Uit curiositeit ben ik eens gaan aankloten met een digitale camera om negatieven te digitaliseren. Ik heb hier een Epson V700 staan, waar ik uiteraard de tijd in heb gestoken om deze zo scherp mogelijk te krijgen. Ook helemaal niets mis mee, en ik heb regelmatig grote afdrukken gemaakt van middenformaat negatieven.
Nu heb een klein lichtbakje gekocht, en hang ik mijn camera (Nikon D700) op statief met een 50mm f/1.8 met wat tussenringen, gediafragmeerd tot f/5.6. Ik heb hiermee een vergrotingsfactor groter dan 1:1, dus ik moet twee foto's maken en die naderhand samenvoegen. Dit levert me een bestand op van 16 megapixel, wat ongeveer ook de max is qua resolutie voor kleinbeeldfilm.
Interessant om te constateren: De set-up met dlsr is een stuk scherper dan de scanner! (Ze hebben allebei 700 in de naam, dat zou toch moeten impliceren dat ze kwalitatief gelijk zijn toch? ^D)
Ziehier de resultaten, 35mm negatief, uit een Kodak Retina II, filmtype en instellingen weet ik niet meer:
100% crop
Boven: Nikon D700
Onder Epson V700

Nikon D700

Epson V700

Hier de links, dan kun je ze makkelijk in een apart tabblad openen om te vergelijken:
D700: http://i.imgur.com/gmt7rcO.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
V700: http://i.imgur.com/o3h95GM.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is even lastig om de set-up goed te krijgen, de film mag natuurlijk niet scheef liggen tov de sensor, en dan moet je nog goed belichten. Hoe ik dat het beste kan doen weet ik nog niet goed.
Eveneens is het digitaliseren van kleurnegatieven mij in de korte tijd dat ik ermee bezig ben nog niet gelukt. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? De rode filmbasis ruineert alle kleuren, uit de V700 krijg ik altijd prachtig kleurenwerk terug, ik ben benieuwd of dit ook mogelijk is met de DSLR.
In ieder geval ben ik blij dat er voor zwartwit kleinbeeld al winst te behalen is!
Wie heeft er meer ervaringen te delen? Ik ben vooral benieuwd of er een goede oplossing is voor kleurnegatieven.