Monitoren kalibreren - Mijn ervaring

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
PdeBie

Monitoren kalibreren - Mijn ervaring

Bericht door PdeBie » do okt 23 2014 10:24 pm

Zoals beloofd zou ik een klein verslagje schrijven over het kalibreren van mijn monitoren.

Hardware & werkruimte:
Om te beginnen eerst even een overzicht van mijn apparatuur en mijn werkkamer.

Ik ben in het bezit van twee Dell P2414H IPS monitoren, aangestuurd door een MSI GeForce GTX 760 videokaart.

De kamer is (nog) licht groen geschilderd, maar hier gaat binnenkort verandering in komen. De lamp aan het plafond is een standaard 40W gloeilamp, welke ook binnenkort vervangen gaat worden door een 6500K lamp. Nu is het licht nog te geel.

Hier een foto van mijn werplek:
Afbeelding

Kalibreren:
Allereerst heb ik de monitoren gereset naar de fabrieksinstellingen via het menu in de monitoren zelf. Dit doe je met de knoppen op het beeldscherm. Daarnaast heb ik alle grafische instellingen van mijn videokaart ook naar fabrieksinstellingen gereset, zodat ik er zeker van ben dat ik echt van blanco begin. Daarnaast heb ik de handleiding van mijn monitoren er even bij gepakt, zodat ik alle nummers en waarden kon opzoeken. De waarden die ik niet kon vinden heb ik later online erbij gepakt.

Ik heb de monitoren eerst een half uur laten opwarmen, zoals omschreven in de handleiding. Hierna heb ik de software geïnstalleerd, de Spyder aangesloten en online geactiveerd met de meegeleverde code.
Afbeelding

Daarna volgt er eigenlijk een heel simpel stappenplan, wat heel duidelijk wordt weergegeven in de applicatie. Ik heb de applicatie in het Engels gebruikt, maar er zijn meerdere talen beschikbaar. Er komen wel wat technische termen langs, dus hou er eventueel even Google naast voor als je een term niet kent.

Als eerste gaat de Spyder 4 Pro (let op, de Express variant doet dit niet) het omgevingslicht meten. Zoals aangegeven zijn mijn muren lichtgroen en is mijn lamp te warm qua kleur, dus hierdoor neem ik kleuren al anders waar, doordat mijn ogen hierop reageren. De Spyder houdt hier rekening mee en past daar tijdens het kalibreren de kleuren op aan.

Afbeelding

Hierna moet je de Spyder op de monitor plaatsen op de aangegeven plek. Helaas komt hier een klein euvel van de Spyder om de hoek kijken. De USB kabel is namelijk erg kort.
Ik ben begonnen met de linker monitor.
Afbeelding

Ik heb vanwege de te korte USB kabel mijn monitor iets vooruit moeten halen. De PC kon ik helaas niet even snel verplaatsen, omdat deze in een beugel gemonteerd zit.
Afbeelding

Alvorens ik de test start, doe ik de lamp in de kamer uit, zodat ik er zeker van ben dat de Spyder alleen maar het licht van mijn monitor opvangt. Beter was nog geweest om de tweede monitor ook uit te schakelen. Dit bedacht ik me echter later pas.
Afbeelding

Het kalibratie proces wordt gestart en het scherm toont de kleuren rood, groen en blauw. Ook de tinten wit en zwart komen langs.
Op een gegeven moment moet je middels de knoppen op de monitor de brightness van je monitor aanpassen, zodat het scherm de juiste lichtsterkte afgeeft. Wat blijkt. Waar ik normaal gesproken met een brightness van maar liefst 75% werk, kon hij zakken tot maar liefst 35%. Dat scheelt vast en zeker in het energieverbruik!
Afbeelding

Het kalibreren gaat hierna weer verder en gaat alle tinten rood, groen en blauw af. Ook worden er enkele grijstinten getest.
Afbeelding
Afbeelding

Zodra het kalibratieproces is afgelopen krijg je een aantal foto's te zien waarbij je ze in 'niet gekalibreerde' en in 'gekalibreerde' mode kan bekijken.
Afbeelding
Afbeelding

Wat mij meteen opviel is dat de kleuren in gekalibreerde mode iets warmer zijn. Maar het scheelt niet veel. Het is wel ontzettend wennen, want tja..... ik was hele andere tinten gewend.
Na deze foto's krijg je een scherm te zien waarbij je kalibratie kan worden vergeleken met o.a. het sRGB kleuren profiel. Wat blijkt. Ik heb een 99% score behaald van sRGB. Dat lijkt me een prima score. Maar, ik ga het nog een keer compleet opnieuw doen, zodra ik de nieuwe lamp heb en mijn muren geschilderd. 100% moet ook lukken lijkt me.

Hierna heb ik ook het tweede (rechter) scherm gekalibreerd. Ook hiermee haalde ik een hoge score.
Maar wat blijkt nu. Het tweede scherm is warmer qua kleur dan de linker.
Afbeelding

Dat is dus nog even een open vraagstuk voor mij. Hoe kan dit? En wat kan ik eraan doen om dit te verhelpen?

Ik hoop dat jullie dit verslagje interessant vonden om te lezen en als er vragen zijn hoor ik het graag.
Uiteraard hoor ik ook graag een mogelijk antwoord op mijn openstaande vraag. :)

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Monitoren kalibreren - Mijn ervaring

Bericht door ArjanL » do okt 23 2014 10:37 pm

Goed verhaal!!
Dat je de helderheid zover kon terugdraaien komt omdat je in het volledige duister zit. In dat geval hoef je ook geen omgevingslicht te meten want dat is er niet.
Kunnen deze schermen hardwarematig gecalibreerd worden? Dus de (LUT van de) schermen zelf. Meestal wordt de LUT van de grafische kaart ingesteld en in dat geval worden de weizigingen van de laatste calibratie gebruikt. Dat kan het verschil verklaren.
Als het niet mogelijk is om de schermen zelf te calibreren kan je overwegen twee gelijkaardige grafische kaarten aan te schaffen; ieder scherm een eigen kaart dus.
Ik weet alleen niet of je pc dit aan kan.
Ik zie op mijn eigen twee schermen ook kleurverschil. Ik hou het hoofdscherm aan; het tweede scherm is voor gereedschappen en niet-kleurafhankelijke toepassingen.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do okt 23 2014 10:46 pm

Als je ÉÉN GraKa onder Windows gebruikt, aangesloten op TWEE schermen, die geen ADC mogelijkheid hebben, zul je imho altijd verschillen blijven houden tussen linker en rechter scherm. Er kan slechts 1 CLUT geprogrammeerd worden met een kleurenprofiel...

Om die reden, (ik gebruik 2 x Dell U2711's) gebruik ik per scherm een aparte GraKa

PdeBie

Bericht door PdeBie » do okt 23 2014 10:54 pm

Om eerlijk te zijn zeggen de termen LUT, ADC en CLUT me helemaal niets. :oops:

Dit is ook mijn allereerste poging en kennismaking met beeldschermen kalibreren, dus wellicht heb ik nog iets verkeerd gedaan.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do okt 23 2014 11:05 pm

(C)LUT = (Color) LookUp Table. En die heb je zowel aan de monitor- als aan de GraKa kant.
ADC = Automatic Display Configuration, dat is mogelijk vanuit de kalibratiesoftware als je monitor DDC = Display Data Channel, ondersteund.

http://www.tftcentral.co.uk/features.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Lookup_table" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Display_Data_Channel" onclick="window.open(this.href);return false;

PdeBie

Bericht door PdeBie » do okt 23 2014 11:30 pm

Mijn monitor Dell P2414H ondersteund DDC. Die staat ook enabled in het OSD van mijn beide monitoren. Maar dan.... Hoe verder?

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr okt 24 2014 8:12 am

Wat betreft DDC/ADC:

Ik gebruik zelf ColorMunkiDisplay software om te calibreren en daar zit een optie in waarbij je ADC per aangesloten monitor aan/uit kunt zetten. Als je dat aanzet dan zie je ook dat tijdens het begin van het calibratieproces er eerst gecheckt wordt of er communicatie tussen calibratie s/w en de monitor, via ADC, kan plaatsvinden. En indien ja, dan wordt daar gebruik van gemaakt.

Geen idee hoe dat bij de Spyder s/w in z'n werk gaat, misschien ff RTFM? :wink:

PdeBie

Bericht door PdeBie » vr okt 24 2014 8:20 am

ok, dan moet ik dat even bekijken inderdaad. Ik snapte het principe nog niet van DDC, maar begint te dagen. Ik zal eens kijken wat daarover in de FM staat :thumbup:

PdeBie

Bericht door PdeBie » vr okt 24 2014 9:17 am

Hier een artikel over het ondersteunen van LUT voor ICC profielen.
http://nvidia.custhelp.com/app/answers/ ... U1bQ%3D%3D" onclick="window.open(this.href);return false;

En verder lees ik overal dat zowel Microsoft als NVidia het ondersteunen van meerdere LUTS niet nodig vinden, dus er zit niks anders op dan een tweede videokaart aan te schaffen mocht ik beide monitoren exact hetzelfde willen hebben. Dit is echter geen optie, want daarvoor heb ik te weinig ruimte op mijn moederbord. Maar om daar nu mijn pc helemaal voor op de schop te gooien vind ik ook zo wat. Dus ik hou het vooralsnog hierbij. Het verschil is minimaal.

MarcB
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door MarcB » vr okt 24 2014 4:34 pm

Interessant verhaal, bedankt :)

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”