Uit diverse testen blijkt inderdaad dat de 14-24 het beste groothoek-zoom objectief is van Nikon. Maar dat wil niet zeggen dat de 16-35mm veel slechter is; ik ben zelf erg kritisch op mijn foto's en gebruik hem naar volle tevredenheid op de D800. En aangezien ik ook veel lange sluitertijd opnamen maak met de Big Stopper is de 14-24 voor mij sowieso geen optie. Daarnaast kan ik de 100mm Lee filters blijven gebruiken en is mijn tas in ieder geval iets lichter (al vind ik dat laatste bijzaak).
De diafragma opmerking snap ik niet. Bij landschapsfoto's moet je (als je scherptediepte wil hebben wat meestal wel het geval is) je diafragma altijd wat knijpen - binnen bepaalde marges natuurlijk, niet dusdanig dat je veel diffractie krijgt. En aangezien ik toch altijd vanaf statief schiet hoef ik me over sluitertijd geen zorgen te maken.
Grijsverloop filter
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
- Niwreg
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Grijsverloop filter
Dank je voor de uitleg, misschien ga ik wel teveel van een aantal negatieve reviews uit over de 16-35mm.
En inderdaad een big stopper voor de 14-24mm is er niet van LEE maar wel van Hi-Tech, daar hangt dan ook een stevig prijskaartje aan.
Misschien dat ik in eerste instantie even een 16-35mm voor een weekend kan lenen van een mede forumlid en zo overtuigd raak van zijn kwaliteit.
En inderdaad een big stopper voor de 14-24mm is er niet van LEE maar wel van Hi-Tech, daar hangt dan ook een stevig prijskaartje aan.
Misschien dat ik in eerste instantie even een 16-35mm voor een weekend kan lenen van een mede forumlid en zo overtuigd raak van zijn kwaliteit.
Wil graag een hoop, maar doe te weinig.