Advies gevraagd: D7100 of D610
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Advies gevraagd: D7100 of D610
Bigtwin, ik had je nog een pb gestuurd omdat ik met dezelfde keuze bezig ben. De verschillen zijn nu wel duidelijk lijkt me. Dus je zult zelf de keuze moeten maken. Ik ga kiezen voor de d7100 zoals het nu lijkt, oa omdat ik liever een high end DX heb dan een instap FX en de overstap nog even niet ga maken. Maar jij zult je eigen afweging moeten maken op basis van de informatie die je hier nu hebt gekregen en te vinden is in allerlei reviews. En dan kan je wellicht nog een keer de d610 / d7100 gaan huren of uittesten in een fotozaak.
Pas als je die keuze hebt gemaakt kan je de keuze voor objectieven maken. Ook daar bestaan vele review en vergelijkingssites voor. Zoek ook eens op YouTube bijv.
En kijk wat het beste bij jou wensen past.
[edit]
hier nog twee topics die deze beide camera's ook aansnijden, mocht je die nog niet hebben gevonden/gelezen
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=52528" onclick="window.open(this.href);return false;
verschil DX en FX toegelicht met voorbeelden:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 23&t=52529" onclick="window.open(this.href);return false;
Pas als je die keuze hebt gemaakt kan je de keuze voor objectieven maken. Ook daar bestaan vele review en vergelijkingssites voor. Zoek ook eens op YouTube bijv.
En kijk wat het beste bij jou wensen past.
[edit]
hier nog twee topics die deze beide camera's ook aansnijden, mocht je die nog niet hebben gevonden/gelezen
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=52528" onclick="window.open(this.href);return false;
verschil DX en FX toegelicht met voorbeelden:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 23&t=52529" onclick="window.open(this.href);return false;
D500 / Z6 en een hoop glas
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ondertussen lijkt die high-end DX en instap FX, zoals jij ze noemt, wel heel erg op elkaar!
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
ik heb dat ook gelezen van de centraal gestelde scherpstelpunten, echter besefte ik toen ik begonnen ben met een D70s, met wel 5 scherpstelpunten het ook prima ging.Jahoe schreef:ja hey, nu breng je me weer aan het twijfelen! Ik ga ze zowiezo komend weekend allebei vasthouden in de fotowinkel.
Inde DX modus heb je dan wel direct minder pixels neem ik aan? Anders is het een D7100 en D610 in 1 camera, maar dat zal je zo wel niet kunnen zien
en tja ik heb alles ook maar uit de reviews, youtube en dit forum gehaald.
Vraag me alleen af of de AF met de alle scherpstel punten in het midden gepropt niet lastig is ivm met het dan steeds moeten hercomposeren (zeg je dat zo?)
Overigens in de praktijk moet je er wel wat rekening mee houden, maar storend is het in geen geval. Maar ik denk dat dat een beetje afhankelijk is van het type fotografie dat je doet.
En Patrick, je hebt gelijk hoor, D7100 en D610 lijken volgens mij heel veel op elkaar, met als grote verschil natuurlijk de sensor (en wat daar aan gerelateerd is).
Ik ben in ieder geval zeer tevreden met mijn D610

Groetjes,
Jaap
Jaap
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De centraal gestelde af sensoren op de d610 zijn hoofdzakelijk een probleem als het type fotografie het van belangrijk maakt dat je af sensoren buiten het centrale deel gebruikt. Alhoewel focus and recompose bij portret of landschap dit zou kunnen oplossen, is dit niet het beste advies. In de praktijk betekende het voor mij dat ik overdag gewoon overschakelde op live view cd af. Dat neemt wel iets meer tijd in beslag, maar in de praktijk maakt dat niet veel uit omdat ik voor dit soort fotos toch al meer tijd neem.
Voor actiefotografie hoef je niet te rekenen op de 3d tracking van beide cameras, ongeacht het aantal af sensoren. In de praktijk is de af het snelst en het meest flexibel op beide cameras als je de centrale set met cross type sensors gebruikt. En dan zal je merken dat het verschil tussen beide cameras onder redelijk normale omstandigheden klein is.
Lock
Voor actiefotografie hoef je niet te rekenen op de 3d tracking van beide cameras, ongeacht het aantal af sensoren. In de praktijk is de af het snelst en het meest flexibel op beide cameras als je de centrale set met cross type sensors gebruikt. En dan zal je merken dat het verschil tussen beide cameras onder redelijk normale omstandigheden klein is.
Lock
Ik dank iedereen voor de goede adviezen.
Ik ga me verder oriënteren, lezen en bekijken, en heb daarbij veel hulp aan jullie goede adviezen.
Als ik een definitieve keus heb gemaakt, laat ik dat hier weten.
Ik ga me verder oriënteren, lezen en bekijken, en heb daarbij veel hulp aan jullie goede adviezen.
Als ik een definitieve keus heb gemaakt, laat ik dat hier weten.
-
- Clublid
- Contacteer:
Niet mijn eigen woorden, zo werd het in 1 van de reviews gesteld.Patrick schreef:Ondertussen lijkt die high-end DX en instap FX, zoals jij ze noemt, wel heel erg op elkaar!
Ben wel benieuwd naar de keuze die de TS uiteindelijk heeft gemaakt en de motivatie daarbij.
Ikzelf twijfel nog even verder en als ik bij DX blijf direct door met kiezen voor een nieuwe Sigma 17-50 f/2.8 of een tweedehands Nikkor 17-55. Iedereen roept wel dat je geen VR nodig hebt bij de brandpuntsafstand, maar op mijn 18-105 heb ik hem wel altijd aanstaan (behalve op statief natuurlijk). En ik wil nog wel eens binnen foto's van de kleine maken met niet al te veel licht en zonder externe flitser. Maar misschien moet ik ook eens wat vaker AF-C gebruiken ipv AF-S
En als ik toch naar de D610 ga, dan dus gaan wennen aan full frame fotografie en nog een keer in de buidel tasten voor een objectief.. (24-70 bijv).
Ga zaterdag in elk geval even kijken bij de fotozaak om wat meer real life gevoel erbij te krijgen.
Ik twijfel ,en lees, al een tijdje mee en ben toch wel benieuwd naar je bezoekje....Ga zaterdag in elk geval even kijken bij de fotozaak om wat meer real life gevoel erbij te krijgen.
Mijn keus is voor 75 % al gemaakt in voordeel van de FX , alleen het bezoekje en een test met mijn vertrouwde tokina 80-200 2.8 moeten nog plaatsvinden.
-
- Clublid
- Contacteer:
Zoals al in het nieuwe aankopen topic had geschreven. Fotozaak 1 (Foto DeVakman, Wijchen) mocht ik beide camera's vasthouden, niks meer, niks minder. Geen batterij erin. Wel met een lens erop. De redenatie kan ik nog wel begrijpen. Ze willen camera's die nieuw zijn, ook als nieuw verkopen. Dus zonder clicks en zelfs niet met een batterij erin. Dus ook niet door een geactiveerde zoeker kijken.nollie747 schreef:Ik twijfel ,en lees, al een tijdje mee en ben toch wel benieuwd naar je bezoekje....Ga zaterdag in elk geval even kijken bij de fotozaak om wat meer real life gevoel erbij te krijgen.
Mijn keus is voor 75 % al gemaakt in voordeel van de FX , alleen het bezoekje en een test met mijn vertrouwde tokina 80-200 2.8 moeten nog plaatsvinden.
Ben toen maar doorgereden naar DigitalStreet in Heumen. Ook al is dat een webwinkel (met overigens de laagste prijs voor de D7100 body van heel Nederland), Ik mocht ze beide even proberen, wel beide met de 18-105 kitlens, dus geen eigen lens (ook niet om gevraagd, had wellicht wel gemogen, maar zelf niet aan gedacht). En dus ook met een DX lens op de D610. Maar ik kon tenminste de beide zoekers vergelijken. Ik vond het best meevallen met de 39 AF punten in het midden gepropt, maar ja ook wel beetje gezichtsbedrog, vanwege dat de camera direct op de DX stand een extra kader weergeeft.
Ik had eigenlijk al voor de D7100 gekozen maar was toch nog wat aan het twijfelen. De zoeker van de D610 is wel wat groter, maar niet enorm.
En uiteindelijk toch voor de D7100 gekozen. Beide camera's liggen heel erg vergelijkbaar in de hand. De D610 is net een kleine fractie groter en zwaarder.
Toch is het lastig om even in de winkel een camera te proberen, maar je krijgt tenminste wat feeling na al dat lezen op het web. Ook al krijg je wel wat tijd, ik kon niet zo snel allerlei instellingen vinden en hij stond op automatisch veld AF bijv. Jongen in de winkel wist dat ook niet zo snel te vinden... etc.
En zoals ook al in het andere topic gezegd, als je je al zo verdiept hebt in de camera via het web, dan heeft een fotozaak je echt niets meer te melden, want die kent echt niet al die kleine details. (bijvoorbeeld over verschil tussen de AF punten van beide camera's, de toch wat beperkte buffer van de D7100 etc)
Maar als je nog specifieke vragen hebt, stuur gerust een PB.
Je moet toch je eigen keuze maken, en je geeft al aan dat dat FX is, dan is de D610 een prima keuze denk ik. De D800 zeiden ze bij de Vakman zelf dat het qua bestandsgrootte nergens meer over ging en je eigenlijk niet eens meer mee in RAW moest gaan fotograferen

- Johan v. V.
- Clublid
En dat noemt zich 'Vakman'? 

Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Bedankt voor je update, en in ieder geval veel plezier met je nieuwe camera, maar dat zal wel lukken...
Dat gevoel dat je in sommige winkels krijgt, ken ik maar al te goed . Vanaf het moment dat je een vraagt stelt ben je al te lang bezig en als je dan antwoorden krijgt die nergens op slaan voel je je als potentiële koper al gauw "ongemakkelijk" . Ik was laatst in "de mediamarkt" om de camera's te bekijken, want daar zijn dat soort winkels natuurlijk wel goed voor
. Elke canon was daar werkend te testen en alle nikon's zaten in een doos of stonden er zonder batterij, lens enz.
Onze lokale fotozaak heeft de 7100 wel in voorraad maar de 610 niet. Ik vind m wel ergens,testen, en zal ik m toch bestellen bij onze lokale fotozaak ....
Dat gevoel dat je in sommige winkels krijgt, ken ik maar al te goed . Vanaf het moment dat je een vraagt stelt ben je al te lang bezig en als je dan antwoorden krijgt die nergens op slaan voel je je als potentiële koper al gauw "ongemakkelijk" . Ik was laatst in "de mediamarkt" om de camera's te bekijken, want daar zijn dat soort winkels natuurlijk wel goed voor

Onze lokale fotozaak heeft de 7100 wel in voorraad maar de 610 niet. Ik vind m wel ergens,testen, en zal ik m toch bestellen bij onze lokale fotozaak ....

- ebt
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
hoi bigtwin
ik heb net zelf mijn D 5100 ingeruild voor de FF D610. Ik ben er blij mee en zie dat je gewoon mooiere en scherpere foto's maakt.
ik heb een 24-70mm TAMRON F2.8 (ja die kost rond de 900 euro) maar is heel goed. volgens de testen beter dan de Nikon 24-70mm.
Daarnaast heb ik een TOKINA 16-26mm f 2.8 gekocht. Ik heb met beide objectieven nu ongeveer 50 foto's gemaakt. niet veel maar voldoende dat ik overtuigd ben dat FF wel heel mooi is. heb zelf nog de 70-300 mm van nikon met f3.5/5.6. die moet ik nog proberen. als het niet is wat ik hoop kost dat inderdaad nog een keer rond de 1900 euro voor een 70-200 mm f 2.8 nikon of een tamron dacht ik die rond de 1350 euro kost.
wijsheid gewenst
bart
ik heb net zelf mijn D 5100 ingeruild voor de FF D610. Ik ben er blij mee en zie dat je gewoon mooiere en scherpere foto's maakt.
ik heb een 24-70mm TAMRON F2.8 (ja die kost rond de 900 euro) maar is heel goed. volgens de testen beter dan de Nikon 24-70mm.
Daarnaast heb ik een TOKINA 16-26mm f 2.8 gekocht. Ik heb met beide objectieven nu ongeveer 50 foto's gemaakt. niet veel maar voldoende dat ik overtuigd ben dat FF wel heel mooi is. heb zelf nog de 70-300 mm van nikon met f3.5/5.6. die moet ik nog proberen. als het niet is wat ik hoop kost dat inderdaad nog een keer rond de 1900 euro voor een 70-200 mm f 2.8 nikon of een tamron dacht ik die rond de 1350 euro kost.
wijsheid gewenst
bart
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.
- ben42
- Moderator
Zelf koop ik mijn camera's bij een 'dozenschuiver'. Ik wil een camera die niet in de vitrine heeft gestaan en potentieel door veel mensen is gebruikt. Daarom koop ik mijn camera in een winkeltje dat vooral als webwinkel fungeert.muggie schreef:En dat noemt zich 'Vakman'?
Voor een vakman van tegenwoordig is het volgens mij vrijwel onmogelijk een camera onaangetast in een doos te leveren en daarnaast van elk type camera ook een camera als 'inkijk' exemplaar in de winkel aanwezig te hebben. Daarbij ben ik van mening dat je een camera niet kunt beoordelen in de tijd die je daarvoor beschikbaar krijgt in een vakwinkel.
Wat de besproken camera's.
D7000/D7100 een fabeltastische camera, maar je moet wel tijd investeren in dit apparaat te leren gebruiken. Als je het apparaat leert gebruiken kun je er sneller mee werken dan met de D5000 serie of de D3000 serie. De mogelijkheden zijn wat groter dan die twee series. De kwaliteit komt door dezelfde sensor aardig overeen.
De D7000 met objectief (ven) is wel een apparaat dat meegesjouwd wordt. De hele dag er mee op stap betekend wel de hele dag het gewicht en volume meenemen.
D610. Duurder/Groter/Zwaarder (vooral de lenzen) dan de D7000 serie. Deze eigenschappen zijn de belangrijkste reden waarom ik mij beperk tot het DX formaat.
De extra's van de D610 moet ik missen, dit is mijn keuze, maar ik denk dat ik niet zoveel mis.
De meeste foto's komen bij mij nooit van het scherm af. En foto's die van het scherm afkomen worden over het algemeen niet heel erg groot afgedrukt. Dx is dan voldoende. Met de D610 kun je minder scherptediepte verkrijgen. Dat zal ik helaas moeten missen. En wat gevoeligheid van de sensor, die zal bij een FX formaat van dezelfde generatie vaak net een stop beter zijn. Ik zal dan een of twee generaties moeten wachten om dezelfde gevoeligheid in DX formaat te verkrijgen. De grotere zoeker zal ik ook moeten missen.
Zelfs als geld geen rol zou spelen zou ik in de meeste situaties volgens mij nog steeds de D7000 serie kiezen, vanwege gewicht en volume van het systeem.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- MauritsD
- Clublid
Ben, ik zit er precies zo in 

"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Als je alleen voor het scherm fotografeert zou zelfs 4mpix al te veel zijn... 

- MauritsD
- Clublid
Ik had ook nooit tekort aan de 10MP van mijn D80. Het waren meer de prestaties bij low-light, snelheid en ergonomie die voor de D7000 pleitte
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)