs F16 en dat is jammer voor de scherpte diepte. (en had toen denk ik de ISO vastgezet op 1600 en dus gaat de diafragma meer schommelen.... toch weer iets fout gedaan in het camera menu ben ik bang)

Wat ik ook een uitdaging vond is om met AF-C snel te kunnen scherpstellen op een loper en dan op juiste moment af te drukken. Ik vergat dan ook weleens te zoomen daardoor en zat er door de snelheid van handelen nog al eens naast. Sportfotografie is echt een vak apart, maar erg leuk om een keer te proberen. En zal zeker niet de laatste keer zijn

Ik las later in boek van Scott Kelby dat je bij sportfotografie en AF-C eigenlijk je VR uit moet zetten omdat dat het focussen vertraagd. Ik was eindelijk blij een keer niet vergeten te zijn om de VR aan te zetten. Want soms het idee dat hij niet snel genoeg scherp stelde.

Ik wil eigenlijk alle min of meer scherpe foto's op een website plaatsen zodat deelnemers deze ook terug kunnen vinden.
Ik zoek hier nog een goede plek voor, want wil ze eigenlijk liever niet op mijn flickr erbij plaatsen.
Liefst een aparte plek of album die ik ook aan de organisatie kan doorgeven om evt op hun website naar te kunnen linken. Want heb veel best aardige foto's van voor mij onbekenden en vind het zonde om daar niets mee te doen

Ik wil er dan sowieso verkleinde versies + watermerk op zetten. En een contact mail adres/formulier als mensen originele formaat zonder zichtbaar watermerk zouden willen hebben.
Wat zou hiervoor het handigste zijn. MijnAlbum? Of een site maken via Jimdo of iets dergelijks? tips welkom!

Hier 1 voorbeeldje van de start.

Afbeelding

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » zo mar 16 2014 9:38 pm

Jahoe schreef: Ik wil er dan sowieso verkleinde versies + watermerk op zetten. En een contact mail adres/formulier als mensen originele formaat zonder zichtbaar watermerk zouden willen hebben.
Wat zou hiervoor het handigste zijn. MijnAlbum? Of een site maken via Jimdo of iets dergelijks? tips welkom!
Kijk eens op http://www.oypo.nl of dat iets voor je is. Heb je met de hele afhandeling niets van doen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » zo mar 16 2014 10:01 pm

Dank voor de tip. Heb er nog even over nagedacht en de stoute schoenen aangetrokken en een profiel op Oypo aangemaakt. Qua prijsstelling heb ik het eerst nog maar even standaard gelaten. Tevens de organisatie (lokale atletiek vereniging) gemaild hoe zij hierover denken en of ze ook de link op hun site willen publiceren.

Heb een eerste deel van de foto's nu als test gepubliceerd(na grove selectie en beetje nabewerking)

http://www.oypo.nl/E47AFC94342A172F" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”