Patrick,PatrickP schreef:Voordat je een ritje gaat maken zou ik eerst nog eens zo'n trapje maken met verschillende diafragma's! Je zal zien dat het bijna weg is bij f/4, en niet meer waarneembaar vanaf f/5.6! Althans, dat toont de mijne (met filter erop is het iets sterker dan zonder)...Pindar01 schreef:Hallo George,
Ik heb nog wat test shots gemaakt, met filter, zonder filter, met zonnekap, zonder zonnekap hieronder de shots.
Alle op 50mm binnen met flits van de D50 zelf wel even mijn hand ervoor gehouden anders zo fel!![]()
1/ met filter en zonnekap
2/ met filter, zonder zonnekap
3/ zonder filter, zonder zonnekap
f2.8 Is de uiterste waarde, en dat kan natuurlijk wat problemen geven op een DX lens die gemaakt is voor een cropfactor-camera. Dat is nu eenmaal zo bij een toch wat goedkopere lens.
Uit test blijkt trouwens deze lens het net iets beter te doen op een Canon body. En dat komt simpelweg doordat die een net iets kleinere sensor heeft!
Ik zou 'm houden want de rest van de foto's ziet er geweldig uit. Als je weet dat dit een beperking is, dan kan je er in ieder geval rekening mee houden. Meestal is het niet zo kritisch, en vrijwel altijd prima te verhelpen tijdens het "ontwikkelen".
Bedankt voor je heldere uitleg!
Het brengt me wel aan het twijfelen, moet ik nu een uur heen en weer gaan rijden, of het nemen zoals het is en er gewoon rekening mee houden en i.d.n weg poetsen

Ik ben voor de rest ook zeer te spreken over de rest van de foto's die ik er tot nu toe mee heb gemaakt!

Ik zal er straks (07:00uur) als ik mijn bed in ga nog even een over denken. Ik begrijp dat jij het objectief ook hebt en buiten de vignettering toch over te spreken bent!
George je heb dus geluk dat die van jou het niet heeft..