Flandria schreef:Mijn mening, voor wat het waard is.
Opbouwende kritiek is vaak waardevoller dan een compliment. Wat mij betreft veel waard dus, waarvoor dank.
Ik ben het deels met jou eens. Enerzijds was het mij zeker ook om de techniek te doen. Zie het dan ook meer als experimenteren/oefening dan een serieuze fotosessie voor een klant. Deels voor oefening met het objectief, deels voor oefening met remote flash in dergelijke omstandigheden. Als het straks weer gaat vriezen dan wil ik dit objectief ook gaan inzetten op het natuurijs. Dan moet ik hem eerst onder de knie krijgen. Technisch zijn de foto's ook zeker niet perfect. Een aantal oorzaken heb ik zelf al achterhaald, ik sta open voor input van anderen om meer te verbeteren. Dat is ook altijd mijn intentie als ik foto's deel op het forum.
Het doel was ook om het tilt shift effect subtiel toe te passen, geen miniatuur effect. Op een manier dat het eigenlijk niet opvalt (totdat je heel goed kijkt), maar toch een andere look aan de foto's geeft zoals de voorgrond in focus én de rijder op de achtergrond. Wellicht dat de 45mm of 85mm nog beter geschikt zijn voor dit werk.
Dat laat niet weg dat ik wel bewust voor de composities gekozen heb. Met een telelens een fietser fotograferen is inderdaad beeldvullender, maar wordt al genoeg gedaan. Het doel was juist om de fietsers in de omgeving te tonen waarin zij zich bevonden. Dat de fietsers naar de mening van anderen dan te klein in beeld zijn kan ik begrijpen, maar was in dit geval dus een bewuste keuze.

Dat is ook een beetje mijn stijl van sportfotografie en kun je bijvoorbeeld ook terug zien in mijn natuurijs series. Als de huisfotograaf van de KNSB al met een 400mm op het ijs close ups staat te maken, dan voegt het weinig toe als ik hetzelfde ga doen (met een 70-200mm), dan schiet ik liever groothoek plaatjes van
landschapjes (klik voor een voorbeeld) waar het peloton bijna in wegvalt, maar subtiel aanwezig is.
Fin.