Welke spiegelreflexcamera en welke lens?
- Ingmar
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Welke spiegelreflexcamera en welke lens?
Haiko,
Wat zijn invechten en wat is jouw standaard lens ?
Grtz,
Ingmar
Wat zijn invechten en wat is jouw standaard lens ?
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Haiko
Wanneer ik dit zo lees , lijkt mij dat je op de auto [ groen] staat en gebruikt. Veel doen en lezen hier gaat het lukken.
Wanneer ik dit zo lees , lijkt mij dat je op de auto [ groen] staat en gebruikt. Veel doen en lezen hier gaat het lukken.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
- LJ-Jochem
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik denk eerder dat de onderlinge afstand tussen insect en objectief te klein is waardoor de AF niet meer zijn werk doet. Lees in de handleiding van het objectief eens wat de minimale scherpstelafstand is (zal waarschijnlijk ca. 40cm of groter zijn).
Edit: Een macro objectief is het beste om te gebruiken hierin. De keuze voor het aantal millimeters hangt weer af van het type macro wat je wilt fotograferen. bewegend of stil, etc. Voor insecten denk ik dat je moet kijken naar minimaal 90mm macro objectief. De nieuwe Tamron 90mm schijnt subliem te zijn voor dit soort werk.
Edit: Een macro objectief is het beste om te gebruiken hierin. De keuze voor het aantal millimeters hangt weer af van het type macro wat je wilt fotograferen. bewegend of stil, etc. Voor insecten denk ik dat je moet kijken naar minimaal 90mm macro objectief. De nieuwe Tamron 90mm schijnt subliem te zijn voor dit soort werk.
Ik heb een standaard af-s nikkor 18-55 mm lens
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Ja? Dus?
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
- mandersp
- Forumlid
- Contacteer:
[quote="LJ-Jochem"]Ik denk eerder dat de onderlinge afstand tussen insect en objectief te klein is waardoor de AF niet meer zijn werk doet. Lees in de handleiding van het objectief eens wat de minimale scherpstelafstand is (zal waarschijnlijk ca. 40cm of groter zijn).
Volgens de handleiding is dit minimaal 28 cm.
Volgens de handleiding is dit minimaal 28 cm.
D750, D810, J5
Verder een aantal Nikon lenzen en andere fotospullen.
Met vriendelijke groeten, Piet Manders
Verder een aantal Nikon lenzen en andere fotospullen.
Met vriendelijke groeten, Piet Manders
- Reest
- Clublid
Simpel Jaap: dat werd door Ingmar gevraagd.JaapV schreef:Ja? Dus?
Ja? Dus?
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik denk dat dat insecten zijn die lastig gevallen worden door een autocorrect functie....Ingmar schreef: Wat zijn invechten
Voor wat betreft het dicht op je onderwerp fotograferen met de standaard kitlens, deze kan tot maximaal 28CM van het onderwerp scherpstellen en zou dan een vergroting van 1 op 3.2 moeten doen, waarbij dus een beestje van 3.2CM groot als 1CM groot op je sensor komt. Dat is dus verre van beeldvullend!
Als je dichter dan de eerder genoemde 28cm van je onderwerp gaat zitten dan kan je lens niet meer zo met z'n elementen heen en weer schuiven dat er een scherp beeld uit kan komen.
Als je naar een vergroting van 1 op 1 wil dan zijn er verschillende opties, maar geen enkele kan je zo direct met de 18-55 doen. Je zou kunnen gaan voor een voorzetlens, of een set tussen ringen of kunnen kijken naar een macrolens... Zo'n macrolens stelt niet perse dichterbij scherp, maar doordat deze heel anders is opgebouwd krijg je wel die vergrotingsverhoudingen van 1 op 1(mits je zo kortbij erop zit als de lens toe laat).
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Rinus, dat had ik ook gelezen, maar Ingmar vroeg meer en daar kwam geen antwoord op.Reest schreef:Simpel Jaap: dat werd door Ingmar gevraagd.JaapV schreef:Ja? Dus?
Ja? Dus?
Rinus
Pas nu zie ik in dat het een vreemd soort slordige typfout betrof. Maar nog steeds vond Haiko het niet de moeite waard die te corrigeren.
Kennelijk dacht hij iets in de geest van "iederéén weet toch dat invechten een ander woord is voor insecten"

Groet, Jaap
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik heb een D5200 camera met het objectief 18-140 VR. Ik ben nu nog opzoek naar een grotere objectief met max 300mm ofzo iets. Ik wil namelijk mooie fotos gaan maken van wilde dieren in Afrika. Deze die mij werd geïntroduceerd is de NIKON AF-S VR 70-300 van 549 euro. Ik zie net in de mediamarkt krant een objectief van Nikon die ook max 300mm kan. deze is de NIKON AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR van 277 euro.
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen deze twee en welke zou het beste zijn om te kopen?
Bedankt alvast voor reacties, hopelijk zo snel als mogelijk zo dat ik weet of ik nu moet ingrijpen voor deze actie of dat ik pas later die andere lens koop.
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen deze twee en welke zou het beste zijn om te kopen?
Bedankt alvast voor reacties, hopelijk zo snel als mogelijk zo dat ik weet of ik nu moet ingrijpen voor deze actie of dat ik pas later die andere lens koop.
-
- Forumlid
Daar zal ik ook even naar kijken, waar staat HSM voor? en is die alleen online te koop of ook in foto winkels?
- JurjenF
- Forumlid
Foto's van dieren in Afrika maken kan prima met een 300 mm lens. Je fotografeert altijd vanuit een auto en de meeste dieren komen vrij dichtbij. Ik zou allkeen voor de Tamron 70-300 VC kiezen want die is beter dan de Nikon versie. Deze laatste is nml op (de meest gebruikte) 300 mm stand niet echt lekker scherp, de Tamron wel. Die genoemde Sigma 150-500 is tegenwoordig wel door de (bijna) eens zo dure 150-600 ingehaald. Deze laatste is wel veel beter. Als je echter de laatste uitvoering hebt van de 150-500 - die met de gladde matte finish - heb je eveneens een zeer bruikbaar objectief voor niet te veel geld. Als je de gelegenheid hebt om as weekeind naar Beekse Bergen te komen op de fotofair dan kun je de genoemde lenzen proberen.
Vooruit is niet altijd rechtdoor
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
-
- Forumlid
Okay bedankt Jurjen! Ik zal er over na denken. Dus jij zegt dat de Tamron 70-300 de beste optie is of een van de sigmas. Hoe heet de 150-600 eigenlijk? Ook, welke lenzen zijn er om uit te proberen waar jij zegt deze zouden goede opties voor mij zijn?
Dan kan ik namelijk kijken of ik er heen kan gaan en zo dat ik weet welke lenzen.
Dankje wel!
Dan kan ik namelijk kijken of ik er heen kan gaan en zo dat ik weet welke lenzen.
Dankje wel!
- JurjenF
- Forumlid
Sigma heeft in principe bijna alle gangbare lenzen bij zich. De nadruk ligt echter wel op de teles en dan vooral de nieuwe 150-600. Maar de rest zal er ook zijn. Kijk maar op de site van de foto fair dan lees je welke bedrijven er allemaal zijn. Ik ga zelf regelmatig naar (zuid) afrika dus ik kan je goed adviseren wat mee te nemen.
Vooruit is niet altijd rechtdoor