Hardware & werkruimte:
Om te beginnen eerst even een overzicht van mijn apparatuur en mijn werkkamer.
Ik ben in het bezit van twee Dell P2414H IPS monitoren, aangestuurd door een MSI GeForce GTX 760 videokaart.
De kamer is (nog) licht groen geschilderd, maar hier gaat binnenkort verandering in komen. De lamp aan het plafond is een standaard 40W gloeilamp, welke ook binnenkort vervangen gaat worden door een 6500K lamp. Nu is het licht nog te geel.
Hier een foto van mijn werplek:

Kalibreren:
Allereerst heb ik de monitoren gereset naar de fabrieksinstellingen via het menu in de monitoren zelf. Dit doe je met de knoppen op het beeldscherm. Daarnaast heb ik alle grafische instellingen van mijn videokaart ook naar fabrieksinstellingen gereset, zodat ik er zeker van ben dat ik echt van blanco begin. Daarnaast heb ik de handleiding van mijn monitoren er even bij gepakt, zodat ik alle nummers en waarden kon opzoeken. De waarden die ik niet kon vinden heb ik later online erbij gepakt.
Ik heb de monitoren eerst een half uur laten opwarmen, zoals omschreven in de handleiding. Hierna heb ik de software geïnstalleerd, de Spyder aangesloten en online geactiveerd met de meegeleverde code.

Daarna volgt er eigenlijk een heel simpel stappenplan, wat heel duidelijk wordt weergegeven in de applicatie. Ik heb de applicatie in het Engels gebruikt, maar er zijn meerdere talen beschikbaar. Er komen wel wat technische termen langs, dus hou er eventueel even Google naast voor als je een term niet kent.
Als eerste gaat de Spyder 4 Pro (let op, de Express variant doet dit niet) het omgevingslicht meten. Zoals aangegeven zijn mijn muren lichtgroen en is mijn lamp te warm qua kleur, dus hierdoor neem ik kleuren al anders waar, doordat mijn ogen hierop reageren. De Spyder houdt hier rekening mee en past daar tijdens het kalibreren de kleuren op aan.

Hierna moet je de Spyder op de monitor plaatsen op de aangegeven plek. Helaas komt hier een klein euvel van de Spyder om de hoek kijken. De USB kabel is namelijk erg kort.
Ik ben begonnen met de linker monitor.

Ik heb vanwege de te korte USB kabel mijn monitor iets vooruit moeten halen. De PC kon ik helaas niet even snel verplaatsen, omdat deze in een beugel gemonteerd zit.

Alvorens ik de test start, doe ik de lamp in de kamer uit, zodat ik er zeker van ben dat de Spyder alleen maar het licht van mijn monitor opvangt. Beter was nog geweest om de tweede monitor ook uit te schakelen. Dit bedacht ik me echter later pas.

Het kalibratie proces wordt gestart en het scherm toont de kleuren rood, groen en blauw. Ook de tinten wit en zwart komen langs.
Op een gegeven moment moet je middels de knoppen op de monitor de brightness van je monitor aanpassen, zodat het scherm de juiste lichtsterkte afgeeft. Wat blijkt. Waar ik normaal gesproken met een brightness van maar liefst 75% werk, kon hij zakken tot maar liefst 35%. Dat scheelt vast en zeker in het energieverbruik!

Het kalibreren gaat hierna weer verder en gaat alle tinten rood, groen en blauw af. Ook worden er enkele grijstinten getest.

Zodra het kalibratieproces is afgelopen krijg je een aantal foto's te zien waarbij je ze in 'niet gekalibreerde' en in 'gekalibreerde' mode kan bekijken.

Wat mij meteen opviel is dat de kleuren in gekalibreerde mode iets warmer zijn. Maar het scheelt niet veel. Het is wel ontzettend wennen, want tja..... ik was hele andere tinten gewend.
Na deze foto's krijg je een scherm te zien waarbij je kalibratie kan worden vergeleken met o.a. het sRGB kleuren profiel. Wat blijkt. Ik heb een 99% score behaald van sRGB. Dat lijkt me een prima score. Maar, ik ga het nog een keer compleet opnieuw doen, zodra ik de nieuwe lamp heb en mijn muren geschilderd. 100% moet ook lukken lijkt me.
Hierna heb ik ook het tweede (rechter) scherm gekalibreerd. Ook hiermee haalde ik een hoge score.
Maar wat blijkt nu. Het tweede scherm is warmer qua kleur dan de linker.

Dat is dus nog even een open vraagstuk voor mij. Hoe kan dit? En wat kan ik eraan doen om dit te verhelpen?
Ik hoop dat jullie dit verslagje interessant vonden om te lezen en als er vragen zijn hoor ik het graag.
Uiteraard hoor ik ook graag een mogelijk antwoord op mijn openstaande vraag.