Nieuw: de D810

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Kroontje

Re: Nieuw: de D810

Bericht door Kroontje » zo aug 03 2014 1:19 pm

Het lijkt mij dan toch echt dat je hem even fine tuned ;) Kan het me niet voorstellen ;) Als ik weet dat zo'n objectief bloedadertjes scherp is op een D800 :lol:

renrij

Bericht door renrij » wo aug 06 2014 7:09 pm

Heeft er iemand toevallig al ervaring opgedaan met de D810 bij sportfotografie (Hockey en/of voetbal bijv)? Zo ja wellicht een aantal voorbeeldplaten te tonen?

Ik twijfel nog tussen de D810 en de D4. Uiteraard 2 verschillende camera's met elk hun voor- en nadelen. Voordelen van de D810 zijn met name de Groep AF en de Expeed4 en het aantal MP voor studiofotografie/croppen., nadeel het aantal fps 5 FX, & DX tov de D4 11 fps. Blijft een lastige keuze. Wacht ook nog even de Photokina af wat daar geïntroduceerd wordt…...

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frankie » wo aug 06 2014 10:40 pm

Nog weinig écht foto's gemaakt, wel is me al heel duidelijk dat ik met nóg meer plezier de 810 hanteer dan de 800. En het subtiele geluid is bijna verslavend. :D
Duidelijk is ook dat wat betreft ruisprestaties of scherpte er nauwelijks verschil is tussen beide typen, allebei heel goed. De betere AFS en spiegeldemping zijn behoorlijk effectieve verbeteringen.
Op basis van één Jpg twee uitvoeringen gemaakt, een met NX2 en een met LR (de tweede, clarity verminderd). Valt weinig zinnigs over te zeggen verder maar dit beeld geeft mij i.i.g. een goed gevoel. En dan staan er tenminste weer wat plaatjes in dit draadje :wink:

Afbeelding

Afbeelding

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo aug 06 2014 10:53 pm

Allebei mooi, Frank, hoewel mijn voorkeur ligt bij de tweede, die de nevel benadrukt.
Het woord dat me opvalt is "Jpg". Doe je helemaal geen NEF, of is dit maar toeval?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » wo aug 06 2014 10:59 pm

He Jaap, geen toeval maar even noodzaak omdat LR nog geen update had voor de 810. Inmiddels wel. Normaal schiet ik altijd in RAW want mijn Jpg's zijn erbarmelijk slecht :wink:

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo aug 06 2014 11:07 pm

O ja... :oops:
:wink2:
(Tiff kan ook...)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Fotojeroen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Fotojeroen » vr aug 08 2014 5:17 pm

renrij schreef:Heeft er iemand toevallig al ervaring opgedaan met de D810 bij sportfotografie (Hockey en/of voetbal bijv)? Zo ja wellicht een aantal voorbeeldplaten te tonen?

Ik twijfel nog tussen de D810 en de D4. Uiteraard 2 verschillende camera's met elk hun voor- en nadelen. Voordelen van de D810 zijn met name de Groep AF en de Expeed4 en het aantal MP voor studiofotografie/croppen., nadeel het aantal fps 5 FX, & DX tov de D4 11 fps. Blijft een lastige keuze. Wacht ook nog even de Photokina af wat daar geïntroduceerd wordt…...
Ik heb er een voetbalwedstrijd meegedaan en was wel happy. De burstsnelheid is niet al te hoog vergeleken met mijn oude D3. Kopballen en dergelijk hoef ik me dit seizoen dus niet op te focussen; dat is meer geluk dan wijsheid.
Maar autofocus was rap zat.

Afbeelding

renrij

Bericht door renrij » vr aug 08 2014 5:37 pm

@Jeroen. Dank voor je reactie. 90% van mijn sportfotografie is Hockey dus dan heb ik niet zoveel last van kopballen missen (komt gelukkig niet zo vaak voor). Maar hockey gaat qua spel wel een stuk sneller dan voetbal dus is een snelle Autofocus wel nodig. Voordeel van de D810 is (denk ik) ook de Group AF. Maar ik denk er nog even over na (en wacht tot definitieve koop na de Photokina) want ik heb nog een Body. Gr

Fotojeroen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Fotojeroen » di aug 12 2014 3:09 pm

Ik doe meer voetbal dan hockey, maar af en toe komt dat toch ook wel voorbij op de agenda. Ik ben er niet bang voor.
De AF van mijn D3 was belabberd, dat doet de D810 echt beter (in mijn geval, zeg niets over de D3 in het algemeen)
Maar met de D3 lukte het ook wel om fatsoenlijke hockey-foto's te maken. Sterker nog, zelfs ijshockey lukte (ware het wel dat ik heel veel beelden weg kon gooien) Maar heb er wel vertrouwen in dat de D810 dat lukt.

Vind het alleen wel irritant dat, wanneer je in RAW wilt werken, er van die idioot grote bestanden uitkomen. Ik zit 99 van de 100 keer echt niet op die 36MP te wachten. En de stand S-RAW is dan met 9MP weer te klein. Een maatje ertussen, zo rond de 18MP, was mooi geweest

renrij

Bericht door renrij » di aug 12 2014 6:02 pm

Van die grote bestanden is idd waar. Maar ik zal bij aanschaf van de D810 ook vaak op de 1,5 crop modus zitten zodat de D810 7 fps haalt ipv 5 fps.
En op Cropmodus zijn de bestanden weer stukken kleiner. Had idd liever ook een 20MP camera gehad. Is groot zat voor sport en kun je ook nog croppen.

Michele
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Michele » do aug 21 2014 12:05 am

renrij schreef:Heeft er iemand toevallig al ervaring opgedaan met de D810 bij sportfotografie (Hockey en/of voetbal bijv)? Zo ja wellicht een aantal voorbeeldplaten te tonen?

125CC met D810:
Afbeelding

MotoGP met D4S:
Afbeelding

make your choice :mryellow:
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”