Advies gevraagd: D7100 of D610

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Advies gevraagd: D7100 of D610

Bericht door lock » ma mar 24 2014 1:08 am

bigtwin schreef: Wat is de complete naam van CT in Apeldoorn trouwens?

Wie weet, als ik beide huur, is de goedkopere optie al voldoende, al denk ik dat die 610 altijd beter zal bevallen...
Cameratools.
We kunnen hier van alles roepen, maar Dx en FX hebben voor- en nadelen. Cruijffiaans eigenlijk. Maar als ik je omschrijving zo lees, het soort fotografie, dan adviseer ik een D610. Gewichtsverschil tov de d7100 is verwaarloosbaar klein. Lenzen gaan hierin belangrijker worden.
Huur een d600/d610 met een goede lens en ga aan de gang. Laat je niet afleiden door de AF verschillen. Die zijn echt minimaal onder normale omstandigheden, zeker als je de centrale set van cross type sensors op de d610 gebruikt. Download desnoods PS of LR trials en ga lekker spelen met de files. Neem vooral ook de tijd om met raw te werken.
Het wordt overigens lastig om een d7100 te huren... mocht je die ook willen proberen.

lock
(gewezen d600 eigenaar en nu in bezit van een d7100)

bigtwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door bigtwin » ma mar 24 2014 7:15 pm

De discussie is een beetje warrig geworden, daarom hierbij nog een keer mijn antwoord op eerder gestelde vragen...

Omdat Ja, is natuurlijk mijn eigen fout. Ik heb mijn vraag niet heel concreet gemaakt.

Ik vind dof erg mooi en dus belangrijk. Hoe korter hoe mooier ik het vind (afhankelijk van de foto natuurlijk). Ik fotografeer met name natuur, architectuur en personen.
De echte sport/hele snelle bewegingen komen ook wel eens op de foto maar dat is zéker de minderheid.

Sub-optimale of matige lichtomstandigheden zijn daarbij ook erg belangrijk.

Mijn laatste reflex camera was een Minolta Dynax 7. Met een goede 35-... weet ik niet meer percies, volgens mij tot 135 en een 100-300.

Afbeelding

Heb ik nog liggen trouwens...

Technische perfectie, erg belangrijk, vandaar mijn bereidheid in de buidel te tasten. Als dat niet heel belangrijk was, was de 7100 waarschijnlijk goed genoeg geweest.

Dat ik een zo groot mogelijke zoom als standaard lens zou willen, is puur voor het gemak, om met 1 lens toch al aardig allround uit de voeten te kunnen, zonder meteen met een enorme toeter rond te lopen. Voor specifieke fotografie, kan ik nog altijd wisselen.

Het huren is eigenlijk wel een goede tip. Had vandaag ook al een keer via PM gehoord, en ik denk dat ik dat eens ga proberen.

Wat is de complete naam van CT in Apeldoorn trouwens?

Wie weet, als ik beide huur, is de goedkopere optie al voldoende, al denk ik dat die 610 altijd beter zal bevallen...

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door bjornc » ma mar 24 2014 8:35 pm

Voor technische perfectie moet je nu een D4s kopen, aangezien deze het beste is dat Nikon nu te bieden heeft.
Maar rationeel gezien denk ik dat je met een D610 een goede keuze maakt.
Vooral aangezien je veel waarde hecht een DOF. Alleen om die reden al zou ik een FX aanbevelen. (Ik schiet notabene zelf DX)
Mijn volgende camera zal in ieder geval FX worden.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » ma mar 24 2014 9:07 pm

Ik snap alleen nog steeds niet het verband tussen wel een DOF willen, maar toch liefste ook een superzoom vanwege het gemak. Zijn imo dingen die niet stroken met elkaar. Wil je nu gebruik maken van die DOF ( waarvan je waarschijnlijk het verschil tussen een FX of DX niet zal kunnen onderscheiden/benoemen op willekeurige foto's ) of wil je een leuke alround superzoom vanwege het gemak?

Tevens geef je aan dat je nu al denkt dat de D610 beter zal bevallen. Ik kan allen de redenatie hierachter niet vinden. Want zo veel verschil zit er buiten een ander formaat sensor, AF systeem en buffer niet in. Zeg dan gewoon ik wil een D610 omdat ik het kan, prima super, goed voor je, maar puur technisch gezien heb ik nog maar weinig voorbij zien komen wat nu echt onderscheid zal maken in een keuze D7100 danwel D610.

Maar misschien zie ik het verkeerd, dat kan natuurlijk ook, waarvoor mijn excuses dan.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » ma mar 24 2014 9:16 pm

bigtwin,
Ik proef dat je gewoon de D610 wilt hebben en hier bevestiging voor zoekt.

Gewoon de D610 kopen. Dat is wat je hart je ingeeft en dan helpen rationele argumenten niet zo veel meer :)
Zelfs als de D7100 net zulke mooie platen zou maken, zou je toch niet het hetzelfde gevoel erbij hebben.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » ma mar 24 2014 9:19 pm

Heeft iemand misschien een indicatie hoeveel de viewfinders van deze twee camera's verschillen? Is die van de D610 echt veel groter en helderder omdat het een FX is. Of is die van de D7100 ook al een stuk groter dan die van bijv. de D5100.

En is het AF systeem van de D610 nou echt zoveel slechter dan die van de D7100? Of is dat ook maar een relatief begrip? De grootste klacht die je leest is dat de 39 scherpstelpunten wel heel erg in het centrum zijn gefrot en dus zal je vaak na focussen je compositie nog moeten bijstellen.

Itt tot de topicstarter begin ik weer meer naar de D7100 te neigen, mede vanwege die AF en mijn eigen huidige fotografie niveau. Maar dat kan voor de topicstarter natuurlijk heel erg anders zijn.
D500 / Z6 en een hoop glas

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » ma mar 24 2014 9:26 pm

Ik heb de complete naam van CT apeldoorn en extra linkjes al gepost na mij is er nogmaals antwoord gegeven en nog zie ik de vraag staan..........
Bijna leeg hier....

bobcom
Forumlid
Forumlid

Bericht door bobcom » ma mar 24 2014 10:41 pm

bigtwin schreef:
..........Mijn laatste reflex camera was een Minolta Dynax 7. Met een goede 35-... weet ik niet meer percies, volgens mij tot 135 en een 100-300.

Heb ik nog liggen trouwens...
Is natuurlijk een beetje vloeken in de kerk,, maar je zou eens kunnen kijken wat Sony aan FX bodies te bieden heeft. Zijn compatibel met de A-vatting van je Minolta lenzen die als glas zeker niet verkeerd zijn.
S3Pro, D80, D600, Nex5; 6x MF 35-300mm f2.0- 4,5; 7x AF 12-500mm f1.8-6.3; 4x conv 1.6-2x; SB80-800; 4x FD 70-200mm f1.8-4.5; 6x M42 29-200mm f2.0-4.0,

bigtwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door bigtwin » wo mar 26 2014 5:35 pm

Jammer dat er geen reakties meer komen, althans geen die mij helpen...

En nee, ik heb nog geen keus gemaakt, waarvoor ik hier een bevestiging zoek. Ik zoek advies, van mensen die er verstand van hebben.

Ik wil daarnaast een goede zoom hebben als "walk around" lens, maar wil daarnaast zéker ook goede primes aanschaffen. Dus niet een goede camera, met een matige lens, maar diverse opties.

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » wo mar 26 2014 5:50 pm

Ik heb een D7100 gehad.
Het is een prettige camera, eigenlijk naar mijn mening de beste Nikon met een DX sensor.
Ik werk graag met de wat groothoekiger lenzen, en dan is het dubbele formaat (FX) een voordeel vind ik. Ik heb toen de D600 en de D800 beide een paar dagen mogen lenen. De D600 beviel mij minder, het was voor mijn gevoel echt de instap-FX en behalve het sensorformaat een stap terug ten opzichte van de D7100.
Ik heb toen gekozen voor een D800e en die is voor mij ideaal.

Als ik je verhaal zo lees: doe de D7100, tenzij je vooral veel groothoek gebruikt.
Doe de D610 - wat een D600 is met een verbeterde sluiter - als je straatfotografie of vakantiefoto's wilt maken. En doe een D800 als je vooral met vaste brandpunten en statieven in de weer wilt.

Op een D7100 passen alle moderne Nikkors
Op een D610 mogen de letters DX niet in de rijen letters op het objectief voorkomen.
Op een D800 zou je eigenlijk alleen lichtsterke primes moeten kopen

Steeds een stapje duurder dus.

Zo goed?

John
Nikon D810, Sony RX1R II. 

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » wo mar 26 2014 5:59 pm

bigtwin,

Ik denk dat je hier veel mensen kunt vinden die er verstand van hebben, maar nog te weinig idee hebben bij wat jij zelf wilt en belangrijk vindt.

Beide camera's hebben hun eigen voordelen en nadelen. Er is geen winnaar op alle punten aan te wijzen.
Verder denk ik dat beide camera's een gigantische vooruitgang zijn tov de Minolta die je vroeger had, dus dat maakt bepaalde voor en nadelen relatief dan wat minder relevant.
Zo kan zelfs de DoF van de D7100 met een f/2.8 zoom al veel mooier zijn als de DoF die je vroeger met je standaard-zoom had.

Enkel rationeel gesproken zou je een duurdere camera alleen kiezen als je precies weet waarom je die duurdere camera wilt (en je ook de nadelen daarvan realiseert).
Ik zou zelf met een unlimited budget nog steeds voor de D7100 kiezen en (als geld geen rol speelt) hoogstens een D800 ernaast, maar vele anderen zullen precies het omgekeerde vinden (en met goede redenen).

Aangezien je met DX en FX nog geen ervaring hebt en enkel kan vergelijken met DSLR-techniek van lang geleden, is het nu moeilijk in te schatten wat jou ervaring/voorkeur zou worden ...
Met beiden ga je in ieder geval lichtjaren vooruit
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » wo mar 26 2014 7:59 pm

Bigtwin, ik had je nog een pb gestuurd omdat ik met dezelfde keuze bezig ben. De verschillen zijn nu wel duidelijk lijkt me. Dus je zult zelf de keuze moeten maken. Ik ga kiezen voor de d7100 zoals het nu lijkt, oa omdat ik liever een high end DX heb dan een instap FX en de overstap nog even niet ga maken. Maar jij zult je eigen afweging moeten maken op basis van de informatie die je hier nu hebt gekregen en te vinden is in allerlei reviews. En dan kan je wellicht nog een keer de d610 / d7100 gaan huren of uittesten in een fotozaak.
Pas als je die keuze hebt gemaakt kan je de keuze voor objectieven maken. Ook daar bestaan vele review en vergelijkingssites voor. Zoek ook eens op YouTube bijv.
En kijk wat het beste bij jou wensen past.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

renrij

Bericht door renrij » wo mar 26 2014 8:03 pm

Wellicht is de D800 ook het overwegen waard?

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » wo mar 26 2014 8:26 pm

Een D610 schakelt automatisch naar dx mode als je er een dx lens op zet.

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, en ben blij dat ik voor de D610 ben gegaan.
Heerlijke camera en eerlijk gezegd, niets "instap-achtigs" aan hoor.
Groetjes,
Jaap

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » wo mar 26 2014 9:44 pm

ja hey, nu breng je me weer aan het twijfelen! Ik ga ze zowiezo komend weekend allebei vasthouden in de fotowinkel.
Inde DX modus heb je dan wel direct minder pixels neem ik aan? Anders is het een D7100 en D610 in 1 camera, maar dat zal je zo wel niet kunnen zien

en tja ik heb alles ook maar uit de reviews, youtube en dit forum gehaald.
Vraag me alleen af of de AF met de alle scherpstel punten in het midden gepropt niet lastig is ivm met het dan steeds moeten hercomposeren (zeg je dat zo?)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”