Welke instellingen bij scannen negatieven?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Welke instellingen bij scannen negatieven?

Bericht door Cyrus » do feb 20 2014 7:29 am

@Roy: zo min mogelijk verbeteringen aanzetten; ik gebruik doorgaan alleen "vervaging herstellen" en soms ook "verscherpen". Scannen in 16-bits grijswaarden of 48-bits RGB. Stof- en krasverwijdering via infrarood-kanaal heeft geen zin bij Z/W: levert alleen maar vreemde artefacten op. Dus dat kan dan uit. Pak de hoogste resolutie die de scanner aanbiedt; weliswaar levert het grote bestanden op maar je kunt na het scannen altijd nog de bestanden terugschalen. Je pakt dan echter wel de maximale hardware-resolutie mee en dat is simpelweg winst.

Vervolgens in de nabewerking op smaak brengen door hier en daar wat aan de diverse schuifjes te trekken.

Mocht je in de nabewerking nog met filters en/of plugins willen werken, dan is het soms nodig om de kleurruimte eerst om te zetten van 16-bit grijs naar 48-bit RGB, omdat zo'n filter of plugin niet in 16-bit grijs kan werken. Is echter met één druk op de knop geregeld in PS.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » do feb 20 2014 7:44 am

John Hoenen schreef:
Roy Kersbergen schreef:
Ik heb inmiddels in de buurt een fotowinkel gevonden die ontwikkeld en nu van het weekend alleen nog handschoenen scoren.
Zou het op de een of andere manier niet lukken met de winkel, wil ik ze graag wel eens voor je ontwikkelen.
Mooi aanbod! Mocht het niet lukken dan laat ik je het weten. :wink2:

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » do feb 20 2014 7:46 am

Cyrus schreef:@Roy: zo min mogelijk verbeteringen aanzetten; ik gebruik doorgaan alleen "vervaging herstellen" en soms ook "verscherpen". Scannen in 16-bits grijswaarden of 48-bits RGB. Stof- en krasverwijdering via infrarood-kanaal heeft geen zin bij Z/W: levert alleen maar vreemde artefacten op. Dus dat kan dan uit. Pak de hoogste resolutie die de scanner aanbiedt; weliswaar levert het grote bestanden op maar je kunt na het scannen altijd nog de bestanden terugschalen. Je pakt dan echter wel de maximale hardware-resolutie mee en dat is simpelweg winst.

Vervolgens in de nabewerking op smaak brengen door hier en daar wat aan de diverse schuifjes te trekken.

Mocht je in de nabewerking nog met filters en/of plugins willen werken, dan is het soms nodig om de kleurruimte eerst om te zetten van 16-bit grijs naar 48-bit RGB, omdat zo'n filter of plugin niet in 16-bit grijs kan werken. Is echter met één druk op de knop geregeld in PS.
Ik denk dat ik wel op de goede weg zit, had voor mijzelf als een soort gelijke workflow uitgestippeld. Onbekend maakt onbemind maar moet gewoon proberen en met trail en error kom ik er vast wel.

Ik baal dat ik de 8e niet mee kan :cry:

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » di apr 15 2014 8:40 pm

Ik heb een Canon 9950F en aangezien deze flatbedscanner onder W7 alleen werkt met VueScan voor negatieven ben ik maar eens aan het experimenteren geslagen.
Ik krijg de scans echter niet goed. Ik zie met name in de donkere partijen een hoop beeldruis. De instellingen zijn ongeveer zoals Edwin hier aangeeft.

Hieronder twee wat oudere testfoto's zonder enige bewerking.
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » di apr 15 2014 8:53 pm

Ik heb mijn scanner op 16 bit grijs en 4800 dpi ik gebruik de Epson V700 kleuren ben ik nog niet mee bezig geweest.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 15 2014 9:01 pm

@Ed Post
Ik denk dat je met VueScan daar toch betere resultaten uit moet kunnen halen. Kleur negatiefmateriaal is relatief beperkt in densiteit (tegenover bijv. dia).
Dat zou die scanner moeten kunnen halen (max 3.6 D).
Welke versie gebruik je van VueScan, de "standaard" of "professionele" versie?
De laatste heeft dacht ik wat meer mogelijkheden in op te roepen film-profielen e.d. en is dan makkelijker als basis in te stellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » di apr 15 2014 9:16 pm

Volgens mij heb ik de prof versie want ik kan inderdaad kiezen uit allerlei filmprofielen.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » di apr 15 2014 9:20 pm

Hi Ed,

Als je de professionele versie hebt staat dat direct in het opstartscherm.

Gr. John.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 15 2014 9:42 pm

Ik heb het nu niet geïnstalleerd. Dus ken "uit mijn hoofd" niet meer de instellingen en hoe het opstartscherm eruit ziet.
Het is een wat eigenzinnige gebruikersinterface, en je moet er even doorheen hoe het allemaal werkt, en hoe de instellingen zijn beslag leggen op het resultaat. Maar eenmaal er doorheen is het eigenlijk heel begrijpelijk, en weet je ook hoe je betere doortekening in de schaduw kunt krijgen e.d. Het makkelijkste door gewoon door de film-profielen als basis heen te gaan. "Generic" is een aardig neutrale versie. En dan van daaruit je settings te veranderen.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » di apr 15 2014 9:59 pm

Ik heb even wat scans gemaakt van de VueScan instellingen.

Ik heb inderdaad de prof versie.
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 15 2014 10:22 pm

Zwartpunt 0 is het laagste punt. Dan heb je eigenlijk geen speling meer in het zwart.
Het witpunt zou je nog kunnen bekijken wat het doet als je die ook op 0 zet.
Helderheid zou de gamma inhouden.
Met name "Curve laag" geeft dan variaties in de opbouw van de schaduw, (Curve hoog in de lichte partijen).
Maar omdat je met een "negatief" werkt is het misschien in dit geval allemaal net andersom hoe je moet beredeneren met zwartpunt, witpunt en "schaduw"??
Ik kan het hier nu niet controleren, maar kun je zelf makkelijk even testen door wat "extreme" getallen in te voeren.

Uitgebreide gebruiksaanwijzing (Engels) op de website van Ed Hamrick:
http://www.hamrick.com/vuescan/html/vuesc31.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hamrick.com/vuescan/html/vue ... rvelowhigh" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens is er eerder ook wel eens een draadje geweest om negatieven te fotograferen, en de dan in "negatief" opgenomen foto's "om te keren" en te bewerken. Ik heb daarbij toen ook eens VueScan gebruikt om de RAW-bestanden te importeren, en dat daarin om te zetten op basis van een "Generic" filmtype. Dat ging eigenlijk heel aardig.
Dat komt in die eerdere draad echter niet naar voren. Ik denk dat ik daar toen "later" via e-mail of PB over heb gecommuniceerd.
Zie eerder draadje, maar dan met bewerking in Nikon Capture: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 41#p521341" onclick="window.open(this.href);return false;

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » wo apr 16 2014 11:13 am

@Ed: ik heb de kleurbalans altijd "neutraal" staan. Daarnaast gebruik ik Adobe RGB als kleurruimte. Indien nodig zet iik het later wel om in sRGB. Kun je achterhalen welke film je aan het scannen bent en of dat kleurprofiel beschikbaar is? Op internet zwerven ook nog aardig wat custom settings van mensen die deze zelf met VueScan hebben "uitgevonden" voor film waarvan standaard geen profiel beschikbaar is.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”