Beetje vreemd, in mijn opinie, om als je behoefte hebt aan het groothoekbereik je een D90 met de 24-70mm gebruikt. Dat is dus effectief (door de cropfactor) de beeldhoek van een 36-105mm. Voor mij is dat echt geen groothoek.
Lijkt mij nogal voor de hand liggend om een tweede FX-body te kopen waarop je 24-70mm ook een echte 24-70mm is.
Ik lees het wel vaker; dat men een DX-camera naast een FX-camera gebruikt als "back-up". Ik kan dat totaal niet plaatsen. Voor mij appels en peren. Maar goed....
Dilemma 2 : D90 weg als je al een D3s hebt?
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Dilemma 2 : D90 weg als je al een D3s hebt?
Je maakt met beide foto's... Met de één misschien andere foto's dan met de ander... maar het zijn foto's. Lijkt me dus geen appels met peren, eerder Elstars en Jonagolds. 

Spul waarmee je foto's maakt...
- Tzigane
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hier ook een D700 met D300 als backup. ik heb lenzen die op beide werken. Met beide kan ik een opdracht met goed succes afronden.
Ja hoor. Tuurlijk.
Stel: vraagsteller gebruikt op de D3 zijn 24-70mm op de 24mm-stand, camera valt uit en vraagsteller gaat over op de D90 en niemand ziet dat het beeld zomaar ineens dat van een 36mm is. Om maar een voorbeeld te noemen.
ReneG en Tzigane hebben in dat geval misschien wel een 18-55mm of een 17-50mm; inderdaad: dan kun je zeggen dat je met een DX-camera naadloos overstapt vanaf een FX-camera en eenzelfde beeldhoek gebruikt.
Dus zonder nadere informatie over de te gebruiken objectieven is jullie stelling naar mijn mening niet houdbaar.
Voor wat betreft het gegeven voorbeeld blijf ik toch echt bij mijn opinie: DX-appels zijn niet te vergelijken met FX-peren.
Stel: vraagsteller gebruikt op de D3 zijn 24-70mm op de 24mm-stand, camera valt uit en vraagsteller gaat over op de D90 en niemand ziet dat het beeld zomaar ineens dat van een 36mm is. Om maar een voorbeeld te noemen.
ReneG en Tzigane hebben in dat geval misschien wel een 18-55mm of een 17-50mm; inderdaad: dan kun je zeggen dat je met een DX-camera naadloos overstapt vanaf een FX-camera en eenzelfde beeldhoek gebruikt.
Dus zonder nadere informatie over de te gebruiken objectieven is jullie stelling naar mijn mening niet houdbaar.
Voor wat betreft het gegeven voorbeeld blijf ik toch echt bij mijn opinie: DX-appels zijn niet te vergelijken met FX-peren.
-
- Forumlid
@ emdeklerk.
Als je dit draadje leest zie je dat de D90 er al langer was voor de D3s , zoals al eerder genoemd: Ik zit in de "overgang"
Ik weet natuurlijk ook wel dat een 24-70FX op een DX body een andere beeldhoek geeft dan op een FX , gebruik desondanks de 24-70 F2.8 op de D90 vanwege de lichtsterkte , soms wissel ik de objectieven 24-70 en 70-200 F2.8 op de D3s.
Al met al is het een kwestie van beginnen met een aardige DX en doorgaan met een stevige FX.
Bijna zeker ga ik in de toekomst voor een kleinere FX body als back-up zoals de D600 , daartoe zal ik wat DX objectieven verkopen.
De D90 body levert dermate weinig op dat ik die gewoon hou als nostalgie, tevens een escape als toch eens WEL de cropfactor wil gebruiken.
Een ieder die opbouwende opmerkingen heeft geplaatst nogmaals mijn dank.
Wat mij betreft mag dit draadje op slot.
Frans
Als je dit draadje leest zie je dat de D90 er al langer was voor de D3s , zoals al eerder genoemd: Ik zit in de "overgang"
Ik weet natuurlijk ook wel dat een 24-70FX op een DX body een andere beeldhoek geeft dan op een FX , gebruik desondanks de 24-70 F2.8 op de D90 vanwege de lichtsterkte , soms wissel ik de objectieven 24-70 en 70-200 F2.8 op de D3s.
Al met al is het een kwestie van beginnen met een aardige DX en doorgaan met een stevige FX.
Bijna zeker ga ik in de toekomst voor een kleinere FX body als back-up zoals de D600 , daartoe zal ik wat DX objectieven verkopen.
De D90 body levert dermate weinig op dat ik die gewoon hou als nostalgie, tevens een escape als toch eens WEL de cropfactor wil gebruiken.
Een ieder die opbouwende opmerkingen heeft geplaatst nogmaals mijn dank.
Wat mij betreft mag dit draadje op slot.
Frans
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dilemma 2 : D90 weg als je al een D3s hebt?
Bij deze gesloten, op verzoek van TS