MTB met tilt/shift en remote flash

Plaats reactie
Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

MTB met tilt/shift en remote flash

Bericht door Vincent » zo jun 22 2014 8:35 pm

Dagje alleen thuis dus even wat anders geprobeerd op het plaatselijke mountainbike parcours. Alles geschoten vanaf statief met de PC-e 24mm tilt shift op de Nikon D3s. Uitgelijnd met de (hotshoe)waterpas, tilt toegepast om het focusvlak te roteren zodat de voorgrond en rijder op de achtergrond scherp zijn. Daarna vertical geshift voor de juiste compositie. Remote flash aan de boom om de fietsers uit te lichten.

Wederom nog niet helemaal tevreden. Blijft een flinke leercurve op een tilt/shift objectief. Wel veel leuke reacties langs het parcours en een flinke lijst met emailadressen om foto's na te sturen.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Laatste foto is een panorama samengesteld uit 3 horizontale foto's welke perspectiefloos geschoten konden woorden door het objectoef omhoog en omlaag te shiften.
Afbeelding

edit: kleine toevoeging

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vincent op ma jun 23 2014 6:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Fin.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: MTB met tilt/shift en remote flash

Bericht door henkk » zo jun 22 2014 8:41 pm

Foto 2 is mijn favoriet. Wel een enorme uitdaging om zo'n dynamische sport zo te fotograferen!
Ook een bewijs dat het verhaal "die mountainbikers rijden alle paden aan gort" onzin is.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

pimmetje
Clublid
Clublid

Bericht door pimmetje » zo jun 22 2014 9:35 pm

Fraai werk. Ga voor de eerste vanwege de vervaging onder in de foto. Jammer dat wij het maar zo klein zien.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jun 22 2014 10:07 pm

Origineel, en goed uitgevoerd. Mooi hoor, foto 4 is mijn favoriet.

Flandria

Bericht door Flandria » ma jun 23 2014 8:08 am

Mij bekruipt het gevoel dat de techniek boven de compositie is gesteld.
Met andere woorden, ik zie hele (te) kleine fietsers en mis gewoon de actie.
Ook zie ik echt niet de meerwaarde van de t+s, eerder minder.
Volgens mij ben je veel te druk zo met de techniek bezig en dat is te zien.
Flits balans in die laatste vind ik verrassend goed uitpakken.
Mijn mening, voor wat het waard is.
Laatst gewijzigd door Flandria op ma jun 23 2014 10:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cor Gortzak » ma jun 23 2014 8:14 am

Pimmetje,

Je kunt toch gewoon op de foto klikken, dan wordt hij groter.
Althans bij mij wel.

CG
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma jun 23 2014 8:28 am

Flandria schreef:Mijn mening, voor wat het waard is.
Opbouwende kritiek is vaak waardevoller dan een compliment. Wat mij betreft veel waard dus, waarvoor dank.

Ik ben het deels met jou eens. Enerzijds was het mij zeker ook om de techniek te doen. Zie het dan ook meer als experimenteren/oefening dan een serieuze fotosessie voor een klant. Deels voor oefening met het objectief, deels voor oefening met remote flash in dergelijke omstandigheden. Als het straks weer gaat vriezen dan wil ik dit objectief ook gaan inzetten op het natuurijs. Dan moet ik hem eerst onder de knie krijgen. Technisch zijn de foto's ook zeker niet perfect. Een aantal oorzaken heb ik zelf al achterhaald, ik sta open voor input van anderen om meer te verbeteren. Dat is ook altijd mijn intentie als ik foto's deel op het forum.

Het doel was ook om het tilt shift effect subtiel toe te passen, geen miniatuur effect. Op een manier dat het eigenlijk niet opvalt (totdat je heel goed kijkt), maar toch een andere look aan de foto's geeft zoals de voorgrond in focus én de rijder op de achtergrond. Wellicht dat de 45mm of 85mm nog beter geschikt zijn voor dit werk.

Dat laat niet weg dat ik wel bewust voor de composities gekozen heb. Met een telelens een fietser fotograferen is inderdaad beeldvullender, maar wordt al genoeg gedaan. Het doel was juist om de fietsers in de omgeving te tonen waarin zij zich bevonden. Dat de fietsers naar de mening van anderen dan te klein in beeld zijn kan ik begrijpen, maar was in dit geval dus een bewuste keuze. :wink2: Dat is ook een beetje mijn stijl van sportfotografie en kun je bijvoorbeeld ook terug zien in mijn natuurijs series. Als de huisfotograaf van de KNSB al met een 400mm op het ijs close ups staat te maken, dan voegt het weinig toe als ik hetzelfde ga doen (met een 70-200mm), dan schiet ik liever groothoek plaatjes van landschapjes (klik voor een voorbeeld) waar het peloton bijna in wegvalt, maar subtiel aanwezig is.
Laatst gewijzigd door Vincent op ma jun 23 2014 9:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Fin.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jun 23 2014 9:05 am

Heeft die biker op #6 nou een Beats koptelefoon op? M.b.t. de foto's, wat mij aanspreekt is dat het beeld goed het gevoel van MTB weergeeft.

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » ma jun 23 2014 10:07 am

Foto's 5 en 6 zijn min favorieten. Op de overige had ik graag wat meer scherpte in de omgeving gezien. De biker is scherp en de randen zijn vaag. Ik weet dat de gene(fotograaf met een Nikon) die de foto's op http://www.beeldnieuws.nl" onclick="window.open(this.href);return false; zet regelmatig langs een MTB toertocht zit, je kunt er even inspiratie op doen.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

Flandria

Bericht door Flandria » ma jun 23 2014 10:22 am

djunclesam schreef: Dat laat niet weg dat ik wel bewust voor de composities gekozen heb. Met een telelens een fietser fotograferen is inderdaad beeldvullender, maar wordt al genoeg gedaan. Het doel was juist om de fietsers in de omgeving te tonen waarin zij zich bevonden. Dat de fietsers naar de mening van anderen dan te klein in beeld zijn kan ik begrijpen, maar was in dit geval dus een bewuste keuze. :wink2: Dat is ook een beetje mijn stijl van sportfotografie en kun je bijvoorbeeld ook terug zien in mijn natuurijs series. Als de huisfotograaf van de KNSB al met een 400mm op het ijs close ups staat te maken, dan voegt het weinig toe als ik hetzelfde ga doen (met een 70-200mm), dan schiet ik liever groothoek plaatjes van landschapjes (klik voor een voorbeeld) waar het peloton bijna in wegvalt, maar subtiel aanwezig is.
Daar ben ik het dan weer deels mee eens, ik maak ook vaak genoeg mee dat je met een bos fotografen op een en dezelfde onderwerp
met het zelfde objectief staat scherp te stellen en dan toch kan je je eigen stempel drukken in compositie of in de nabewerking.
Snap overigens duidelijk wat je bedoelt hoor, het feit dat je de grenzen of daarbuiten verkent is alleen maar toe te juichen. Gebeurt hier veel te weinig.
Heb zelf in het verleden zat foto's hier gepost die niet direct begrepen werden, kan alleen maar leerzaam uitwerken.
Dus wat dat betreft moedig ik je alleen maar aan.
Wat ik wel zie is dat het effect wat je wil bereiken, want dat is het uiteindelijk, het beeld wat te lijden heeft (mijn mening) op de manier zoals je het nu doet en de meerwaarde van dat
effect is ook goed te doen in je nabewerking die je in alle rust thuis kan uitvoeren. Uiteindelijk bewerk je die beelden toch nog na, dan doe je alles in één keer.

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma jun 23 2014 12:13 pm

Flandria schreef:Wat ik wel zie is dat het effect wat je wil bereiken, want dat is het uiteindelijk, het beeld wat te lijden heeft (mijn mening) op de manier zoals je het nu doet en de meerwaarde van dat
effect is ook goed te doen in je nabewerking die je in alle rust thuis kan uitvoeren.
Dank voor je 'verheldering'.

Ik vind persoonlijk foto 4 ook het beste gelukt. Dat effect kun je in de nabewerking nooit verkrijgenomdat het niet mogelijk is om een foto met dusdanige scherptediepte te schieten (zodat je achteraf de rest zou kunnen de-focussen). Wellicht dat je met f/22 een eind zou komen om de voor en achtergrond scherp te krijgen maar dan zou ik mijn sluitertijden niet halen en gaan een aantal hier zeuren over diffractie etc.
Fin.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » do jul 10 2014 11:09 am

Gaaf experiment en duidelijk herkenbaar van jouw hand. Compositie / belichting MTB-er in zijn natuurlijke omgeving vind ik goed geslaagd. 2, 4 en 5 favoriet.

Plaats reactie

Terug naar “Sport”