Inderdaad een product van Cosina, een bedrijf dat kon en kan maken wat een opdrachtgever wil, in de gewenste prijs en kwaliteit. Van simpele goedkope tot geavanceerde dure objectieven. Ook de Nikkor 3,5-4,8/35-70mm die in het verre oosten geleverd werd met de FM10 en de FE10 is gemaakt door Cosina - die hetzelfde objectief ook aan Canon leverde voor een lokale instapper! Net als veel van de huidige Zeiss-objectieven, wat wel iets zegt over het vermogen van Cosina pure kwaliteit te leveren.
Om terug te komen op het onderhavige objectief: het werd ook onder de eigen Cosina-naam geleverd. Ik citeer de toenmalige folder even (het Nederlands is niet van mij...):
"28-105 mm F2,8-3,8
Dit zoomobjectief van slechts 9 cm lang combineert de hoge lichtsterkte F2,8 van een objectief met vast brandpunt en een zoom van 28-105mm. Door de combinatie van 4 lensgroepen en optisch glas, met een hoge brekings-index en correctie, zijn contrastrijke opnamen bij volle lensopening over het gehele zoom-bereik mogelijk. Het snelle schuifzoom systeem en de grote lichtsterkte geven u perfecte resultaten, ook bij moeilijke lichtomstandigheden."
Technische gegevens: Leverbare vattingen Canon, Minolta en Nikon. Groepen/elementen: 13-15. Beeldhoek: 75-23 graden. Zoomsysteem: schuifzoom. Kleinste diafragma: 22. Kortste instelafstand: 1,5 meter. Macro ratio: 1 op 12. Filtermaat: 72mm. Gewicht: 437 gram. Diameter/lengte: 77/90 mm.
Importeur destijds (rond 1995-2000, folder is niet gedateerd...) was Macrolux in Weesp.
Ik zie de kwaliteit niet zo duister in, het had van het blad Focus het predicaat SUPER gekregen.
In dezelfde serie zat de 19-35mm AF en die is na wat diafragmeren zeker niet slecht. Er is praktisch geen zoom zonder vertekening, er is praktisch geen oudere zoom waarvan het zoommechanisme vlekkeloos werkt. Ik zou wel afdingen, de prijs voor dit objectief is aan de hoge kant. In dezelfde serie zat overigens ook de 100mm F3,5 macro AF, en die is optisch van heel hoge klasse. Mechanisch allemaal nogal plastiekerig, vandaar in de VS de bijnaam "plastic fantastic". Ik heb de 19-35mm en de 100mm macro in bezit en ben er best tevreden over. Maar heb op marktplaats ook aanzienlijk minder betaald. Resp. 45 en 60 eurootjes...
Een review waar dit objectief goed uit de verf komt:
http://www.pentaxforums.com/userreviews ... macro.html" onclick="window.open(this.href);return false;