Groet, Cees

Klopt!chip54 schreef:Een prachtig objectief. Het ligt alleen niet binnen ieders bereik, er zijn er weinig van en de prijs is wat aan de hoge kant, als je er al één te pakken kunt krijgen!
Code: Selecteer alles
De kleuren van al die verschillende kunstlichtbronnen zijn bijna niet op één lijn te krijgen. Natrium, sodium, TL, neon, freon, noem maar op. Ik zou inderdaad zo weinig mogelijk proberen te filteren, het zijn juist die kleuren die een avond- of nachtopname "maken".
Ben jij de V of de VI?George Fennes schreef:Klerk schreef:Helemaal mee ens en zoals al in een ander draadje naar voren kwam, de foto's worden zo perfect, steriel niet meer om aan te pakken.Code: Selecteer alles
De kleuren van al die verschillende kunstlichtbronnen zijn bijna niet op één lijn te krijgen. Natrium, sodium, TL, neon, freon, noem maar op. Ik zou inderdaad zo weinig mogelijk proberen te filteren, het zijn juist die kleuren die een avond- of nachtopname "maken".
Soms is het juist mooi een beetje ruis een beetje overstraling van de lampjes een beetje vul zelf maar in .............................................
Perfectie is niet altijd mooi (naar George de V eigen interpretatie)![]()
Groetjes George
Helemaal mee eens, maar € 2.000 is wel erg veel!emdeklerk schreef:Inhakend op de postings waarin een Noct Nikkor en de "hoge prijs" hiervan figureert:
liever één Noct dan drie "k...tlenzen"...
E.M. de Klerk
Volgens mij ligt het ook aan de soort lichtbron. Bij die gele natriumlampen bv wordt maar één kleur licht afgegeven, oranje. Je ziet bij die natriumlampen dan ook geen kleur. Die oranje zweem kun je er ook niet uithalen, je houdt dan niets meer over.GdP schreef:De diepblauwe "koelende" filters KB 12 en KB15 blokkeren alle rode-oranje en gele zweem en verhogen de kleurtemperatuur van halogeenlicht (3400K) naar die van daglicht. (4500 tot 5000K), waardoor de onderwerpen en achtergronden weer in hun natuurlijke kleuren getoond worden.
Tot zelfs een KB20 voor 2800K!
Gerrit
Code: Selecteer alles
Ben jij de V of de VI?
Ik heb hieronder een drietal avondopnamen gezet, het zijn analoge opnamen op een gewone Fuji kleurenfilm (daglicht) Ik heb de kleuren in PS bewerkt. Ik vind door de bank genomen avondfoto's veel te licht. Ik heb geprobeerd om de indruk van het verlichtingsniveau correct weer te geven.emdeklerk schreef:De kleuren van al die verschillende kunstlichtbronnen zijn bijna niet op één lijn te krijgen. Natrium, sodium, TL, neon, freon, noem maar op. Ik zou inderdaad zo weinig mogelijk proberen te filteren, het zijn juist die kleuren die een avond- of nachtopname "maken".
Groet, E.M. de Klerk