Objectief voor algemeen gebruik

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Objectief voor algemeen gebruik

Bericht door Jur » ma apr 14 2014 2:15 pm

Cyrus schreef:
De 20 AF-D heeft als bijkomend voordeel dat hij CRC (close range correction) heeft, waardoor hij een relatief korte scherpstelafstand heeft. Voornamelijk bij gebruik binnen wel prettig.
Ook o.a. de Nikkor 24mm f/2.8 AF-D en z'n manuele voorgangers beschikken over CRC. Het voordeel daarvan is niet zozeer de korte scherpstelafstand, maar een betere correctie op de kortste instelafstanden door toepassing van zgn. "floating elements".

Nikon definitie van CRC
"The Close-Range Correction (CRC) system is one of Nikon's most important focusing innovations, for it provides superior picture quality at close focusing distances and increases the focusing range.
With CRC, the lens elements are configured in a “floating element” design wherein each lens group moves independently to achieve focusing. This ensures superior lens performance even when shooting at close distances."

In het analoge tijdperk was ik zeer gecharmeerd van de f/2.8 24mm Ais en later ook de 20mm f/2.8 AF-D. Op digitale body's (zowel DX als FX) was ik, zeker in vergelijking met de 12-24mm DX en 14-24mm, veel minder gecharmeerd van de 20mm AF-D en heb deze daarom van de hand gedaan.
Jur

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » ma apr 14 2014 2:25 pm

denk erom dat je geen AF hebt op je D5000 bij de groothoekprimes van Nikon.
AF-S houdt volgens mij op bij 35mm. Dus 20 en 24 alleen handmatig scherpstellen.
Als je de tijd hebt, geen probleem, maar bij reportagewerk wel onhandig.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

JW17
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JW17 » ma apr 14 2014 2:38 pm

Wanneer je bij een fotozaak koopt (zoals Kamera Express of Cameranu.nl) krijg je vrijwel altijd nog garantie.
Wanneer je via een NCN-lid koopt, loop je naar mijn idee ook minder risico. En goedkoop is duurkoop...
Groet,
JW

Pandafactor
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Pandafactor » ma apr 14 2014 2:54 pm

Jaap Driest schreef:denk erom dat je geen AF hebt op je D5000 bij de groothoekprimes van Nikon.
AF-S houdt volgens mij op bij 35mm. Dus 20 en 24 alleen handmatig scherpstellen.
Als je de tijd hebt, geen probleem, maar bij reportagewerk wel onhandig.
Oh he bah, dat is balen. Dat vind ik namelijk erg lastig om te doen... Dit heb ik namelijk ook met de 60mm lens, die moet ik ook handmatig scherpstellen en vaak denk ik dan juist te hebben scherpgesteld en dan bekijk ik ze op de computer en zit ik er behoorlijk naast... :?
Dan mn zinnen maar even op de 17-50 2.8 zetten tot ik eventueel een andere body neem (ooit :P).

Wie kan mij (uit ervaring) nu eens goed de verschillen uitleggen tussen de Nikon kit lens (18-55) en de Tamron 17-50 2.8.
Beide hebben natuurlijk bijna dezelfde zoombereik. Wat is nu bijvoorbeeld een punt waar de 17-50 dan in uitblinkt of het verschil in toont?

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma apr 14 2014 3:04 pm

Als je naar de Tamron kijkt, kijk dan ook naar de Sigma 17-50 2.8 OS.

Grote verschil met je kitlens is de maximum diafragma opening, waardoor er meer licht op je sensor valt.

Pandafactor
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pandafactor » ma apr 14 2014 3:15 pm

yzf1kr schreef:Als je naar de Tamron kijkt, kijk dan ook naar de Sigma 17-50 2.8 OS.

Grote verschil met je kitlens is de maximum diafragma opening, waardoor er meer licht op je sensor valt.
Ik blijf vragen stellen :3 Maar wat is dan weer een verschil tussen de Sigma 17-50 2.8 en de Tamron 17-50 2.8? Behalve de prijs :P

Jahoe
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jahoe » ma apr 14 2014 3:33 pm

Je kan zelf eens een vergelijking doen op DxO mark of check DPreview en dat soort sites.

Bij DxO mark kan je ook de combinatie met je camera vergelijken, tenminste als je interesse hebt in technische vergelijkingen.
Ik heb oa voor de Sigma gekozen omdat die op DxO mark er beter uit komt en ook omdat hij OS (=VR) heeft en ik uitgegaan ben dat de Tamron versie met VC minder is dan de Sigma met OS.

Over beide is overigens ook op het forum al een en ander geschreven in verschillende draadjes, waarvan enkele ook nog behoorlijk recent.
D500 / Z6 en een hoop glas

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » ma apr 14 2014 5:47 pm

Beste Milo,
Als er een universele, perfecte lens was, zat die vast op jouw kamera, helaas.
Wat heet voldoening, sommigen hebben meer glas dan ze kunnen dragen.
Gelet op jouw intro-bericht zou ik zeggen
-een 35 1.8 DX is een leuke en betaalbare lens voor erbij.
-spendeer geen geld aan (dure) DX lenzen, als je later een FX kamera koopt heb je er niet veel meer aan.
Lees ook eens het kamera-handboek, daarin staat precies welke van de vele Nikon (ook oudere) op jouw kamera passen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Pandafactor
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pandafactor » wo apr 30 2014 12:58 pm

Wat denken jullie van een 28-70 lens? Sigma of Tamron, Nikon lens gaat mij momenteel met mijn kennis en ervaring nog even boven mn budget.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo apr 30 2014 2:17 pm

Sigma 28-70 is - zeker op fullframe - erg soft in de hoeken en extremes. Hoewel heel schappelijk geprijsd, zul je wellicht snel "meer" wensen en toch omzien naar een scherper objectief. Financieel gezien dus misschien niet de meest handige keuze.

De Tamron 24-70 F/2.8 kan zich qua optiek meten met de Nikkor 24-70 maar heeft ook nog eens VC (Tamron's naam voor VR) aan boord, de Nikkor heeft dat niet. Van de Tamron 24-70 zul je niet snel spijt krijgen.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Pandafactor
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pandafactor » wo apr 30 2014 2:40 pm

Cyrus schreef:Sigma 28-70 is - zeker op fullframe - erg soft in de hoeken en extremes. Hoewel heel schappelijk geprijsd, zul je wellicht snel "meer" wensen en toch omzien naar een scherper objectief. Financieel gezien dus misschien niet de meest handige keuze.

De Tamron 24-70 F/2.8 kan zich qua optiek meten met de Nikkor 24-70 maar heeft ook nog eens VC (Tamron's naam voor VR) aan boord, de Nikkor heeft dat niet. Van de Tamron 24-70 zul je niet snel spijt krijgen.
Bedankt voor deze info, is zeker nuttig. Een kleine toevoeging, ik heb geen fullframe camera haha. Een Nikon D5000, dus een cropfactor van 1.5

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo apr 30 2014 5:16 pm

OK, dan zal je wat minder last hebben van onscherpte in de extreme hoeken, omdat de D5000 (en iedere andere DX-camera) een kleiner deel van de beeldcirkel van het objectief gebruikt.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Pandafactor
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pandafactor » vr mei 09 2014 9:47 am

Maar bovenstaand genoemde lens (Tamron 24-70) gaat echt te ver boven mijn budget.
Ik zoek iets in de richting van 300-500 euro om het mee te leren. Als ik er beter in wordt en meer kennis heb opgedaan kan ik gaan uitbreiden en dus ook bereid meer te spenderen.

Ik zit momenteel nog een beetje te twijfelen tussen de Tamron 17-50 2.8 zonder VC of een 28-70/75 lens van óf Sigma óf Tamron (gezien mijn budget).
Heb een overzichtje gemaakt van de 28-70/75 lenzen van Sigma en Tamron al weet ik niet precies alle verschillen tussen de lenzen aangezien ik de inhoud van de termen niet ken.

Sigma:
- Sigma 28-70mm F2.8 EX Aspherical
- Sigma 28-70mm f2.8 EX Aspherical DF
- Sigma 28-70mm f2.8-4 High Speed Zoom

Tamron:
- Tamron 28-75MM F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF)
- Tamron 28-75mm f2.8 XR Di Zoom AF

Wie kan mij hierin verder helpen? Eventueel ervaringen etc?

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » vr mei 09 2014 9:57 am

Ik had zelf een Tamron 28-75 op mijn D90. Scherpte en contrast waren echt uitstekend, maar een dergelijk bereik vond ik op DX echt heel onhandig. Te weinig groothoek en te weinig tele, ik kwam er te vaak net niet mee uit. Daarom heb ik deze 28-75 vrij snel verruild voor een Tamron 17-50 (non-VC).

Een 17-50 (of vergelijkbaar) is een veel handiger bereik voor algemeen gebruik op DX.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Pandafactor
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pandafactor » vr mei 09 2014 11:08 am

Aantal gebruikersreviews gelezen op onder andere Kieskeurig.nl over de Tamron 17-50 2.8 en dat zijn behoorlijk lovende reacties.
Enkele nadeeltjes zijn misschien dat deze lens veel lawaai zou maken tijdens autofocus, maar dit is ook maar net hoever iemand zich hieraan stoort.
Ik ga morgen beide lenzen in de winkel eens testen maar had nog een vraagje:

Zit er in de 28-70/75 lens van Tamron of Sigma nog verschil? Zoals je bijv met een 17-50 van Tamron vs Sigma hebt, dan is de Tamron 17-50 zonder VC scherper als de Tamron met VC/de Sigma 17-50.
Heb je dit ook in de categorie van 28-70/55 tussen Sigma vs Tamron, weet iemand dit uit ervaring/kennis?

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”