Welke 50mm?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Tzigane
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Welke 50mm?

Bericht door Tzigane » wo jun 04 2014 9:55 am

Gegroet,

Een aantal jaar heb ik me niet beziggehouden met fotografie, recent heb ik het weer opgepakt. Ik zie dat Nikon, en ook Sigma zich heeft beziggehouden met het ontwerp van 50mm primes.

Op het moment werk ik fullframe met een 50mm f/1.8D.

Wat zijn jullie ervaringen met de 50mm f/1.8G, 50mm f/1.4G,de 50mm f/1.4D en de 50mm f/1.4 van Sigma.

Ik fotografeer voornamelijk bruiloften en portretten, 90% van de tijd dus dingen waar mensen op staan. Een zachte bokeh is belangrijk voor me. Randscherpte is niet zo'n issue, centrumscherpte vol open wel.

De halve stop extra van de 1.4 objectieven is voor mij ook een groot pluspunt, maar dan moet de rest van het objectief kwalitatief wel meekunnen natuurlijk. Naast de 50 gebruik ik een 28 en een 85, en daarmee heb ik eigenlijk altijd alles wat ik nodig heb, waarbij, als ik de statistieken erop nasla, de 50mm ongeveer de helft van de tijd op de body zit.. De 28 gaat over een tijd ge-upgrade worden met de 28mm f/1.8, maar het is handig eerst naar de lenzen te kijken die het meest gebruikt worden. :)

Op het moment ben ik een beetje aan het kijken voor een (lange-termijn) upgrade. Ik merk dat de 1.8D een wat harde bokeh heeft.
Suggesties?

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: Welke 50mm?

Bericht door Skippy » wo jun 04 2014 10:58 am

Nikkor 50mm f1.8G. Heel veel waar voor je geld en een prima compromis tussen beeldkwaliteit (scherpte, bokeh) en focussnelheid (sneller dan de f1.4G)
Voorbeelden https://www.flickr.com/photos/lucdesche ... 453015644/

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tzigane » wo jun 04 2014 11:02 am

Dank! Ik zie dat je hem altijd ene paar stops diafragmeert, heb je voorbeeld van de beeldkwaliteit vol open?

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » wo jun 04 2014 11:15 am

Hier eveneens een 1.8G.
Klein (compact), goedkoop, lichtgewicht en weinig zichtbare vertekening. Past zo in een jaszak.
Beeldkwaliteit is zonder meer goed in de praktijk; misschien dat de testwebsites dat met cijfers tegenspreken.
Nano coat ontbreekt, maar is misschien een overweging (ben zelf in dubio om een Nano coat 35/24mm aan te schaffen).
Nadeel vind ik het weinig soepele handmatig scherpstellen (plastic op plastic gevoel) met een lastig te bereiken en smalle scherpstelring.
Toch wel een fijne lens.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jun 04 2014 12:34 pm

De nieuwe Sigma 1.4 Art schijnt geweldig te zijn. maar dat is natuurlijk wel een heel ander ding. Groot, zwaar en veel duurder. Maar ik zou in ieder geval er eens naar kijken als je hier veel werk mee doet.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jun 04 2014 2:42 pm

Tzigane schreef:Dank! Ik zie dat je hem altijd ene paar stops diafragmeert, heb je voorbeeld van de beeldkwaliteit vol open?
Niet voorhanden, misschien heb je hier wat aan http://www.photozone.de/nikon_ff/631-ni ... ff?start=1

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: halve stop extra

Bericht door gijs sandberg » wo jun 04 2014 3:28 pm

Beste TZ,
Daar zit het verschil niet.
Wel in de ego-factor, sommigen willen met een 50 1.8 niet dood gevonden worden.
Een calculerende gebruiker neemt gewoon een 1.8 versie, compacter, betaalbaarder etc.
Een charmant aspect van bijne iedere 50mm lens is dat die in fikse aantallen gemaakt worden, dus met de value for money zit het wel goed, dat kan echter niet gezegd worden voor sommige Zeiss en Leitz varianten, en de recente Nikoin 58mm 1.4.
re: vol open wel.
Je moet wel oppassen dat de scherptediepte te klein kan blijken, soms slechts enkele centimeters.
Groeten, Gijs
(en nu maar raden in welk hokje ik pas :shock: )
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tzigane » wo jun 04 2014 3:51 pm

Ik zie uit foto's die ik op internet zo zie wel degelijk verschil in tekening.
Zeker voor professioneel werk gebruik ik dan toch het liefst de lens die het beste is.

Vandaar dat ik graag hoor wat ervaringen zijn van gebruikers, of mensen die al eens twee verschillende lenzen hebben vergeleken.

f/1.4 heeft de voorkeur vanwege de nog kleinere scherptediepte, maar ik ben niet zeker of de lichtsterkte niet ten koste gaat van andere optische aspecten.

Prijs maakt me niet zoveel uit, ik zoek voornamelijk de best presterende 50mm. :)

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jun 04 2014 4:25 pm

Ik heb ook de Nikkor f1.4G gehad. Optisch ok maar m.i. net iets minder dan de f1.8G, zie de testen op http://www.photozone.de. De bokeh van de f1.4G is iets fraaier dan van de f1.8G. De autofocus van de f1.8G is rapper dan van de f1.4G. De kleinere scherptediepte van f1.4 is leuk maar i.c.m. met minder snelle autofocus in de praktijk - bij bewegende onderwerpen - eerder een nadeel dan een voordeel.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo jun 04 2014 5:46 pm

Gezien het gebruiksdoel zou ik de Nikons links laten liggen en voor de Sigma gaan.

Niwreg
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niwreg » wo jun 04 2014 6:59 pm

yzf1kr had het ook al gezegd, de Sigma http://www.kamera-express.nl/product/12 ... art-nikon/ is erg goed.
Voor het werk wat jij er mee doe is die perfect. Alleen bij een heel aantal zaken is die al uitverkocht voor dit moment.
Wil graag een hoop, maar doe te weinig.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jun 04 2014 7:55 pm

"What I learned from the many hours (actually extended into days) spent shooting and analyzing thousands of images is that the 50 Art lens' AF cannot be completely counted on. Sometimes, most images are properly focused and when my shots counted, this lens delivered. But sometimes, more images are out of focus than I am comfortable with."

Uit http://www.the-digital-picture.com/Revi ... -Lens.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou even wachten of op z'n minst kritisch zelf testen.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » wo jun 04 2014 8:07 pm

De vraag is of dat aan de lens ligt of aan het AF-systeem van de camera of aan beide. Het wordt lastig een scherpstelprocedure precies te herhalen met twee verschillende lenzen om uit te vinden waar het aan ligt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » wo jun 04 2014 9:39 pm

Sowieso, Skippy pikt slecht een kleine quote uit de hele review.

Als je het hele stuk leest dan zie je dat het minder erg is dan hij in eerste instantie denkt.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jun 04 2014 10:05 pm

Ik stip slechts aan dat autofocus een aandachtspunt is, niet meer en niet minder. Optisch is de Sigma een top objectief.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”