RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Discussies over fotobewerking en archivering
peterw
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Bericht door peterw » do nov 06 2014 2:21 pm

Beste mede Nikon-gebruikers,

Wie van jullie heeft een echt prettige vervanging van Capture NX2 gevonden?
Zouden jullie je workflow en plussen en minnen er van willen delen?

Of heb ik niet goed gezocht op het forum en zijn hier al draadjes over? :crazy:
Dan wordt een linkje zeer gewaardeerd. Ook externe links zijn welkom.

Mijn workflow is als volgt:
*View NX2 / transfer voor laden, hernoemen en voorselectie (weggooien dus ;) )
*Capture NX2 als totaal beeldbewerkingsprogramma voor 99,9% van de foto's
*Photoshop CS3 voor uitzonderlijke zaken als HDR of andere samenvoegingen (al twee jaar niet gebruikt)
*ID-imager Photo Supreme om de foto's te voorzien van metadata en als database.

Met Capture NX2 sla ik de bewerkingen in de foto op, zodat ik 99,9 % maar één bestand heb (naast de back-ups natuurlijk).
Ik zou het liefst de database van Photo Supreme blijven gebruiken, want die werkt heel makkelijk, veelzijdig en snel.
Bovendien kan ik daarmee meerdere rawconvertors gebruiken (zoals voor alle oudere foto's Capture NX2) en kan dit programma de ingebouwde jpegs van de in Capture bewerkte NEF lezen.

Qua workflow zal Lightroom, uitgebreid met Vivenza, er het dichtst op gaan lijken? Kun je daarmee tegenwoordig ook de ingebouwde jpegs van bewerkte NEF lezen? En andere rawconvertors openen - zoals Capture NX2 voor oude foto's? Kun je het als alleen een raw-convertor gebruiken naast een andere database? Ik begrijp dat je er wel versies van foto's in kunt opslaan.

Ik begrijp dat je tegenwoordig ook photoshop als rawconvertor kunt gebruiken. Werkt dat ook met bewerkingsfiles, zoals Lightroom en Capture NX2, waarbij je naderhand je bewerkingen kunt aanpassen?

Ik begrijp dat Capture One een veel betere kleurenweergave geeft? Werkt Vivenza daar ook mee? Is het nodig?
Ik neem aan dat ik dan wel meer files moet gebruiken. Jammer van de geheugenruimte, maar organisatorisch wel te doen omdat PhotoSupreme 'versies' ondersteunt.

Aperture doet helaas niet meer mee (vooralsnog werk ik ook op een windows systeem).

DxO heb ik geen recensies van gevonden.
(Ze zijn goed in lensprofielen neem ik aan, maar die vind ik vooralsnog niet heel belangrijk.)

Zijn er nog andere serieuze kandidaten?

(Natuurlijk kan, en zal ik het allemaal zelf gaan testen, maar ik ben daarbij het liefst voorbereid, omdat je tijdens het testen eerst de software moet leren kennen.
Zijn ook nog eens mijn talenten om software te doorgronden en om goede kleuren te herkennen en mijn tijd beperkt ;).

Bij voorbaat dank voor het meedenken,
Peter

Ik zal wat ik elders vind, ook graag hier delen, zoals dit: ...
http://nikonrumors.com/2014/10/25/how-t ... d810.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: RAW-convertors (Vervanging Nikon Capture NX2)

Bericht door ReneG » do nov 06 2014 4:23 pm

Poeh, waar te beginnen.... :?

Ik heb zelf begin dit jaar de overstap gemaakt naar Lightroom 5 en Photoshop toen duidelijk werd dat de opvolger van Capture NX2 het niet zou worden. Op zich werkt het prima, maar ik ben niet onverdeeld positief. De pluspunten wegen wel op tegen de minpunten, en de catalogiseerfuncties zijn een groot voordeel. Maar door de bank genomen was ik toch liever bij Capture NX2 gebleven. Ik zal er een paar punten uitlichten:

De RAW convertor van LR5 werkt prima, mits je het juiste standaard nikon profiel kiest. Dan moet je het nog een klein beetje tweaken, (specifiek qua scherpte en kleur) maar na 15 minuten een beeld dat 99% overeen kwam met wat je standaard in Capture NX2/View NX2 krijgt. Dit moet je dan wel standaard bij import uitvoeren, maar dat is eenvoudig en éénmaal ingesteld ook de default.

De catalogiseer-functie is fantastisch. Dynamische collecties (die op basis van sleutelwoorden worden gezocht), de mogelijkheid om op werkelijk alle EXIF informatie te zoeken en sorteren etc. Helemaal top. Zeer effectief en erg snel.

Dan previews en zoomen, mijn grootste ergernis in LR5. Ik heb een zeer snel modern systeem (quad-core met virtuele 8-core, 12GB triple channel geheugen, SSD's etc.). Het is razendsnel met NX2 en PS, maar LR5 blijft achter. Importeren gaat op zich heel snel, maar het opbouwen van previews duurt relatief lang. Zowel standaard previews maar ook de 1:1 previews.

Die previews heb je nodig omdat LR5 anders alles dynamisch moet renderen (dat duurt vrij lang). Zeker als je vaak naar 100% zoomt voor scherptebeoordeling. Bij import laat ik dan dus ook vaak 1:1 previews genereren zodat dit sneller moet gaan, maar ook dan vind ik het te lang (1-2 seconden), waar dat in NX2 nagenoeg instantaan is. Ik maak veel foto's van snelle actie. Als je dan even snel door de foto's heen wilt gaan en op 100% wilt beoordelen welke écht scherp zijn (en de rest weggooien) is dat behoorlijk irritant. Zo irritant dat ik overweeg de eerste voorselectie (na import in LR5) toch maar weer in View NX2 te gaan doen. Bij grote series scheelt het gewoon tijd. Verder wil je al die 1:1 previews niet de hele tijd bewaren, die laat ik na 30 dagen automatisch verwijderen. Maar dan kun je ze weer hergenereren voor een oude serie.

Bulkbewerkingen toepassen is in LR5 dan weer een fluitje van een cent en heel snel, veel sneller en beter dan in NX2. Dat komt omdat veel in de achtergrond gebeurt. Ook hoef je je niet meer druk te maken om de volgorde van de bewerkingen. Wel moet de foto weer steeds opnieuw gerenderd worden na elke wijziging.

Een ander leuk feit is dat LR5 van zichzelf wel degelijk een soort van control points aan boord heeft. Ze zijn niet helemaal zo goed als die van NX2, maar goed genoeg. Ik gebruik Viveza dan ook bijna niet meer. In het verlengde daarvan vind ik het plugin gedrag wel irritant. Als je een plugin gebruikt als SilverEfex of ColorEfex levert elk 'uitstapje' naar een ander programma weer een nieuw bestand op. Die kun je wel 'stacken' (hele handige functie dat) maar het levert wel steeds meer bestanden op en het kost veel diskruimte. Zeker wanneer je dat op maximale kwaliteit wilt doen, dan krijg je hele grote TIFF's. Ik doe dat tegenwoordig dus veelal via JPG, tenzij het een hele belangrijke foto is.

Daarentegen is de integratie met PS wel erg goed (LR kan PSD's weergeven etc.). Ook als je bijvoorbeeld Pano's of HDR's maakt, dan kun je automatisch een hele serie bestanden in PS gooien. Wel irritant is het feit dat dit ook weer extra bestanden oplevert. Zeker al die PSD's kosten een zee van ruimte. Stacking lost het issue met dubbele bestanden dan wel weer op, maar het vreet diskruimte.

De technische implementatie van LR5 vind ik dan weer minder. Ik heb zelf de voorkeur voor een self-contained bestand (zoals bij NX2 het geval is). De catalogus van LR5 vind ik prima voor het catalogiseren, maar minder voor de bewerkingen. Ik heb nu nl. al 2 keer een corrupte catalogus gehad. Backups zijn dus essentieel. Daarnaast genereer ik standaard voortaan altijd de sidecar (.xmp) files om de bewerkingen veilig te stellen. Maar dat is dan weer heel irritant als je met bijvoorbeeld Windows Explorer er doorheen browst.

Wat ik wel weer heel handig vind zijn de flagging functies (candidate voor delete etc.). Dat is makkelijk bij gebruik.

Dan over het importeren van je oude bestanden: Ik heb de oude NEF's uiteraard bewaard. LR5 rendert de preview van de NEF bewerking in NX2 (die zit in het bestand als JPG) maar zodra je het bestand opent krijg je de rouwe NEF. Ik heb dus alle foto's die ik had in NX2 ge-exporteerd naar JPEG (met bewerkingen dus) en die JPGs in een apart catalogus geimporteerd. Dan kan ik in ieder geval de boel wel makkelijk doorzoeken. Al het andere gaat in mijn centrale catalogus.

Tenslotte nog dit: Als je gaat importeren adviseer ik je wel dat in batches te doen, bijvoorbeeld per serie of per week/maand. Als je hele grote batches (zeg maar alles, of voor een heel jaar) gaat importeren en er loopt iets fout is het echt vervelend. Hij meldt nl. niet echt duidelijk wat en of er een probleem is. Je ziet alleen waar hij is gestopt en moet dan maar uitvogelen in wel niet-geimporteerd bestand de fout zit. Dat is makkelijker als je het in kleine batches doet. LR5 slikte uiteindelijk een paar foto's niet, die heb ik uiteindelijk gewoon weggegooid of omgezet naar TIFF. Maar goed dat was op 20.000 foto's...

Al met al werkt het dus vrij goed, en voor de meeste problemen heb ik een workaround of ze zijn niet storend. Alleen de previews en het trage zoomen naar 100% storen me. En als je plugins gebruikt kan het diskspace vreten. Verder ben ik niet zo blij met de technische implementatie van e.a., maar functioneel gezien is het uitstekend. En er zitten wat leuke extra zaken bij die ik in NX2 niet had.
Spul waarmee je foto's maakt...

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » do nov 06 2014 5:02 pm

Voor LR5 kun je de nikon cameraprofielen downloaden op de lightroom site van Matt Kloskowski http://lightroomkillertips.com/" onclick="window.open(this.href);return false; die komen vrij aardig overeen. Zijn ook nog veel meer presets etc. te downloaden. Bij mij wordt met het importeren van de nef's ook gelijk het standaard profiel meegenomen zodat dit al gebeurt is als ik de foto ga bewerken.
Nikon Z Z & de maskers

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do nov 06 2014 5:38 pm

Ik gebruik in LR5 camera profielen die ik heb gemaakt met Colorchecker Passport van X-rite. Ben er zeer tevreden over.
Jur

schippie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door schippie » vr nov 07 2014 11:28 am

De afgelopen maanden heb ik een aantal RAW converters bekeken. Apple heeft in zijn wijsheid besloten Aperture te stoppen en wat daarvoor in de plaats zal komen zal wel een soort vingerverf appje worden. Dus op zoek naar wat anders. DXo vind ik niks , een soort black box.
Dus LR en Photoshop dan maar. Veel van de bezwaren die al opgebracht zijn tegen het catalogus systeem van Lightroom deel ik , het is mooi maar er moet niks fout gaan want dan gaat het goed fout en kun je al je bewerkingen kwijt zijn (maar gelukkig heb je dan de foto's nog :D )
Sinds 2012 is er geen verschil meer wat betreft bewerking tussen LR en Camera Raw , de interface is anders en dat is een kwestie van smaak. Dan zijn er de presets , voor LR zijn er meer te vinden, maar die zijn bijna allemaal goed om te zetten naar presets in Camera Raw. Het enige werkelijke verschil vind ik de " samenwerking" tussen LR en PS. Met Camera Raw zit je dichter bij Photoshop, bemerk je in PS dat er toch nog een aanpassing nodig is dan kun je met Camera Raw als filter snel heen en weer schakelen en hoef je niet steeds een extra file aan te maken terwijl je nog steeds non-destructief werkt.

Dit laatste deed mij besluiten voor Photoshop te gaan , alhoewel ik bij het abonnement LR er gewoon bij heb gekregen en das weer makkelijk om Presets om te zetten naar Camera Raw.
De bedenkingen die ik had bij het abonnement zijn weggenomen door de verlaging van de huurprijs . Dat is het mewel waard en vlgs mij economisch niet slechter dan kopen ,maar dat hangt er vanaf of je een tijdje met een versie wilt doen of altijd de nieuwste wilt.

Ik werk nu al een tijd met voornamelijk Camera Raw , want ik doe maar in 20% van de gevallen de stap naar het echte PS. Ik zet nooit een RAW file om met een camera profiel, dat doe ik liever zelf met een paar zelf aangemaakte presets, dan kan ik specifieker per soort opnamewerken. De plug-ins van Nik vind ik wel aardig werken in PS, duurt alleen een beetje lang. Over de snelheid van ACR heb ik geen klagen.
Rond 15 november publiceer ik een Tutorial van 18 deeltjes over Bridge (heel kort) en ACR , waarbij ik een logische workflow volg van globale bewerkingen naar de lokale bewerking met de filters en de borstel. Momenteel zijn 5 mensen van dit forum aan het meelezen voor de laatste correcties dan gaan ze live. Die tutorials zijn gratis en voor niks. Met een beetje " verateln" zijn ze ook geschikt voor LR , de knopjes zitten wat anders maar de rest is hetzelfde.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr nov 07 2014 2:45 pm

Zie vergelijking van 4 RAW converters in eerder draadje < HIER >
En lees de twee reacties er nog onder.
Vriendelijke groet, Léon Obers

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr nov 07 2014 2:57 pm

Wellicht nog een tip:

RawTherapee.
Zeeeeer uitgebreide mogelijkheden en (in mijn geval) wat sneller qua omzettingen van NEF (RAW) --> TIFF formaat dan Nikon's ViewNX2.
http://rawtherapee.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Qua resources is deze software een stuk minder belastend dan de Adobe producten.

Zelfs lensprofiles voor allerlei merken/typen objectieven zijn aan boord.

peterw
Forumlid
Forumlid

Bericht door peterw » vr nov 07 2014 3:40 pm

Ha, da's al een hele hoop bruikbaar nieuws.
dank zover.

Geen mensen die Capture One overwogen hebben?

peterw
Forumlid
Forumlid

Bericht door peterw » vr nov 07 2014 3:55 pm

Léon Obers schreef:Zie vergelijking van 4 RAW converters in eerder draadje < HIER >
En lees de twee reacties er nog onder.
Leon
Wat een interessante resultaten.
Is processing in Photoshop iets anders dan processing in Lightroom? Uh, je schreef al dat je dacht dat ze het zelfde zijn.

Photoshop heeft natuurlijk als voordeel tov Capture One dat er een enorm bewerkingspakket achter zit.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr nov 07 2014 4:00 pm

peterw schreef: Geen mensen die Capture One overwogen hebben?
Als je mijn eerder vergelijk van 4 RAW converters doorneemt kun je toch enigszins opmaken dat Capture One Pro een van de favorieten is.
Ik doe het voorlopig echter nog met Capture NX2.
Als Capture NX2 echt aan de kant geschoven wordt, denk ik dat het Capture One Pro zal worden. Het heeft in zijn instellingen IMO een betere en logisch afgestemde interface aansluitend op een fotografische achtergrond en workflow dan de RAW converter in Photoshop. (cq Lightroom).

En misschien dat ik na de RAW-conversie in Capture One Pro alsnog de uitvoer van een 16-bits TIF bestand in Capture NX2 verder bewerk.
Als nieuwe camera's niet meer in Capture NX2 ondersteund worden. TIF bestanden van welke afkomst dan ook kun je gewoon in Capture NX2 blijven bewerken, en zelfs opnieuw als NEF-bestand opslaan, met alle bewerkingen en stuurpunten als bewerkingslijst in het bestand ingekapseld.

De stuurpuntentechnologie in Nikon Capture NX2 werkt zoveel vlotter als de vergelijkbare Viveza plugin voor Photoshop of Lightroom.

desire
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door desire » vr nov 07 2014 10:52 pm

Momenteel werk ik met capture one pro 8 en ben daar zeer tevreden over.
Maar Nikon Capture NX2 werkt ook met Yosemite op de mac.
Met vriendelijke groeten van Désiré.
Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
https://vanmeulder.be

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Boldey » za nov 08 2014 4:48 am

Ik gebruik Photomechanic voor het sorteren van de RAW files die ik vervolgens naar LR5 exporteer voor het ontwikkelen. Photomechanic gebruikt de camera-previews zodat ik daar zeer snel doorheen kan bladeren en taggen welke ik wil houden. In LR kost dat te veel tijd omdat deze van elke RAW eerst een preview aan moet maken.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za nov 08 2014 9:34 am

Ik ben wat aan het hobbyen met Corel (Aftershot). Werkt best goed, maar Nik filters pruimt ie niet.
Allemaal hebben ze het nadeel dat ze geen camerainstellingen herkennen en dat je niet op kunt slaan als Nef.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 08 2014 10:02 am

Boldey schreef:Photomechanic gebruikt de camera-previews zodat ik daar zeer snel doorheen kan bladeren en taggen welke ik wil houden
Je zou daarvoor ook Nikon View NX2 voor kunnen gebruiken. Biedt zelfs ook wat meer eenvoudige RAW-omzetteing.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/62487" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar als het zelfs om een wat kleinere preview afmeting gaat, gebruikelijk zoals beeldmateriaal in de verkenner van je Windows (of Apple OS) wordt getoond, kun je daar een Nikon codec voor gebruiken.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... 3/kw/codec" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikonimglib.com/nefcodec/index.html.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

peterw
Forumlid
Forumlid

Bericht door peterw » di dec 16 2014 9:00 pm

Heb ondertussen Ligthroom en CaptureOne Pro geïnstalleerd en een tijd gebruikt.

LR heeft als nadeel dat je bij moeilijkere lichtomstandigheden (schaduwen hoge lichten) aan veel schuiven kunt en moet zitten om een mooi resultaat neer te zetten, met als grote risico voor mij dat ik overdrijf.
CaptureOne gaat veel sneller en geeft een 'snappy' resultaat. Echt heerlijk werken.

Bij beide heb ik problemen gehad om verbinding te leggen met mijn workflow. Capture One werkt alleen aan lossles compressed NEF's. Dat betekent weer wat huiswerk. Het openen van raws via Photosupreme in LR gaat ook weer niet vanzelf. Maar daar schijnt een workaround voor te zijn.

Mijn eerste voorkeur Capture One pro ga ik weer verder testen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”