photovidy schreef:
Toen ik die foto's ging na bewerken toen zag ik die gekke blauwe vlekken soms verspreid over de foto. Ik heb eerder ook op een feest gefotografeerd waar ook veel blauw licht aanwezig was. Ik heb die serie toen in jpg geschoten en schiet nu in RAW dus misschien dat het hierdoor meer naar voren kwam. Maar toen ik dat artikel las dacht he zo vlek komt me bekend voor. Maar als je naar de laatste foto's kijkt is er eigenlijk niks aan de hand!
Je haalt duidelijk verschillende dingen door elkaar met oorzaak en gevolg waarbij een vermeende beschadiging van een sensor niet aan de orde is.
Spots of ander helder licht in een discotheek geven al gauw clipping in een of meer van de RGB-kanalen. Gewoon overbelicht op die plekken. Licht bij één kleur kan de clipping zich heel vreemd manifesteren, misschien een "hot-spot" waar alle RGB kanalen clippen, er omheen een "rand" waar één of twee kanalen clippen, met daarbuiten geen clipping. Afgezien van clipping kunnen er op pixelniveau reflecties naar naastliggende pixels zijn.
Dan kan er zich nog een effect voordoen wat "blooming" genoemd wordt.
Het effect van "blooming" komt bij huidige sensors relatief nog maar weinig voor, maar zou mogelijk in extreme gevallen ook nog wel steeds aan de hand kunnen zijn. Dat is het overlopen in de lading van elektronen op naburige pixels. Bij de eerste generatie digitale sensors sensors was dat euvel veel sterker aan de hand dan nu. Dan had je gekleurde "vlammen" in het beeld met een hotspot in een andere kleur. Bij tegenwoordige sensors kan dat nog wel eens voorkomen in weergave van heldere lichtspots, in verticale richting van de sensor. Bij goedkope compactcamera's of de camera-sensor in een smartphone met enorm kleine pixels zie je die beeldfouten onder bepaalde omstandigheden vaker terugkomen dan bij DSLR camera's. Mogelijk is er ook verschil tussen CCD en CMOS sensors.
Blooming bij een Nikon D70:

Bron:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D80/D80A5.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
Blooming bij een Nikon D70s

Bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/Active_pixel_sensor" onclick="window.open(this.href);return false;