Het blijft lastig zo'n keuze. Natuurlijk wordt er vanuit technisch oogpunt bekeken wat de uberlens zou zijn voor een studio. Te ver, te dichtbij... Een groothoek trekt de oren van je model naar achteren, ga je op 200mm zitten, dan wordt de foto zo plat als een dubbeltje.
Het model heeft ook een mening, pak je de 200mm, dan ruikt ze onder haar oksels of ze soms stinkt en kom je te dichtbij, dan kan er zo'n broeierige erotische sfeer ontstaan die je naam als studio fotograaf kwaad kan doen, of nog erger, ze voelt zich niet op haar gemak.
Met andere woorden, je hebt ze dus allemaal nodig. van 24mm tot en met 200mm.
advies studio objectief
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: adviest studio objectief
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Alle zoom lenzen zijn altijd een compromissen, de bolling van een lens op 20mm is anders dan de bolling op 50mmEn nu maar hopen dat de primes niet moeten onderdoen voor de tamron 17-50mm f2.8.
Al hoor ik dikwijls zeggen dat de primes beter zouden zijn. Maar is man van horen en lezen he.
Maak je niet druk en geniet van die snelle lenzen, en ik ben het eens met henkk, 60mm naast een 50mm heeft geen meerwaarde als alleen de macro.
Dus heb ik zeker geen slechte keuze gemaakt om naar prime's te gaan.
Want zoeken is 1 zaak, maar je vind van alles wat op het net.
Daarom liever de vragen hier stellen, dan heb je mensen met de nodige know how.
Eerst wat ik leesde was zelfs dat in een studio de kwaliteit van de lens er niet toe zou doen.
Een kit lens zou volgens die bron even goed zijn als de duurdere nikkor lenzen voor studio gebruik.
Maar jullie hebben het vaak over af-s. Deze hebben een ingebouwde motor, dat begrijp ik.
In een studio gebruik ik de stand M, dan moet ik toch zelf scherpstellen en gebruik je de af-s toch niet.
Of zie ik dit verkeerd.
Is om eventueel te kijken naar een 85mm al dan niet af-s of manueel.
Mvg
Want zoeken is 1 zaak, maar je vind van alles wat op het net.
Daarom liever de vragen hier stellen, dan heb je mensen met de nodige know how.
Eerst wat ik leesde was zelfs dat in een studio de kwaliteit van de lens er niet toe zou doen.
Een kit lens zou volgens die bron even goed zijn als de duurdere nikkor lenzen voor studio gebruik.
Maar jullie hebben het vaak over af-s. Deze hebben een ingebouwde motor, dat begrijp ik.
In een studio gebruik ik de stand M, dan moet ik toch zelf scherpstellen en gebruik je de af-s toch niet.
Of zie ik dit verkeerd.
Is om eventueel te kijken naar een 85mm al dan niet af-s of manueel.
Mvg
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: verkeerd.
Beste W,
Neen, dat zie je niet verkeerd.
Op dat soort verschillen wordt gewezen omdat velen het over het hoofd zien.
Veteranen leren de betreffende pagina's van hun camera-handboek uit het hoofd, het zijn dan ook de pagina's waar ik het meest frequent naar verwijs.
Groeten, Gijs
Neen, dat zie je niet verkeerd.
Op dat soort verschillen wordt gewezen omdat velen het over het hoofd zien.
Veteranen leren de betreffende pagina's van hun camera-handboek uit het hoofd, het zijn dan ook de pagina's waar ik het meest frequent naar verwijs.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Volgens mij zie je dat wel verkeerd
Stand M wil alleen zeggen dat je handmatig het diafragma en de sluitertijd moet instellen. Het heeft helemaal niets te maken met auto of manuele focus. Stand M werkt prima met een AF-S lens met autofocus.

Stand M wil alleen zeggen dat je handmatig het diafragma en de sluitertijd moet instellen. Het heeft helemaal niets te maken met auto of manuele focus. Stand M werkt prima met een AF-S lens met autofocus.
-
- Forumlid
Zeker geen veteraan en nog helder van geest, ATOR?
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: advies studio objectief
Aaaah, de andere stand M, ik had de PSAM modes M in mijn hoofd. Ik heb niets gezegd 

Re: advies studio objectief
De 35mm reeds geleverd.
Nu nog een 50mm en een 85 mm halen.
De 50 mm was blijkbaar 2 weken wachten, eer deze terug in voorraad was.
Grt en bedankt voor het advies
Nu nog een 50mm en een 85 mm halen.
De 50 mm was blijkbaar 2 weken wachten, eer deze terug in voorraad was.
Grt en bedankt voor het advies