HDR of niet HDR?

Plaats reactie
CaptainHook

HDR of niet HDR?

Bericht door CaptainHook » za okt 25 2014 2:11 pm

Ik zat vorige maand op sommige plekken in de Alpen waar de lichtcontrasten wel heel erg extreem waren, zeker midden op de dag.
Ondanks het grote dynamische bereik van de D800(E), had ik toch het idee dat HDR (7 bracketed opnames) wel wat soelaas konden bieden.

Wat vinden jullie?

#1. De HDR versie:
Afbeelding
Birnbachloch12HDR by Chasa:Imago, on Flickr

#2. De non-HDR (enkele belichting) versie:
Afbeelding
Birnbachloch12nonHDR by Chasa:Imago, on Flickr

Vooral die rotswand aan de rechterkant bleekt enorm uit bij een enkelvoudige opname.
Terwijl de HDR reeks (samengesteld met de NIK/Google plugins in PS CS6) dit keurig uitmiddelt.
Ook het stukje lucht blijft bij de HDR reeks intact, terwijl bij de enkele opname dit volledig wegbleekt.

Het is een reeks van 7 opnames, van -3.0 EV tot +3.0EV. Met een Tamron 24-70mm @ 24mm, ISO 400, f/11.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: HDR of niet HDR?

Bericht door gijs sandberg » za okt 25 2014 2:18 pm

Beste Eric,
Je hebt gelijk, de contrasten zijn gewoon te groot.
Met variant 1 overbrug je wel e.e.a., maar de rotsen links lijken mij wat te licht, als was er bijgeflitst.
Qua compositie: als ik de foto's nam, zou ik de schaduw-rots links iets minder in beeld nemen, en redelijk donker laten worden.
Groeten, GIjs
(geen aanhanger van overdreven HDR)
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op za okt 25 2014 2:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » za okt 25 2014 2:21 pm

Zelfs jouw enorme dynamisch bereik heeft z'n grenzen, dat is duidelijk. Ik vind de HDR dan een prima oplossing, want die levert gewoon een mooie plaat op, met behoud van veel meer detail dan je enkelvoudige opname.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » za okt 25 2014 2:32 pm

De HDR foto is hier de winnaar, zeker als het zo natuurlijk is omgezet naar LDR als hier.

Vind jij het ook zo stom dat de bracketing van de D800e niet in grotere stappen dan 1ev kan. Je HDR had er net zo goed uitgezien met drie foto's 3ev apart.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za okt 25 2014 2:38 pm

Dezelfde locatie, wat andere compositie, net iets andere lichtval en gestitched (!), bij elkaar: (m.a.w. geen HDR)

Afbeelding
Birnbachloch3 by Chasa:Imago, on Flickr

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: anders

Bericht door gijs sandberg » za okt 25 2014 3:38 pm

Eric,
Inderdaad, meer gelijkmatige compositie, maar is mis de dieptewerking, die had de 1e wel.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za okt 25 2014 4:00 pm

Mooie voorbeelden!
Maar jammer voor de vergelijking dat je er niet ook een in-camera HDR bij hebt gemaakt.
Daarbij kun je overigens (i.t.t. bij bracketing) kiezen tussen 1, 2 of 3 EV. En de 2EV-variant in TIFF bevalt mij best.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Bern-Art
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bern-Art » za okt 25 2014 4:29 pm

Ik vind de #1 met HDR veruit de beste.

Het bevat nog steeds de juiste diepte.
Ik zelf schiet altijd in RAW. Met behulp van DXO of Lightroom kun je de hoge tonen ook verminderen.
Je kunt met een single shot vrijwel hetzelfde effect bereiken. Voorwaarde is wel dat je in RAW schiet.

Overigens een mooie foto. Ik zou er zo naar toe willen 8)

Groetjes Bern-Art.
Vermijdt hete woorden. Ze kunnen je lippen branden.
Nikon D850, Nikon D750, Tamron SP 24-70 F2.8, Nikkor 105 Macro F2.8, Nikkor 70-200 f4, Nikkor 50mm F1.8, Tamron SP 15-50 f2.8, Tamron 150-600 G2 en een berg gadgets.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za okt 25 2014 4:44 pm

Bedankt voor jullie reacties. Da's altijd leuk zo een beetje heen en weer discussieren/bespreken van dit soort dingen. :thumbup:

Idd, die dieptewerking die je in de HDR compositie terugvindt, 'proef' je niet in enkelvoudige opnames. Al vind ik zelf de samengevoegde pano ook niet slecht. Maar eigenlijk had ik dus HDR-pano moeten maken. :wink:

Voor die HDR had ik de camera op een statief gezet en de zelfontspanner gebruikt. Terwijl pano's maak ik altijd uit de hand.

't Lastige is dat de lichtomstandigheden vaak snel veranderen. Nog afgezien van dat een voorbijkomende wolk z'n schaduw werpt, verandert de stand v.d. zon binnen een paar minuten zodanig, dat de schaduwen binnen no-time veranderen, zeker op dit soort besloten plekken. Alleen al het temperatuurverschil tussen schaduw en zonzijde is vaak al snel 20 graden (!) of meer. Want uit de rots achter me, ontspringt een drinkwaterbron. En dat water is amper een paar graden boven nul.

De hele serie van deze locatie is alhier te zien: https://www.flickr.com/photos/chasa-ima ... 1243/show/" onclick="window.open(this.href);return false;

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: 'proef' je niet

Bericht door gijs sandberg » za okt 25 2014 7:06 pm

Eric,
Wellicht kan je enige waas in de achtergrone toevoegen bij die opname (altijd makkelijker dan contrast toevoegen :D )
Groeten, Gijs

Brutus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brutus » za okt 25 2014 8:32 pm

Misschien een domme opmerking, in dat geval graag negeren, maar had dit effect niet óók, en misschien nog wel beter bereikt kunnen worden in Lightroom, zonder HDR?
Groet,
Bert

Plaats reactie

Terug naar “Speciale technieken (3D, HDR, tonemapping, etc.)”