Backfocus. Hoe zit dit in elkaar ?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Back fotus. Hoe zit dit in elkaar ?

Bericht door ben42 » wo jun 11 2014 7:28 pm

Ziet er indrukwekkend uit, hier nog een review met wat filmpjes die de werking en het proces laten zien :

http://www.bobkeenanphoto.com/a-new-way ... by-reikan/

De review is van iemand die dit soort producten al meer heeft gereviewed en over dit product is hij erg enthousiast. Ik heb nog niet gekeken wat dit product kost. Dat moet ik nog uitzoeken en ook uitzoeken of dit iets voor mij is. Toen ik het op mijn manier probeerde met de fijnafstemming kwam ik niet tot een eenduidig resultaat. Ik zag wel verschillen, maar deze waren niet erg consistent. Kijken of ik hier in het weekend wat tijd voor kan vrijmaken.

Overigens de onderstaande methode moet ik ook nog even proberen.
1. Zorgen dat de ontspanknop de AF NIET bedient en de AE knop wel.
2. Scherpstellen met live view. En dan zorgen dat de AF blijft staan zoals bij liveview.
3. Vervolgens de fijnafstelling doorlopen en kijken welke wel en niet als scherp worden weergegeven door het AF systeem.
4. Dan corrigeren voor de middelste waarde die bij 3 werd gevonden.

Dank voor de link,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Buckwheat
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Re: Backfocus. Hoe zit dit in elkaar ?

Bericht door Buckwheat » vr jun 13 2014 3:11 pm

Wat Ben42 zich afvraagt heb ik mij ook eens afgevraagd.

Ben gestopt bij het lezen van deze repair manual

http://lens-club.ru/public/files/pdfs/a ... 099c19.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Op een bepaald moment word zo'n objectief doorgementen, en worden er waardes in de chip geprogrammeerd.
Dus recht toe recht aan is het niet meer.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » do jun 19 2014 11:34 pm

Gisteren mijn D7000, de 50 mm 1.8G en de 18-200VRII achtergelaten voor 'onderzoek' en afstelling van de combinaties. Duidelijk aangegeven dat het de 50 mm is die problemen gaf.

Helaas kon het balie personeel niet aangeven wat er eventueel zou gebeuren. Wel werd aangegeven dat ze graag foto's hadden van het probleem. Onderzoeks kosten zouden 35 Euro per lens zijn. (Met de tijd en vervoerkosten overstijgd dit bijna de prijs van de 50 mm).

Doordat ik niet weet wat de procedure is, ben ik er niet helemaal blij mee. Mij is dus niet duidelijk wat ze kunnen veranderen aan de 50 mm (en/of camera) waardoor die 50 mm beter wordt en de rest niet slechter. Met de fijn afstelling is het mij niet gelukt om de 50 mm zo te krijgen dat ik er tevreden over was. Of dit Nikon Beverwijk wel lukt, daar hoop ik wel op, maar mijn verwachting is wat gereserveerd. :(

Het reparatie document heb ik wel gelezen, maar kon hierin geen informatie vinden die mij hielp. Zal het document nog eens een keer wat rustiger doornemen.

Kan mijn spullen over ongeveer 1.5 week weer ophalen. (Hoop dat dat wat korter wordt, ze gaven aan dat het erg druk was en 1 tot 1.5 week kon duren).

Ben

sjakie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door sjakie » vr jun 20 2014 11:16 am

Misschien nog een link die kan helpen.
http://www.patrickmollema.com/page109/B ... focus.html" onclick="window.open(this.href);return false;
D90 Nikkon 70-210. Nikon 50 mm 1.8. Nikon kitlens 18-55.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » wo jun 25 2014 8:32 pm

Vandaag berichtje van Nikon:

D7000
HULPSPIEGEL EN AUTOFOCUS OPNIEUW JUSTEREN, NIEUWE FRAMEWARE UPDATE. 90.00 Euro,

Daaroverheen Administratie kosten en BTW totaal 123.42 Euro.
(In totaal bijna de kosten van de 50 mm lens). :(
(De anderen lenzen werkten goed ?)

Ben

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jun 25 2014 9:31 pm

ben42 schreef: (In totaal bijna de kosten van de 50 mm lens). :(
Maar de lens is niet gejusteerd, maar je camera. Nu te hopen dat je met je andere lenzen geen problemen hebt. :?
Had je niet beter gewoon die ene lens waar je dan problemen mee had, in de camera de AF fijnafstelling kunnen bijregelen?
Vriendelijke groet, Léon Obers

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » wo jun 25 2014 11:18 pm

Léon Obers schreef: Had je niet beter gewoon die ene lens waar je dan problemen mee had, in de camera de AF fijnafstelling kunnen bijregelen?
Dat lukte mij niet in voldoende mate.
Ik heb de offerte nog niet geaccepteerd en kan ook alleen voor de onderzoekskosten gaan.
Ik vind het inderdaad wel een dilemma.

Onderzoekskosten, halen en brengen ben ik zowiezo al kwijt. Als ze de spiegel goed justeren, zouden alle lenzen goed moeten werken.
Maar zekerheid hierover heb ik helaas niet. Maar aan de andere kant heb ik ook wel een redelijk vertrouwen in de kundigheid van het service centre.

Om een gefundeerde beslissing te kunnen zou ik liever met de reparateur spreken en/of meer van het probleem begrijpen. Nu moet ik inderdaad vertrouwen op de kundigheid van het service centre. Ik heb wel in een mail nog duidelijk uitgelegd dat ik geen problemen heb (gemerkt) met mijn andere lenzen. Waaronder lenzen die niet fijnafgesteld kunnen worden.

Morgenavond zal ik de offerte ondertekenen en terugsturen (denk ik). (Op hoop van zegen).

Ben

In de offerte stond nog:
AFS50/1.8G
GECONTROLEERD, BIJ DICHTBIJ FOTO'S KAN DE SCHERPTE ER IETS ACHTER LIGGEN, NA JUSTERING VAN DE CAMERA KAN DIT WAT BETER WORDEN.

AFS18-200/3.5-5.6G VRII DX ED
GECONTROLEERD

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanJacob » wo jun 25 2014 11:32 pm

Ha Ben,

Wat jammer dat je camera hier last van heeft. Ik zou altijd kiezen voor reparatie, omdat je hier ook met andere objectieven last van kunt krijgen en dan alsnog tegen kosten aanloopt.

Mijn D600 komt morgen terug uit Beverwijk, met al mijn Nikonobjectieven, voor onder andere hetzelfde euvel. Ik hoop dat die nu eindelijk is.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”