Een aantal jaar heb ik me niet beziggehouden met fotografie, recent heb ik het weer opgepakt. Ik zie dat Nikon, en ook Sigma zich heeft beziggehouden met het ontwerp van 50mm primes.
Op het moment werk ik fullframe met een 50mm f/1.8D.
Wat zijn jullie ervaringen met de 50mm f/1.8G, 50mm f/1.4G,de 50mm f/1.4D en de 50mm f/1.4 van Sigma.
Ik fotografeer voornamelijk bruiloften en portretten, 90% van de tijd dus dingen waar mensen op staan. Een zachte bokeh is belangrijk voor me. Randscherpte is niet zo'n issue, centrumscherpte vol open wel.
De halve stop extra van de 1.4 objectieven is voor mij ook een groot pluspunt, maar dan moet de rest van het objectief kwalitatief wel meekunnen natuurlijk. Naast de 50 gebruik ik een 28 en een 85, en daarmee heb ik eigenlijk altijd alles wat ik nodig heb, waarbij, als ik de statistieken erop nasla, de 50mm ongeveer de helft van de tijd op de body zit.. De 28 gaat over een tijd ge-upgrade worden met de 28mm f/1.8, maar het is handig eerst naar de lenzen te kijken die het meest gebruikt worden.

Op het moment ben ik een beetje aan het kijken voor een (lange-termijn) upgrade. Ik merk dat de 1.8D een wat harde bokeh heeft.
Suggesties?