Aankoop nieuwe camera

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
jfbat
Forumlid
Forumlid

Re: Aankoop nieuwe camera

Bericht door jfbat » vr jun 20 2014 1:58 pm

Aan de andere kant:

- ik neem aan dat de vrienden van TS ook weten hoelang, wat en hoe goed hij fotografeert.
- als de vrienden van TS professionele kwaliteit verwachten, moeten ze gewoon een pro inhuren en niet een vriend vragen.

Kortom: als het niet goed gaat, is het ook een beetje eigen schuld, dikke bult van die vrienden van TS.

Hetzelfde geldt voor alle gevallen, overigens. Als je goede resultaten wilt, zul je je toch even wat meer moeten verdiepen in de fotograaf en bereid moeten zijn eventueel wat diepeer in de buidel te tasten dan je had gehoopt.

Voor wat betreft de camera: als het budget er is en je wilt die camera graag, heb je dan nog een reden nodig? :wink2: Je hebt nog bijna een jaar om je de camera eigen te maken voor die bruiloft, dus daar zie ik ook geen probleem. Veel plezier alvast van je D610! :D
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Tzigane » vr jun 20 2014 2:18 pm

Nuja, het probleem is dat veel mensen niet inzien dat als persoon X gave foto's kan maken van landschappen, portretten of watdanook, dat niet direct betekent dat trouwfotografie dan ook automatisch lukt.

Ik ken veel zeer getalenteerde fotografen, waar ik tegenop kijk, die absoluut geen trouwfoto's moeten maken (en dat doen ze dan ook niet)

Te vaak wordt gedacht: "X is leuk met fotografie bezig, kan hij onze trouwerij niet doen?"

Ik heb wel eens klanten gehad die me uiteindelijk terugmailden: "Sorry, onze neef heeft ook een dure camera, dus hij gaat de foto's maken van onze trouwerij".

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » vr jun 20 2014 2:47 pm

Ik krijg vanuit de kring van familie, vrienden en collega's ook vaak de vraag of ik hun feestje wil fotograferen, wat portretten kan schieten voor bedrijfspresentaties etc omdat men mijn fotowerk erg waardeert.

Het is dan vooral belangrijk dat je zelf heel goed je beperkingen aangeeft en dan ook eerlijk aangeeft of je zo'n klus al dan niet ziet zitten en wat voor resultaat men kan verwachten. Ergens "Ja" op zeggen om iemand niet teleur te stellen en vervolgens matig werk afleveren is het slechtste wat je kunt doen. Draai het dus om, vraag jezelf af of je de gevraagde kwaliteit kunt en wil leveren. Zo ja: doe de klus en overtref jezelf. Zo nee: geef een eerlijk antwoord met liefst een alternatief erbij zodat men verder kan kijken.
Groeten,
Edwin

flickr - website

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr jun 20 2014 2:57 pm

Cyrus schreef:(...)
En vergeet niet een groothoek mee te nemen voor overzichtsfoto's binnen en buiten, groepsfoto etc..
Overzicht zeker. Maar groepsfoto's? Dan is de 24mm van de 24-70 al veel te breed. Jammer voor de mensen aan de zijkanten.
Dat is net zoiets als een 35mm voor een portretfoto.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » vr jun 20 2014 3:05 pm

Overzicht zeker. Maar groepsfoto's? Dan is de 24mm van de 24-70 al veel te breed. Jammer voor de mensen aan de zijkanten.
Op welke afstand instelling maak jij dan groepsfoto's?

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr jun 20 2014 3:12 pm

Als ik het goed begrijp is het advies hier om eerst een paar trouwerijen te fotograferen van mensen die je niet mag :P

De D610 lijkt me een prima camera.

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » vr jun 20 2014 3:21 pm

Je kunt de kunst afkijken door eens mee te gaan met een pro. Dat is niet makkelijk te regelen, want dat willen niet veel fotografen. Maar als je nog een andere bruiloft daarvoor hebt, kan je even goed op de fotograaf letten.
Zelf vind ik de camera er niet veel toe doen, als je er maar vertrouwd mee bent. Objectieven zou ik wel even over nadenken. Standaard zoom iig. Enkele lichtsterke primes.

Met hartelijke groet,
Peter Veenstra
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

DutchB2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door DutchB2 » vr jun 20 2014 4:13 pm

Hoi Niels,
Naast alle goede adviezen die ik heb zien langskomen over camera's en flitsers, moet je met het bruidspaar goed het verloop van de dag doornemen en op alle locaties proefopnamen maken (Kerk?/Stadhuis enz.. Bedenk ook waar je de buitenopnamen gaat maken (met zon of ook alternatief als het regent.) Verders kan ik alleen maar beamen dat je 2 camera's en 2 flitsers moet hebben en voldoende batterijen. Ook adviseer ik je twee prime Lensen (35mm, of 50mm en een 85mm)

Succes,

Gerard

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr jun 20 2014 10:57 pm

Jumpjiving schreef:
Op welke afstand instelling maak jij dan groepsfoto's?
Dat zou ik eerst willen beantwoorden met een wedervraag: onder welke omstandigheden zou 24mm op FX te krap zijn voor een groepsfoto? En zou dat onder die omstandigheden dan niet jammer zijn voor de mensen aan de zijkanten? Even los van hilarische effecten dan :lol:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » vr jun 20 2014 11:06 pm

@JaapV: een 28 en 35 prime zijn ook groothoek ;) Ik dacht niet meteen aan wijder dan 24mm hoor...

Wel zo handig om bij het maken van een groepsfoto op de ene body een 28 of 35mm te hebben en op de andere de 24-70 te laten, voor eventuele close-ups of onverwachte shots terwijl de groep aan het opstellen is. Zeker als de camera voor de groepsfoto op statief staat.
Groeten,
Edwin

flickr - website

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr jun 20 2014 11:12 pm

Ah, natuurlijk! Nu wordt het een stuk duidelijker!
Zo had ik het niet bekeken. Klopt wel helemaal. :)
Groet, Jaap

Florina
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Florina » za jun 21 2014 8:03 am

Er wordt in deze discussie wel er erg de nadruk op gelegd, bij het afraden om een bruiloft van vriend te schieten, dat dit problemen op kan leveren cq misschien geen goede keuze is.

Echter het kan ook best zo zijn dat de bruid en bruidegom meer waarde hechten aan foto's van hun vriend dan aan de perfecte(re) foto van een 'echte' fotograaf.

Ik heb op mijn bruiloft enkel foto's door wat vrienden laten maken, sommige niet eens met fotografie als 'hobby'. Ik heb vele leuke foto's maar geen luxe album en geen echte bruiloftsfoto's. Gewoon een mooi album zelf samengesteld met allerlei foto's die uiteindelijk de sfeer van de dag goed weergeven en enkele portretten van mij en mijn man, die misschien 'beter' hadden gekund maar voor ons goed genoeg zijn.
Ik heb geen spijt en vind het prima zo. Voor mij was de bruiloft een leuke dag maar ook niet een dag om (10) duizenden euro's uit te geven en dus bespaarden we op wat zaken.

Dus bij de vraag of je voor een vriend een bruiloft zou moeten willen fotograferen, lijkt het mij ook erg belangrijk. Wat voor mensen zijn de bruid/bruidegom. Wat verwachten ze en wat is de reden om een vriend te vragen. Dus een goed gesprek is het 1e!
Daarnaast zou ik met die vrienden van te voren een fotoscoop houden in diverse ruimtes om te laten zien wat je kan. Zo kunnen zij prima beoordelen wat zij willen en of het met die vriend gaat lukken.
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Kristian
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Kristian » za jun 21 2014 11:05 am

Idd Florina!

Ikzelf mag over 2 weken ook voor het eerst foto's maken bij een bruiloft. Al is het stel niet zo van de foto's en verwachten ze gewoon leuke en spontane foto's.
Zelf heb ik uitgelegd dat ik deze tak van fotografie nooit heb gedaan en dat ik veelal sport fotografeer, maar het een hele grote uitdaging vind om te doen. Ik heb ook heel duidelijk gezegd dat ze ook moeten kijken naar een prof. fotograaf, maar ze voelen zich vertrouwd bij mij en wouden heel graag dat ik dat ging doen.

Ze weten wat ze kunnen verwachten, en ik zal zeker me best doen om dicht tegen het prof niveau aan te zitten. :wink:

Nu heb ik alleen een vraagje:

Ik heb een D7100 met 70-200 2.8 ll, 85mm 1.8, SB700 En ga een 24-70 2.8 huren.

Nu is de vraag eigenlijk is het beter om van het stel foto's te maken met de 24-70 of 85mm? En zijn er fotografen die bij deze shoots altijd de flits standaard gebruiken?
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tzigane » za jun 21 2014 11:14 am

Welke lens je moet gebruik hangt van de omstandigheden af. Ken je spul en weet wanneer je wat moet gebruiken, het is niet zo eenduidig te zeggen. :P
hoeveel licht is er? hoeveel ruimte heb je? hoeveel scherptediepte wil je? Ik gebruik zelf alleen een 28mm, 50m en 85mm op fullframe.

Ik ben overigens een van de weinige fotografen die niet flitst op een bruiloft. Liever gebruik ik lichtsterke lenzen.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » za jun 21 2014 11:47 am

bjornc schreef:
- Minder ruis
- Betere mogelijkheden met scherptediepte
En ook minder ruis is niet waar.
Het enige wat fx heeft is de mogelijkheid tot kleinere scherptediepte al het andere is daaraan gerelateerd.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”