- -Ik heb inmiddels wat testfoto's ontvangen van Cyrus, gemaakt met een 20mm Nikkor, dank daarvoor.
-Heb nog wat van m'n eigen oudere opnames teruggezocht die ik ooit maakte met de 20mm AIS Nikkor.
-Nog allerlei testverslagen en vergelijkingen doorgelezen van o.a. de Voigtländer, de groothoek Nikkors, Tokina, Samyang en uiteraard het 'beest' de 21mm Carl Zeiss.
Inmiddels ben ik er wel uit. Ik zou de Zeiss 21mm graag willen hebben, maar die valt prijstechnisch ver buiten de boot (ook 2de hands).
En de andere 20mm alternatieven vind ik dan toch weer net iets te veel, naar mijn smaak, zeurpuntjes hebben, waardoor ik spijt zou krijgen als ik die kocht voor een paar honderd euro. (ja, ik weet 't, ik had nooit mijn exemplaar van de 20mm Nikkor AIS moeten wegdoen...

)
Voorlopig dan maar geen vast groothoekobjectief. Ik 'behelp' me wel met stitchen van beelden, om iets wijds in beeld te brengen. Voorlopig is 24mm de breedste maat die ik op de D800E kan klikken. Dat scheelt in ieder geval in de vervorming van zowel het beeld dat ik wil vastleggen alsmede in de vervorming van m'n portemonnee.