Wie van jullie heeft een echt prettige vervanging van Capture NX2 gevonden?
Zouden jullie je workflow en plussen en minnen er van willen delen?
Of heb ik niet goed gezocht op het forum en zijn hier al draadjes over?

Dan wordt een linkje zeer gewaardeerd. Ook externe links zijn welkom.
Mijn workflow is als volgt:
*View NX2 / transfer voor laden, hernoemen en voorselectie (weggooien dus

*Capture NX2 als totaal beeldbewerkingsprogramma voor 99,9% van de foto's
*Photoshop CS3 voor uitzonderlijke zaken als HDR of andere samenvoegingen (al twee jaar niet gebruikt)
*ID-imager Photo Supreme om de foto's te voorzien van metadata en als database.
Met Capture NX2 sla ik de bewerkingen in de foto op, zodat ik 99,9 % maar één bestand heb (naast de back-ups natuurlijk).
Ik zou het liefst de database van Photo Supreme blijven gebruiken, want die werkt heel makkelijk, veelzijdig en snel.
Bovendien kan ik daarmee meerdere rawconvertors gebruiken (zoals voor alle oudere foto's Capture NX2) en kan dit programma de ingebouwde jpegs van de in Capture bewerkte NEF lezen.
Qua workflow zal Lightroom, uitgebreid met Vivenza, er het dichtst op gaan lijken? Kun je daarmee tegenwoordig ook de ingebouwde jpegs van bewerkte NEF lezen? En andere rawconvertors openen - zoals Capture NX2 voor oude foto's? Kun je het als alleen een raw-convertor gebruiken naast een andere database? Ik begrijp dat je er wel versies van foto's in kunt opslaan.
Ik begrijp dat je tegenwoordig ook photoshop als rawconvertor kunt gebruiken. Werkt dat ook met bewerkingsfiles, zoals Lightroom en Capture NX2, waarbij je naderhand je bewerkingen kunt aanpassen?
Ik begrijp dat Capture One een veel betere kleurenweergave geeft? Werkt Vivenza daar ook mee? Is het nodig?
Ik neem aan dat ik dan wel meer files moet gebruiken. Jammer van de geheugenruimte, maar organisatorisch wel te doen omdat PhotoSupreme 'versies' ondersteunt.
Aperture doet helaas niet meer mee (vooralsnog werk ik ook op een windows systeem).
DxO heb ik geen recensies van gevonden.
(Ze zijn goed in lensprofielen neem ik aan, maar die vind ik vooralsnog niet heel belangrijk.)
Zijn er nog andere serieuze kandidaten?
(Natuurlijk kan, en zal ik het allemaal zelf gaan testen, maar ik ben daarbij het liefst voorbereid, omdat je tijdens het testen eerst de software moet leren kennen.
Zijn ook nog eens mijn talenten om software te doorgronden en om goede kleuren te herkennen en mijn tijd beperkt

Bij voorbaat dank voor het meedenken,
Peter
Ik zal wat ik elders vind, ook graag hier delen, zoals dit: ...
http://nikonrumors.com/2014/10/25/how-t ... d810.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;