Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
- Berend Jan
- Forumlid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: za sep 30 2006 11:03 pm
- Locatie: Wapenveld.
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
Jullie maken mij heel gelukkig. Ik begon aan mij zelf te twijfelen, maar "Gelukkig het ligt aan de combinatie Body 7100 en Flitser 910".
Ik hoop dat "Beverwijk" mee leest en er wat mee gaat doen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=47967
Groet: Berend Jan.
Ik hoop dat "Beverwijk" mee leest en er wat mee gaat doen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=47967
Groet: Berend Jan.
- ReneG
- Clublid
- Berichten: 5257
- Lid geworden op: di sep 30 2008 4:24 pm
- Locatie: Veldhoven
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
Ik ben aan de ene kant blij dat ik niet de enige ben, aan de andere kant is het een heel vervelend probleem.
Hoop echter niet dat Nikon het vanzelf opmerkt, maar meld het aan via de Nikon support site! Dat heb ik voor eerdere issues gedaan en daar zijn ze serieus mee omgegaan. Hoe meer meldingen ze krijgen, des te duidelijker het wordt. Het is simpel, even inloggen op nikon.nl, support sectie, en een vraag stellen aan Nikon waarin je dit opmerkt. Vergeet niet je apparatuur en evt. firmware versie te vermelden (als ik een probleem aanmeld vragen ze ernaar).
Overigens verwacht ik dat het een probleem is in de software, dus hopelijk is het met een firmware update te verhelpen.
Hoop echter niet dat Nikon het vanzelf opmerkt, maar meld het aan via de Nikon support site! Dat heb ik voor eerdere issues gedaan en daar zijn ze serieus mee omgegaan. Hoe meer meldingen ze krijgen, des te duidelijker het wordt. Het is simpel, even inloggen op nikon.nl, support sectie, en een vraag stellen aan Nikon waarin je dit opmerkt. Vergeet niet je apparatuur en evt. firmware versie te vermelden (als ik een probleem aanmeld vragen ze ernaar).
Overigens verwacht ik dat het een probleem is in de software, dus hopelijk is het met een firmware update te verhelpen.
Spul waarmee je foto's maakt...
- ArendV
- Forumlid
- Berichten: 2463
- Lid geworden op: do jan 08 2009 2:17 pm
- Locatie: Omgeving Breda
- Contacteer:
Re: Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
Er lijkt een oplossing te zijn bij Nikon, in ieder geval bij één D7100 gebruiker die na een "firmware update" (die niet zichtbaar is als nieuwe versie) geen problemen meer heeft.
http://nikonites.com/d7100/18603-d7100- ... post236113
http://nikonites.com/d7100/18603-d7100- ... post236113
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- ReneG
- Clublid
- Berichten: 5257
- Lid geworden op: di sep 30 2008 4:24 pm
- Locatie: Veldhoven
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
Ik heb voor mijn testen nadat ik het probleem heb geconstateerd voor de zekerheid de nieuwste firmware van de D7100 gedownload en geinstalleerd. Dat was volgens de site overigens dezelfde firmware versie als de versie die ik in mijn camera had.
Ik verwachtte dat ik dus een melding zou krijgen dat die firmware al geinstalleerd zou zijn, maar dat was niet het geval. Dat is wel ongebruikelijk... hoewel ik het niet op mijn andere camera heb geprobeerd, geven de meeste systemen in mijn ervaring aan dat een versie als is geïnstalleerd en doen ze dat dan niet opnieuw.
Nu kan het natuurlijk zo zijn dat hij gewoon exact dezelfde software geherinstalleerd heeft en dat ze dat bij Nikon zo instellen. Maar daar twijfel ik nu een klein beetje aan (het zou overigens wel slordig zijn als er meerdere firmwares met dezelfde versie-id bestaan). Weet iemand of Nikon camera's toestaan dat je een bestaande firmware opnieuw kunt updaten in je camera?
Ik ga deze week in ieder geval een call inleggen bij Nikon.
Ik verwachtte dat ik dus een melding zou krijgen dat die firmware al geinstalleerd zou zijn, maar dat was niet het geval. Dat is wel ongebruikelijk... hoewel ik het niet op mijn andere camera heb geprobeerd, geven de meeste systemen in mijn ervaring aan dat een versie als is geïnstalleerd en doen ze dat dan niet opnieuw.
Nu kan het natuurlijk zo zijn dat hij gewoon exact dezelfde software geherinstalleerd heeft en dat ze dat bij Nikon zo instellen. Maar daar twijfel ik nu een klein beetje aan (het zou overigens wel slordig zijn als er meerdere firmwares met dezelfde versie-id bestaan). Weet iemand of Nikon camera's toestaan dat je een bestaande firmware opnieuw kunt updaten in je camera?
Ik ga deze week in ieder geval een call inleggen bij Nikon.
Spul waarmee je foto's maakt...
- a vgastel
- Forumlid
- Berichten: 4707
- Lid geworden op: do mar 04 2010 7:00 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
Heb je dan wel je een geformatteerde kaart gebruikt.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
- ReneG
- Clublid
- Berichten: 5257
- Lid geworden op: di sep 30 2008 4:24 pm
- Locatie: Veldhoven
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
Uiteraard, maar dat mag niets uitmaken voor een firmware updater. Een normale firmware update doet legio checks voor hij overgaat tot update. Het is alleen zeer ongebruikelijk (maar natuurlijk niet onmogelijk) dat een firmware update dezelfde software opnieuw installeert, zeker zonder waarschuwing.a vgastel schreef:Heb je dan wel je een geformatteerde kaart gebruikt.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Berend Jan
- Forumlid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: za sep 30 2006 11:03 pm
- Locatie: Wapenveld.
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
Onderstaand bericht heb is gezonden aan het Nikon Servicecentrum:
Teleurstellend antwoord!
---------------------
Ik zou u graag attent willen maken op onderwerp:
Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100? (met SB9100) op het forum van NIKON CLUB NEDERLAND
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=54240" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok ik heb zo`n body.
Hij is al twee maal bij u geweest in Beverwijk en u heb steeds niets kunnen vinden. (20130211 en 20130306)
Nu lees ik "gelukkig" dat het toch niet aan mij gelegen heeft. Er zijn nu meer bezitters die met het zelfde probleem zitten. Ik heb na de laatste keer een nieuwe body gekregen (Ook via Keuzekamp uit Zwolle (Hulde)) maar over is het niet. Ik lees dat u bezig bent met een nieuwe Update en ik zou daar graag wat meer over willen horen.
Vriendelijk groetend: Berend Jan Stijf.
-------------------------------------------------------------
Het antwoord van Nikon Service Point:
Reactie Door Email (Frits Smit) (18/03/2014 10:58 VM)
Geachte Berend Jan Stijf,
Dank u voor uw email.
Het spijt mij te vernemen dat u nog steeds 'n probleem ondervindt met de D7100 en de SB910.
Nikon kan niet reageren op wat er via forums vermeld wordt en indien er 'n probleem met apparatuur is kan ik u aanraden deze combinatie ter controle aan te bieden.
Ik heb helaas geen informatie beschikbaar over 'n eventuele firmware update maar mocht er 'n update beschikbaar komen dan krijgt u hier automatisch 'n email van toegestuurd.
Wij adviseren u om uw apparatuur naar Nikon Service Point te sturen voor onderzoek en eventuele reparatie. Houdt u er a.u.b. rekening mee dat in z’n algemeenheid de omlooptijd ongeveer tussen de 1 en 3 weken is, afhankelijk van wat er onderzocht moet worden, de snelheid van communicatie met u, beschikbaarheid van onderdelen etc.
U kunt uw product aanmelden via de link hieronder. Na verzending van uw registratiegegevens ontvangt u per e-mail een verzenddocument (in PDF-formaat) voor het kosteloos opsturen van uw apparatuur rechtstreeks naar Nikon Service. Print het verzenddocument uit en plak het vast op het pakket, uw eigen adres staat hier ook op aangegeven.
Aanvraag voor Reparatie Service van Nikon:
https://www.europe-nikon.com/nl_NL/serv ... frame.page" onclick="window.open(this.href);return false;
(Als deze link niet werkt kunt u deze kopiëren en in uw webbrowser plakken)
Als u een beroep wilt doen op garantie, dient u mee te sturen:
1) een kopie van uw aankoopbewijs
2) een kopie van uw garantiekaart
Zodra wij uw apparatuur geregistreerd hebben krijgt u een ontvangstbevestiging met inlog gegevens voor onze online tracking website. Onze service afdeling stuurt u een prijsopgave wanneer een reparatie niet onder garantie kan worden afgewikkeld. Voor vragen over uw reparatie kunt u contact opnemen met:
Nikon Service Point
0251-274737
Volg onderstaande link voor meer specifieke informatie over het reparatieproces, voorwaarden, veel gestelde vragen (FAQ’s) en online tracking informatie.
http://www.nikon.nl/nl_NL/service_suppo ... .page?lang" onclick="window.open(this.href);return false;
Aarzelt u alstublieft niet om contact met ons op te nemen als u hulp nodig heeft.
Met vriendelijke groeten,
Frits Smit
Adviseur
Nikon-klantenondersteuning
Nederland: 09001 – 225564
België : +32 (0)2 626 45 05
Maandag tot vrijdag: 9:00-17:00
http://www.europe-nikon.com/support" onclick="window.open(this.href);return false;
Helaas een antwoord waar ik niets mee kan. Teleurgesteld dat Nikon niet zelf op forums kijkt, leest en lering trekt.
Berend Jan.
Teleurstellend antwoord!
---------------------
Ik zou u graag attent willen maken op onderwerp:
Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100? (met SB9100) op het forum van NIKON CLUB NEDERLAND
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=54240" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok ik heb zo`n body.
Hij is al twee maal bij u geweest in Beverwijk en u heb steeds niets kunnen vinden. (20130211 en 20130306)
Nu lees ik "gelukkig" dat het toch niet aan mij gelegen heeft. Er zijn nu meer bezitters die met het zelfde probleem zitten. Ik heb na de laatste keer een nieuwe body gekregen (Ook via Keuzekamp uit Zwolle (Hulde)) maar over is het niet. Ik lees dat u bezig bent met een nieuwe Update en ik zou daar graag wat meer over willen horen.
Vriendelijk groetend: Berend Jan Stijf.
-------------------------------------------------------------
Het antwoord van Nikon Service Point:
Reactie Door Email (Frits Smit) (18/03/2014 10:58 VM)
Geachte Berend Jan Stijf,
Dank u voor uw email.
Het spijt mij te vernemen dat u nog steeds 'n probleem ondervindt met de D7100 en de SB910.
Nikon kan niet reageren op wat er via forums vermeld wordt en indien er 'n probleem met apparatuur is kan ik u aanraden deze combinatie ter controle aan te bieden.
Ik heb helaas geen informatie beschikbaar over 'n eventuele firmware update maar mocht er 'n update beschikbaar komen dan krijgt u hier automatisch 'n email van toegestuurd.
Wij adviseren u om uw apparatuur naar Nikon Service Point te sturen voor onderzoek en eventuele reparatie. Houdt u er a.u.b. rekening mee dat in z’n algemeenheid de omlooptijd ongeveer tussen de 1 en 3 weken is, afhankelijk van wat er onderzocht moet worden, de snelheid van communicatie met u, beschikbaarheid van onderdelen etc.
U kunt uw product aanmelden via de link hieronder. Na verzending van uw registratiegegevens ontvangt u per e-mail een verzenddocument (in PDF-formaat) voor het kosteloos opsturen van uw apparatuur rechtstreeks naar Nikon Service. Print het verzenddocument uit en plak het vast op het pakket, uw eigen adres staat hier ook op aangegeven.
Aanvraag voor Reparatie Service van Nikon:
https://www.europe-nikon.com/nl_NL/serv ... frame.page" onclick="window.open(this.href);return false;
(Als deze link niet werkt kunt u deze kopiëren en in uw webbrowser plakken)
Als u een beroep wilt doen op garantie, dient u mee te sturen:
1) een kopie van uw aankoopbewijs
2) een kopie van uw garantiekaart
Zodra wij uw apparatuur geregistreerd hebben krijgt u een ontvangstbevestiging met inlog gegevens voor onze online tracking website. Onze service afdeling stuurt u een prijsopgave wanneer een reparatie niet onder garantie kan worden afgewikkeld. Voor vragen over uw reparatie kunt u contact opnemen met:
Nikon Service Point
0251-274737
Volg onderstaande link voor meer specifieke informatie over het reparatieproces, voorwaarden, veel gestelde vragen (FAQ’s) en online tracking informatie.
http://www.nikon.nl/nl_NL/service_suppo ... .page?lang" onclick="window.open(this.href);return false;
Aarzelt u alstublieft niet om contact met ons op te nemen als u hulp nodig heeft.
Met vriendelijke groeten,
Frits Smit
Adviseur
Nikon-klantenondersteuning
Nederland: 09001 – 225564
België : +32 (0)2 626 45 05
Maandag tot vrijdag: 9:00-17:00
http://www.europe-nikon.com/support" onclick="window.open(this.href);return false;
Helaas een antwoord waar ik niets mee kan. Teleurgesteld dat Nikon niet zelf op forums kijkt, leest en lering trekt.
Berend Jan.
- ArendV
- Forumlid
- Berichten: 2463
- Lid geworden op: do jan 08 2009 2:17 pm
- Locatie: Omgeving Breda
- Contacteer:
Re: Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
Berend-Jan, Nikon doet je een serieus voorstel voor onderzoek en ik zou hier zeker op ingaan voordat je teleurgesteld afhaakt (ook al is het niet de eerste keer dat je langsgaat).
Mijn case loopt nu bij het Nikon Service Point en ik heb gisteren op hun verzoek wat NEFjes opgestuurd.
Mijn case loopt nu bij het Nikon Service Point en ik heb gisteren op hun verzoek wat NEFjes opgestuurd.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- ReneG
- Clublid
- Berichten: 5257
- Lid geworden op: di sep 30 2008 4:24 pm
- Locatie: Veldhoven
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
Inderdaad even doen wat Arend suggereert. Het is overigens niet zo vreemd dat ze niets met een forum-draadje kunnen. Daaruit kunnen ze niet afleiden wat er precies aan de hand is. Met NEF's kan dat wel. Ik heb dat eerder gedaan en dat leverde een positieve reactie op. Ik ga ook een call indienen en de bijbehorende NEF's afleveren.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Berend Jan
- Forumlid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: za sep 30 2006 11:03 pm
- Locatie: Wapenveld.
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
Beste Nikon fans:
Al het bovenstaande, wat jullie hebben aangeraden, heb ik al tweemaal gedaan. (Body en flitser opgestuurd. Een CD/DVD met voorbeelden mee gestuurd)
Ik heb ook niet direct gevraagd voor een oplossing, Maar ik heb het idee dat er ook geen begrip wordt getoond.
Ik neem aan dat als je werkt bij een wereld concern dat je dan wel rondkijkt wat er in de wereld door klanten van je besproken wordt, en waar ze tegen aan lopen.
De opmerking: "Nikon kan niet reageren op wat er via forums vermeld wordt" begrijp ik wel, maar doe er dat wat mee en schrijf dan, "We gaan het doorlezen en kijken wat te doen"
We wachten af.
Berend Jan.
.
Al het bovenstaande, wat jullie hebben aangeraden, heb ik al tweemaal gedaan. (Body en flitser opgestuurd. Een CD/DVD met voorbeelden mee gestuurd)
Ik heb ook niet direct gevraagd voor een oplossing, Maar ik heb het idee dat er ook geen begrip wordt getoond.
Ik neem aan dat als je werkt bij een wereld concern dat je dan wel rondkijkt wat er in de wereld door klanten van je besproken wordt, en waar ze tegen aan lopen.
De opmerking: "Nikon kan niet reageren op wat er via forums vermeld wordt" begrijp ik wel, maar doe er dat wat mee en schrijf dan, "We gaan het doorlezen en kijken wat te doen"
We wachten af.
Berend Jan.
.
- ArendV
- Forumlid
- Berichten: 2463
- Lid geworden op: do jan 08 2009 2:17 pm
- Locatie: Omgeving Breda
- Contacteer:
Re: Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
Inmiddels een reactie van NSP ontvangen.
Ze vragen of andere flitsers op de D7100 ook dit probleem geven - dan moet ik de D7100 opsturen - of de SB700 op andere bodies - dan moet ik de SB700 opsturen.
Ik ga dit nog wat verder uittesten en in ieder geval ook het advies van ReneG volgen om nog een keer de firmware te installeren.
Ze vragen of andere flitsers op de D7100 ook dit probleem geven - dan moet ik de D7100 opsturen - of de SB700 op andere bodies - dan moet ik de SB700 opsturen.
Ik ga dit nog wat verder uittesten en in ieder geval ook het advies van ReneG volgen om nog een keer de firmware te installeren.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- Berend Jan
- Forumlid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: za sep 30 2006 11:03 pm
- Locatie: Wapenveld.
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
Arend:
Ik begrijp echt niet of ze wel lezen en luisteren daar bij Nikon:
Mijn body D7100 en flitser SB910 hebben ze daar toch ook al twee maal gehad met de zelfde omschreven klacht!!!!!!!
Berend Jan.
Ik begrijp echt niet of ze wel lezen en luisteren daar bij Nikon:
Mijn body D7100 en flitser SB910 hebben ze daar toch ook al twee maal gehad met de zelfde omschreven klacht!!!!!!!
Berend Jan.
- ReneG
- Clublid
- Berichten: 5257
- Lid geworden op: di sep 30 2008 4:24 pm
- Locatie: Veldhoven
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
Dat doen ze echt wel, maar dat betekent nog niet dat ze er iets mee kunnen doen. Ik weet precies hoe dit in de praktijk werkt, ik heb voor meerdere organisatie de systemen beheerd die dit soort meldingen verwerken.
Eerste voorwaarde is dat ze de apparatuur zelf in handen krijgen en dat ze het probleem kunnen reproduceren. Een probleem meerdere oorzaken hebben (fout in de camera, fout van de gebruiker, uitzonderlijke situatie, productiefout, fout van de combinatie van flitser en camera, externe oorzaken etc.). Als ze een probleem niet kunnen reproduceren houdt het snel op. (Denk aan de auto die een gek geluid maakt, maar nooit als je ermee in de garage staat). Dan kan Nikon (of de automonteur) ook niet veel meer dan je vragen terug te komen of een paar standaard zaken uitproberen, zoals een firmware update. En ze registreren de melding. Als ze wel een probleem vinden kan dat ook nog camera-specifiek zijn en mogelijk kunnen ze dat oplossen. Ook een dergelijke melding zal worden geregistreerd. En dan waarschijnlijk bij de ontwikkelorganisatie, wat iets heel anders is dan de serviceorganisatie.
Dit probleem komt bij ontwikkelafdelingen pas 'op de radar' wanneer:
- Er een duidelijke manier is om dit probleem te reproduceren.
- Er voldoende meldingen komen en ze, op basis daarvan, erin slagen om het probleem te reproduceren. Oftewel, het zijn geen onverklaarbare indidenten.
Maar een probleem wat je niet kunt reproduceren kun je niet oplossen!
Zelfs wanneer ze dat dan wel kunnen, duurt het nog enige tijd voor het daadwerkelijk is opgelost. Als je iets wijzigt (bijvoorbeeld in Firmware) moet zoiets een hele batterij van testen door. Daarna moet het nog in-camera worden getest. Bij een dergelijk complex product duurt dat op zijn best een dag, maar het kan ook best weken tot maanden duren. Oftewel, zoiets kost veel tijd. En Nikon NL kan het waarschijnlijk alleen maar melden/doorgeven aan de centrale organisatie. Ze kunnen zelf niet zomaar even je firmware debuggen of herschrijven.
Wat Nikon (en dan doel ik niet op NL, maar in het algemeen) wel zou kunnen doen is vroeger en opener aangeven wat de 'known issues' zijn, of wat eraan zit te komen aan fixes. Maar ik snap ook waarom ze dat eventueel niet doen. Los van de Japanse cultuur, die het toegeven van dit soort fouten belemmert, kunnen er ook andere haken en ogen aan zitten. Denk liability (aansprakelijkheid).
Als dit inderdaad een structureel probleem is, acht ik de kans groot dat ze er al van op de hoogte zijn. Misschien is het wel al hersteld maar wachten we op de release van nieuwe firmware. Maar misschien zijn er maar een paar personen die dit treft. Of is er inderdaad net iets speciaals aan de paar camera's die wij hebben. Wie weet...
Moraal van het verhaal: Als je problemen hebt, melden. Maar goed, dat hebben we ook allemaal gedaan.
Eerste voorwaarde is dat ze de apparatuur zelf in handen krijgen en dat ze het probleem kunnen reproduceren. Een probleem meerdere oorzaken hebben (fout in de camera, fout van de gebruiker, uitzonderlijke situatie, productiefout, fout van de combinatie van flitser en camera, externe oorzaken etc.). Als ze een probleem niet kunnen reproduceren houdt het snel op. (Denk aan de auto die een gek geluid maakt, maar nooit als je ermee in de garage staat). Dan kan Nikon (of de automonteur) ook niet veel meer dan je vragen terug te komen of een paar standaard zaken uitproberen, zoals een firmware update. En ze registreren de melding. Als ze wel een probleem vinden kan dat ook nog camera-specifiek zijn en mogelijk kunnen ze dat oplossen. Ook een dergelijke melding zal worden geregistreerd. En dan waarschijnlijk bij de ontwikkelorganisatie, wat iets heel anders is dan de serviceorganisatie.
Dit probleem komt bij ontwikkelafdelingen pas 'op de radar' wanneer:
- Er een duidelijke manier is om dit probleem te reproduceren.
- Er voldoende meldingen komen en ze, op basis daarvan, erin slagen om het probleem te reproduceren. Oftewel, het zijn geen onverklaarbare indidenten.
Maar een probleem wat je niet kunt reproduceren kun je niet oplossen!
Zelfs wanneer ze dat dan wel kunnen, duurt het nog enige tijd voor het daadwerkelijk is opgelost. Als je iets wijzigt (bijvoorbeeld in Firmware) moet zoiets een hele batterij van testen door. Daarna moet het nog in-camera worden getest. Bij een dergelijk complex product duurt dat op zijn best een dag, maar het kan ook best weken tot maanden duren. Oftewel, zoiets kost veel tijd. En Nikon NL kan het waarschijnlijk alleen maar melden/doorgeven aan de centrale organisatie. Ze kunnen zelf niet zomaar even je firmware debuggen of herschrijven.
Wat Nikon (en dan doel ik niet op NL, maar in het algemeen) wel zou kunnen doen is vroeger en opener aangeven wat de 'known issues' zijn, of wat eraan zit te komen aan fixes. Maar ik snap ook waarom ze dat eventueel niet doen. Los van de Japanse cultuur, die het toegeven van dit soort fouten belemmert, kunnen er ook andere haken en ogen aan zitten. Denk liability (aansprakelijkheid).
Als dit inderdaad een structureel probleem is, acht ik de kans groot dat ze er al van op de hoogte zijn. Misschien is het wel al hersteld maar wachten we op de release van nieuwe firmware. Maar misschien zijn er maar een paar personen die dit treft. Of is er inderdaad net iets speciaals aan de paar camera's die wij hebben. Wie weet...
Moraal van het verhaal: Als je problemen hebt, melden. Maar goed, dat hebben we ook allemaal gedaan.

Spul waarmee je foto's maakt...
- Berend Jan
- Forumlid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: za sep 30 2006 11:03 pm
- Locatie: Wapenveld.
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
Het wordt stil rond om ons probleem.
Heeft Nikon nog iets van zich laten horen?
Berend Jan.
Heeft Nikon nog iets van zich laten horen?
Berend Jan.
-
- Forumlid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: ma aug 27 2012 2:17 am
- Locatie: Wijk en Aalburg
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Vreemd gedrag externe flitser i.c.m. D7100?
Sinds de aanschaf van een D7100 vandaag, lees ik dit draadje aandachtig mee 

http://www.peutograaf.nl" onclick="window.open(this.href);return false;