Zag trouwens op het forum iemand die zijn 50mm f1.4 G verkoopt, dus misschien wordt dat hem

Carebear,Carebear schreef: Lastig dilemma! Kortom een oproep aan Nikon om een AF-S 50mm f/1.8 DX objectief op de markt te brengen
Ja, een lens met een grotere brandpuntsafstand geeft altijd een kleinere beeldhoek op eenzelfde sensor. Een DX sensor heeft een kleinere beeldhoek dan een FX sensor bij eenzelfde brandpuntsafstand.Carebear schreef: Ik verlies dus toch weer een aardig gedeelte van mijn beeldhoek door de 50mm te nemen, ten opzichte van de 35
Beste Jur,Jur schreef:
Carebear,
Ik krijg sterk de indruk dat je niet begrijpt dat de beeldhoek van welk 50mm objectief dan ook op een DX camera gelijk blijft. Het maakt dus niet uit of het een DX dan wel een FX objectief betreft. Een eventueel 50mm DX objectief zal dus op jouw camera dezelfde beeldhoek hebben als de al beschikbare FX 50mm objectieven.
DX objectieven worden berekend op een kleinere beeldcirkel en kunnen als die beeldcirkel wat te krap is bemeten ook vignetteren op DX camera's.Jaap Driest schreef: Omdat bij DX alleen het middelste deel van het beeld gebruikt wordt, maakt het dus niet uit of de hoeken vignetteren.