Advies gevraagd: D7100 of D610

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
bigtwin
Forumlid
Forumlid

Re: Advies gevraagd: D7100 of D610

Bericht door bigtwin » za mar 22 2014 3:06 pm

bcvthul schreef:@patrick:
Wat ik eigenlijk duidelijk wil maken is het volgende:

Stel iemand heeft ooit een paar jaar pianoles gehad. Het lijkt die persoon nu leuk om een hele goede pianist tevworden. De persoon heeft geld genoeg en vraagt zich eigenlijk af of hij wen bosendorfer is steinway moet kopen. Want het zijn beide goede muziekinstrumenten dus maak je daar goede muziek op.

Ik denk dan ga eerst weer gewoon pianospelen, probeer pianospelen te doorgronden, muziek te bestuderen...daarna kun je heel goede, weloverwogen een keuze te maken .
Bcvthul,

Dat snap ik. Maar ja, om piano te gaan spelen, moet je toch een piano aanschaffen. Kun je beter meteen een goede overweging maken: wil je electrisch of traditioneel... Is bepalend voor de assecoires, die je straks mee kunt nemen. Zonde om nu lenzen bij een D7100 te kopen, die ik straks weer weg kan doen, omdat ik toch full frame wil/moet kopen...

Toch goed, om ook jouw overweging mee te nemen...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mar 22 2014 3:17 pm

Een D800 zou ik inderdaad afraden. Maar een D610 kan prima. Natuurlijk vraagt zo'n camera om mooie objectieven. En die kosten geld, vaak meer dan de camera zelf. En dat is ook normaal; de camera is maar een klein deel van het geld dat in mijn set zit. Ik heb liever een wat goedkopere camera met goede objectieven dan andersom!

De keuze voor DX houdt in dat je wat goedkoper uit kan zijn en toch goede objectieven koopt. Wat dat betreft is het verschil tussen FX en DX veel meer dan het prijsverschil tussen een D7100 en een D610! gelukkig gaan goede objectieven heel lang mee! Een FX set is ook al snel een stuk zwaarder dan een DX set, wat ook een overweging kan zijn.

Eigenlijk kan je niet echt fout gaan met een van deze beide camera's, zolang je maar de FX of DX beslissing voor jezelf maakt.

Als ik even voor mezelf spreek. Toen ik begon vond ik ook dat ik heel veel geld uitgaf aan een set. Dat "dwong" me om er serieus mee aan de gang te gaan. Het was voor mij vanaf het begin de bedoeling dat spul te doorgronden en echt fotograferen te leren. Dan is het fijn om met een goede set te lopen, al moet je de goede foto's nog wel leren maken. Of je bent een natuurtalent, dat kan natuurlijk ook. Maar dat geldt voor zowel goedkope als dure camera's!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Buckwheat
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Buckwheat » za mar 22 2014 3:40 pm

De d610 en d7100 zijn praktisch gelijk, echter zal de d610 gewoon technisch betere foto's maken (Zichtbaar op 100%) puur door de FX sensor. Esthetisch heeft de FX sensor het voordeel dat je meer scherpte diepte maakt. De 24-85 standaard zoom is ook niet heel slecht. Vooral de vr. functie helpt je in de compensatie tov van de 2.8 die ook niet super zijn. je noemt dat de d7100 meer auto focus punten heeft, praktisch is het altijd moeilijk in dynamische situaties ik verwacht er geen wonderen van.
Een winst heb je omdat het andere Japanse C@n0n merk echt technisch achter loopt performance.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » za mar 22 2014 4:25 pm

Tenzij je echt groothoek nodig hebt, of veel in het donker werkt zou ik gewoon lekker gaan voor een D7100, deze is de helft van de prijs van een D610. Voor dat geld kan je een hele mooie lens kopen waar je imo meer plezier van zal hebben dan een D610 met een lens uit de onderste categorie.

Ik zie de meest vreemde vergelijken voorbij komen, maar met een D3200 kan je ook die mooie foto maken, als ook een D7100 of een D610. Als je het maar in je vingers hebt, niets meer of niets minder. Geef je totale budget voor camera inclusief lens en gewenste bereik, en dan is een antwoord veel makkelijker gegeven dan nu loze dingen roepen over dit is beter dan dit, en dat heb je wel of niet nodig.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door breimer » za mar 22 2014 5:53 pm

de vraag is wil je FF ja de nee.
als je daarover twijfelt ga voor de D7100 en koop goed glas.
eventueel glas wat later op een FF gebruikt kan worden.
De D7100 is een prima body en heeft ook voordelen t.o.v. de D610 kijk de draadjes daar maar over na.
, voor een beginner is m.i. de D7100 iets te veel van het goede.
Maar je bent een her opstapper was ik ook drie jaar terug en heb toen de D90 gekocht, nooit spijt van gehad!
inmiddels vier objectieven, flitser, en statief. de D90 is in geld uitgedrukt maar ongeveer 25-30% van mijn foto uitrusting

wil je over xx jaar FF dan kan dat altijd noch, maar goed glas voor FF kost echt een vermogen dan moet je wel zeker weten dat je dat ook intensief gebruikt anders wordt het wel erg duur!
het prijsverschil tussen de D7100 en D610 is maar een heel beperkt deel van de kosten van je totale uitrusting.

Bert Harry

bobcom
Forumlid
Forumlid

Bericht door bobcom » za mar 22 2014 10:17 pm

Als je de verkeerde vragen stelt krijg je ook de verkeerde antwoorden. Want je zou imo moeten beginnen met de vraag: adviseren jullie een cropcamera (d3xx d3xxx, d5xxx), of een full frame (d7xx, d6xx, enz)

Dan heb je te maken met een paar dingen:
  • full frame is doorgaans ietsje minder ruisgevoelig dan crop (maar dat scheelt je hoogstens anderhalve stop - he, dat rijmt)
    full frame biedt meer mogelijkheden om onderwerpen via een korte dof te isoleren
    full frame stelt hogere eisen aan je lenzen, omdat een groter beeldvlak egaal verlicht en scherp moet zijn
  • crop biedt extra winst op lange brandpunten (de fameuze cropfactor)
    crop biedt voordelen waar grotere dof gewenst is - bijv. bij macro
    bij full frame lenzen gebruik je op crop aleen het scherpere binnenste deel van het beeldvlak
Vandaar het vaak gehoorde pleidooi dat je voor overwegend tele en macro beter een cropcamera kan kiezen, en voor low light, portret en landschap meer aan een full frame camera hebt.

Als je voor jezelf hebt besloten welke criteria het zwaarste wegen, maak je de principekeus tussen fx en dx.
En daarna kijk je naar je budget en koop je een body en het nodige glaswerk.

Zodoende ben ik uiteindelijk bij een d600 beland - maar omdat ik ook wel eens vergaand met tele en macro wil stoeien komt er misschien toch (weer) een d7000 bij (note to self: niet vergeten lottobriefje in te leveren)
S3Pro, D80, D600, Nex5; 6x MF 35-300mm f2.0- 4,5; 7x AF 12-500mm f1.8-6.3; 4x conv 1.6-2x; SB80-800; 4x FD 70-200mm f1.8-4.5; 6x M42 29-200mm f2.0-4.0,

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » za mar 22 2014 10:27 pm

Grappig. Ik ben momenteel met dezelfde overweging bezig. Ik wil voor eind april (ivm met weekje vakantie) mijn body upgraden (en evt ook lens upgrade indien ik FX kies). D800 is me een stap te ver zowel financieel als fotografisch technisch.

Ik was er eigenlijk al uit en dacht voor de D7100 te gaan, had nog niet echt gekeken naar de D610 tot ik afgelopen week bij een fotografie workshop een keer door de viewfinder van een D800 keek. Jeetje wat een verschil met de D5100. Al zal de viewfinder van de D7100 ook wel wat grote en helderder zijn.

Ben ook aan het lezen geslagen en dan kan je inderdaad lezen dat beide camera's erg vergelijk baar zijn en hangt het eigenlijk om twee dingen. (Correct me I'm wrong)
D610 - Full frame - betere sensor - dus superieur met weinig licht , weinig ruis en beter bij hoge ISO's
D7100 : moderner (beter?) AF systeem

Review D610: http://photographylife.com/reviews/nikon-d610" onclick="window.open(this.href);return false;
Review D7100: http://www.dslrbodies.com/cameras/curre ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
zelfde vraag op een ander forum: http://www.thephotoforum.com/forum/niko ... -dx-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
klaagzang op het AF systeem van de D610 : http://www.dpreview.com/forums/thread/3556754" onclick="window.open(this.href);return false;
iemand die de verschillen op een rij zet en aangeeft waarom hij voor de D610 heeft gekozen: http://lumenatic.com/2013/12/08/why-i-c ... r-a-d7100/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reden waarom ik voor de D610 zou kiezen
- betere sensor ivm FF (dus beter in weinig licht, al schijnt de D7100 ook bij hogere ISO's nog erg goed te zijn), mooiere DOF
- Grotere viewfinder (ik keek van de week tijdens een workshow voor het eerst door een D800 : WOW)
- betere buffer (er wordt veel geschreven over de slechte buffer van de D7100. En ik kwam erachter dat het handig is om beetje een buffer te hebben als je burst schiet bij bijv een hardloopwedstrijd of nog snellere sporten!)

Reden waarom ik voor de D7100 zou kiezen
- Beter AF systeem : 51 vs 39 scherpstelpunten beter verdeeld over het scherm) Al weet ik niet hoeverre dit echt een issue is, AF van D610 zal ook niet direct slecht zijn....) Zou ik het echt gaan missen als ik toch D610 zou kiezen?
- goedkoper (al is budget niet het probleem)
- Kan mijn DX objectieven blijven gebruiken
- Bang dat ik mijn extra (virtuele) tele bereik ga missen als ik vogels of dieren wil fotograferen.
- Minder heftige overstap vanaf de D5100
- Weet nog niet of ik al "klaar" ben voor full frame (daar bedoel ik mee, mijn fotografeer capaciteiten, heb ik echt FF nodig...)
- 5 ipv 3 autobracketing shots (al heb ik dat nog nooit gebruikt, wel van plan om toe te gaan passen)
- met 1 druk op de knop naar 100% zoom om je foto' direct terug te kijken

Dus het komt erop neer welke facetten, waarin de beide camera's zich in onderscheidden het meest belangrijk zijn voor mijn fotografie. En dat geldt voor iedereen die voor deze keuze staat. De topic starter en ook ik zal zelf de keuze moeten maken.... Maar ben benieuwd wat jullie van mijn afwegingen vinden.
Ik heb vooral een allrounder nodig, want ik fotografeer zowel natuur, dieren, landschap, macro, sport en concerten (de laatste beide nog maar 1 keer gedaan, maar vond dat verrekte leuk....) Dus niet een eenduidige voorkeur.

PS: Mocht er iemand in de regio Nijmegen-Grave-Boxmeer zijn die een of beide camera's heeft, dan houdt ik me aanbevolen om ze eens van dichtbij te bekijken (al kan dat natuurlijk ook in de winkel)
Laatst gewijzigd door Jahoe op za mar 22 2014 10:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D500 / Z6 en een hoop glas

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mar 22 2014 10:28 pm

Daarbij wil ik nog wel vermelden dat als je graag met primes werkt je bijna automatisch op een FX body uitkomt als je zo'n keuzen maakt...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » za mar 22 2014 10:44 pm

Hier nog een leuk vergelijk van DX en FX, vooral ten faveure van FX. Ook voor Tele. (al is het ook maar weer een mening...)
http://photographylife.com/dx-or-fx-for ... hotography" onclick="window.open(this.href);return false;
D500 / Z6 en een hoop glas

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za mar 22 2014 10:56 pm

Patrick schreef:Daarbij wil ik nog wel vermelden dat als je graag met primes werkt je bijna automatisch op een FX body uitkomt als je zo'n keuzen maakt...
Waarom Patrick ? Op een DX camera passen immers alle objectieven en op een FX camera 'slechts' de voor FX ontworpen objectieven en niet de DX (of althans dat ligt niet voor de hand, passen doet het natuurlijk wel)

De beperking zit dus meer aan de kant van FX dan DX.

Je kunt natuurlijk ook beginnen met een DX camera maar wel al bewust voor FX objectieven kiezen zodat je, wat je ook besluit in de toekomst, het om het even is welke body er volgt of bijkomt.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

ThijsHakvoort
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ThijsHakvoort » za mar 22 2014 11:02 pm

a90 schreef:Je kunt natuurlijk ook beginnen met een DX camera maar wel al bewust voor FX objectieven kiezen zodat je, wat je ook besluit in de toekomst, het om het even is welke body er volgt of bijkomt.
Zo heb ik het wel gedaan, van mijn D80 naar de D7100, en nu eerst nieuwe objectieven erbij. Dan kan ik altijd nog verder groeien (als de behoefte daar is)
Een probleem is pas een probleem, als je er een probleem van maakt...

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mar 22 2014 11:49 pm

a90 schreef:
Patrick schreef:Daarbij wil ik nog wel vermelden dat als je graag met primes werkt je bijna automatisch op een FX body uitkomt als je zo'n keuzen maakt...
Waarom Patrick ? Op een DX camera passen immers alle objectieven en op een FX camera 'slechts' de voor FX ontworpen objectieven en niet de DX (of althans dat ligt niet voor de hand, passen doet het natuurlijk wel)
Omdat de meeste primes een vreemd bereik hebben op een DX camera... Veel primes die op een FX camera een mooie brandpuntsafstand hebben, zijn op een DX camera helemaal niet zo spannend.

bcvthul
Forumlid
Forumlid

Bericht door bcvthul » zo mar 23 2014 10:41 am

Als ik draadje nog eens doorneem vraag ik mij af wat Bigtwin nu geholpen is of niet....

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo mar 23 2014 10:45 am

Patrick schreef: Omdat de meeste primes een vreemd bereik hebben op een DX camera... Veel primes die op een FX camera een mooie brandpuntsafstand hebben, zijn op een DX camera helemaal niet zo spannend.
Mmhh, Ik vind de 300-400-500-600mm primes toch best wel leuk op een D7100, maar ik ben misschien een vreemde vogel daarin...
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mar 23 2014 11:35 am

Eens Remco. In dat bereik wel. Maar daar doelde ik niet op. Ik dacht meer aan een 20-24-28-35 en dergelijke. Die zijn allemaal een stuk minder spannend op een DX camera. En dat komt natuurlijk vooral omdat niemand DX primes uitbrengt in de lage mm's. Verder dan een 35mm kom je in feite niet. De Sigma 30mm is zo ongeveer hetzelfde.

Sigma heeft natuurlijk ook van alles, maar je betaalt er fors voor.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”