Ik heb sinds afgelopen weekend zelf ook de stap gemaakt naar een SSD voor mijn 'early 2011 Macbook Pro 13" ' .
En ik heb me echt het apezuur lopen zoeken en uitzoeken.
Hierop kwam ik op drietal schijven die ik snel genoeg vond, en prijstechnisch ook interessant.
In willekeurige volgorde:
1 OCZ Vector 150 240GB
2 Crucial M550 256GB
3 Samsung 840 Pro 256GB
De samsung scoort eigenlijk overal goed, maar wat ik wel lees is dat de Samsung schijven vooral geoptimaliseerd zijn voor Windows machines.
Dit kan je onder andere zien aan de software die er geschikt is voor de Samsung schijven, optimalisatie gaat dmv Windows software.
De Crucial M550 vond ik een zeer aantrekkelijk alternatief, maar onder langdurige last zat er mij teveel fluctuatie in de prestaties.
Blijft over de OCZ Vector 150, niet te verwarren met de 'gewone' OCZ Vector.
Een SSD die in de top meespeelt qua snelheden, maar onder langdurige last het minst toegeeft.
Ook de prijs is goed, zelfs gunstiger geprijsd dan de Samsung 840 Pro.
Verder is er nog 1 alternatief die ik bewust uit de vergelijking gehouden heb: De Samsung 840 Evo.
Deze maakt gebruik van het TLC principe, waardoor je minder schrijfbewerkingen per cel kan uitvoeren dan SSD's die volgens het MLC type functioneren. (De 840 Pro heeft overigens gewoon MLC)
Ook zijn er verschillende berichten over de Evo, dat deze niet altijd goed werkt met een Macbook.
Ik zat overigens met Blackmagic op Write 50-60Mbyte, en Read 60-70 Mbyte/seconde.
Nu zit ik op Write ca 450Mbyte/seconde, en Read 500Mbyte/seconde.
Let wel; ik heb al wel een SATA III interface, en deze maakt wel optimaal gebruik van de SATA SSD's die nu op de markt zijn.
Zoals ik zei; je hoeft met een SATA II niet zo nodig de snelste SSD te hebben, ik zou eerder kijken naar betrouwbaarheid, en prestaties onder langdurige last.
Bij langdurige last denk maar eens aan het verwerken van video, of het verwerken van meerdere NEF files.
Hier kan je overigens veel nalezen: Hardware.info SSD test
En hier nog een separate test van de Crucial, die later uitgekomen is dan de bovengenoemde test: Marvel M550 review op hardware.info
Overigens kan ik alleen maar de commentaren beamen vwb het opslaan van je foto bibliotheek; Dit kan je het beste doen op een conventionele harde schijf. (In de vorm van USB schijf, of NAS)
Maar voor het bewerken/verwerken van foto's; SSD All the way.
D800 vs. iMac of MacBook Pro
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D800 vs. iMac of MacBook Pro
@bjorn: OS X heeft ingebouwde ondersteuning en optimalisatie voor SSD. Afgezien van de Trim Patch heb je in principe verder geen speciale software nodig. Samsung brengt tegenwoordig ook voor Mac firmware-updates uit.
De Samsung 840 Pro doet het hier echt uitstekend en snel.
De Samsung 840 Pro doet het hier echt uitstekend en snel.
Laatst gewijzigd door Cyrus op wo mei 07 2014 8:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Uit eigen ervaring, een Samsung EVO SSD doet het prima in een MacBook.
- bjornc
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Punt met de Samsung evo is gewoon dat er wisselende berichten rond gaan over het wel/niet goed werken in een Mac . De 840 pro heeft dat niet, maar is wel een stuk prijziger dan de evo, of de andere 2 ssd's in mijn rijtje.
Welke doorvoersnelheden haal jij met de evo, Skippy? En op basis van welke hardware?
Welke doorvoersnelheden haal jij met de evo, Skippy? En op basis van welke hardware?
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
@Bjorn: voor wat het waard is: ik haal volgens BlackMagic met een "late 2010" MBP, 8GB, SATA-II en Samsung 840Pro (256GB) een read-speed van ± 265 MB/sec en write-speed van ± 215 MB/sec.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb een MacBook Pro uit 2010, processor 2.66 GHz i7, 8 gb intern. Ik test geen doorvoersnelheden, ben van de praktijk en die is dat ik de Mac als veel sneller ervaar dan voor de inbouw van de SSD. Oh ja, ik werk voornamelijk met RAW-bestanden uit de Df.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Hier idem. Sinds de inbouw van een SSD in mijn MBP is deze beduidend sneller dan mijn nieuwere MacMini (i7, 16GB) - vooral het opstarten is echt een wereld van verschil. Daarom gaat er binnenkort ook een SSD in de MacMini. Bijkomend voordeel van SSD is dat de accu van de MBP een stuk langer mee gaat.Skippy schreef:[...]ben van de praktijk en die is dat ik de Mac als veel sneller ervaar dan voor de inbouw van de SSD.
De test met BlackRapid heb ik overigens vandaag specifiek voor dit draadje even gedaan, normaal test ik dit soort dingen ook nooit.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Vandaag de MacMini voorzien van een Samsung 840 Pro SSD, 256GB. Was nog een hele operatie: de MacMini moest helemaal uit elkaar en daar ging uiteindelijk best wel wat tijd in zitten. Maar goed, operatie geslaagd en patient leeft nog. Binnen een uur OS X opnieuw geïnstalleerd en programma's, data en instellingen overgezet. I.c.m. 16GB RAM (zat er al in) is hij weer " blazing fast"