D80 ruis in donkere delen foto's

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
DaBlanco

D80 ruis in donkere delen foto's

Bericht door DaBlanco » vr okt 26 2007 9:21 pm

Al een tijdje in bezit van een D80 met een Sigma 18 - 200 mm en Nikkor 18 - 55 mm lens op beide zit een UV filter (Tiffer en Hoya), daarnaast heb ik voor de Sigma lens ook een circulerende polarisatie filter voor auto fotografie.

Enkele weken geleden heb ik met een groep Ferrari eigenaren en enthousiastelingen (waaronder mezelf) een toch door Zuid Holland gemaakt. Daarbij zijn een hoop foto's gemaakt, wat mij daar bij op viel was de hoge mate van ruis in de donkere gedeeltes van de foto's.

Als net beginnende digitale fotograaf is het mij niet duidelijk waarom deze ruis optreed. Graag hoor ik andere wat de toedracht van deze ruis zou kunnen zijn.

Hieronder een foto van een Ferrari Testarossa, de ruis treed op in de donkere gedeeltes van de luchtsleuven en aan de onderkant van de auto.

Afbeelding

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » vr okt 26 2007 9:29 pm

Ik zie wat je bedoelt. Op de deur tussen de koelsleuven toch ? Het ziet er wat gek uit. Ik weet nou niet of dit beeldruis is, immers ruis tref je met name in donkere gedeelten aan bijvoorbeeld in de wielkasten.

Wat het wel is weet ik niet. Heb je het op meer foto's ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

yoyo

Bericht door yoyo » vr okt 26 2007 9:31 pm

Zo'n lelijke auto moet je ook niet op de korrel nemen. De camera gaat dan protesteren...

yoyo

Bericht door yoyo » vr okt 26 2007 9:33 pm

PS
Heeft met het IR filter te maken...

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » vr okt 26 2007 10:02 pm

Hoi DaBlanco,

Neem aan dat je niet beide filters tegelijkertijd op je Sigma hebt zitten, dat is vragen om problemen... Nooit meer dan 1 filter op een objectief plaatsen.

Ik zie dat je AutoIso aan hebt staan op je D80. Ik zou eens gaan experimenteren om deze uit te zetten en je ISO niet hoger dan 800 in te stellen (indien mogelijk). Je hebt nu ISO 1250 gebruikt en daardoor krijg je altijd wat ruis. Mijn gevoel zegt dat je deze foto ook op ISO 200 had kunnen schieten en met statief eronder, op ISO 100 !
Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

rik6230

Bericht door rik6230 » vr okt 26 2007 10:27 pm

Je hebt deze foto gemaakt op 1250 iso. Misschien nog iets bewerkt en verscherpt dan krijg je ruis die het meest opvalt in de donkere delen.
Je heb een brandpunt van 55 mm en een diafragma van f11 met een sluitertijd van 1/500. Ik zou hier een diafragma kiezen van 5,6 of 6,3. De sluitertijd zou daarmee aanmerkelijk sneller worden waardoor je de iso flink omlaag zou kunnen schroeven.

Ik heb meteen de automatische iso ervanaf gegooid. Diafragma moet je zelf beheersen vind ik, omdat dit toch heel vaak de sfeer van de foto bepaalt.
Mijn advies: stel je camera in op de A stand en op een iso getal van 400 of lager. (bijzondere omstandigheden daargelaten)
Bepaald daarmee zelf je diafragma. Probeer daarbij een goede sluitertijd te krijgen. Bij een stilstaand onderwerp zoals deze auto kan dat geen probleem zijn. Je kunt tenslotte altijd een statief gebruiken. Succes !
Laatst gewijzigd door rik6230 op di okt 30 2007 6:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za okt 27 2007 6:47 am

rik6230 schreef:Ik heb meteen de automatische diafragma ervanaf gegooid. Diafragma moet je zelf beheersen vind ik, omdat dit toch heel vaak de sfeer van de foto bepaalt.
Mijn advies: stel je camera in op de A stand en op een iso getal van 400 of lager. (bijzondere omstandigheden daargelaten)
Bepaald daarmee zelf je diafragma. Probeer daarbij een goede sluitertijd te krijgen. Bij een stilstaand onderwerp zoals deze auto kan dat geen probleem zijn. Je kunt tenslotte altijd een statief gebruiken. Succes !
Hoi Rik, in je inleiding zeg je het wel goed. Net als ALA, de ruis komt voort uit de AUTO ISO instelling.
Vervang in je bovenstaande tekst dan ook het woord "diafragma" door "ISO"

Het advies om de A stand van de camera te gebruiken is een advies voor gevorderden. Dia moeten dan al wel weten wat de relatie is tussen ISO (lichtgevoeligheid), sluitertijd en diafragma.
Volgens mij is een advies voor GROEN of P beter. En dan de ISO vast zetten op bijvoorbeeld 200.

DaBlanco

Bericht door DaBlanco » za okt 27 2007 9:53 am

Ik merk al uit de verschillende adviezen, die allemaal zeer waarschijnlijk het 'probleem' van de foto aanduiden, ik nog een lange weg te gaan heb.

Op het internet staan een aantal instellingsschema's van (semi)professionele fotografen die ook een D80 gebruiken. Ik heb een van deze overgenomen, maar ik zal eens gaan kijken hoe ik mijn camera naar eigen wensen en met jullie adviezen kan instellen. Voor als nog moet ik maar eens een cursus volgen om ISO waardes, sluitertijden en diafragma onder de knie te krijgen. Ik merk dat ik daar ook veel tijd en foto's aan verspeel omdat ik dat nog niet goed genoeg begrijp.

Bedankt voor de analyses en adviezen, hier ga ik absoluut mee verder.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za okt 27 2007 10:05 am

Misschien is dit een goede start om de samenhang tussen de verschillende elementen te ontdekken: KLIK
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

DaBlanco

Bericht door DaBlanco » di okt 30 2007 2:40 pm

ALE schreef:Misschien is dit een goede start om de samenhang tussen de verschillende elementen te ontdekken: KLIK
Suc6,

ALE
Very handig... ;) Thnx

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di okt 30 2007 3:12 pm

Schiet je in RAW? Zo ja, als je je foto onderbelicht en de RAW foto inlaad in een programma (bijv. PS) zorg dan dat je de RAW default importeert, doe je dit niet dan krijg je dat het programma je foto automatisch gaat corrigeren en dus de donkere partijen lichter probeert te maken wat resulteert in ruis.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di okt 30 2007 3:53 pm

En er zit als ik het zo zie een vuiltje op je sensor ter hoogte van de benzinedop zit een donker vlekje in de lucht.
Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

rik6230

Bericht door rik6230 » di okt 30 2007 6:07 pm

Hans Braakhuis schreef:
rik6230 schreef:Ik heb meteen de automatische diafragma ervanaf gegooid. Diafragma moet je zelf beheersen vind ik, omdat dit toch heel vaak de sfeer van de foto bepaalt.
Hoi Rik, in je inleiding zeg je het wel goed. Net als ALA, de ruis komt voort uit de AUTO ISO instelling.
Vervang in je bovenstaande tekst dan ook het woord "diafragma" door "ISO"

Klopt Hans. Ik was schijnbaar behoorlijk in de bonen. :oops:
Het advies om de A stand van de camera te gebruiken is een advies voor gevorderden. Dia moeten dan al wel weten wat de relatie is tussen ISO (lichtgevoeligheid), sluitertijd en diafragma.
Volgens mij is een advies voor GROEN of P beter. En dan de ISO vast zetten op bijvoorbeeld 200.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”