Goeie en handige tips. Alleen ben ik het met Ingmar eens dat een D750 nog te jong is voor dit soort problemen. Toch? Zou in dit geval ook Nikon laten kijken.
Groet Bert.
Vatting invetten ?
- Bert vD
- Nieuwsbrief Redactie
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Vatting invetten ?
Groet Bert
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
TS schreef:
Dan ligt het dus aan het objectief en niet aan de (nieuwe) body. De betreffende objectief kan dus een micron olie gebruiken.MarcTelkamp schreef:Bij de ene lens gaat het wat gemakkelijker dan bij de andere.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Nee, feitelijk zijn het "geen" problemen. Droog metaal op metaal geeft altijd wrijving. De ene lens op een camera misschien wat meer als de andere. Juist als het nieuw is, omdat microscopisch gezien het oppervlak van een flens van een bajonet minder glad is, als in de loop van het verdere gebruik.Bert vD schreef:Alleen ben ik het met Ingmar eens dat een D750 nog te jong is voor dit soort problemen. Toch?
De reden dat motoren van bijv. auto's eerst moeten "inlopen" voordat de motor soepel loopt. En omdat de beweging van een zuiger in een cilinder bij een motor een paar duizend keer per minuut is, "doordrenkt" met olie om de wrijving en slijtage zo min mogelijk te maken.
Gelukkig hoef je bij een camera niet een paar duizend keer per minuut een objectief te verwisselen. Maar ook hier geldt dat metaal over metaal met de minste wrijving en slijtage het beste gaat bij voldoende smering.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- MarcTelkamp
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
Mensen, in ieder geval bedankt voor de antwoorden en de leerzame discussie. Inderdaad ging het allemaal nog niet zo stroef, dat we al van een probleem of mankement mogen spreken.
Ik had het ook met mijn vorige camera. De kitlens ging er ontzettend soepel op. Bij andere lensen kreeg ik het "droog metaal tegen droog metaal" gevoel.
Maar een heel klein beetje smeersel, ZONDER siliconen, en dat niet gaat kruipen, mag dus wel.
Ik had het ook met mijn vorige camera. De kitlens ging er ontzettend soepel op. Bij andere lensen kreeg ik het "droog metaal tegen droog metaal" gevoel.
Maar een heel klein beetje smeersel, ZONDER siliconen, en dat niet gaat kruipen, mag dus wel.

Wat ik al meer dan 30 jaar gebruik op al m'n camera's, zij het Linhof, Hasselblad, Leica of Nikon; is BALLISTOL: http://www.ballistol.de/90-1-BALLISTOL- ... l-Oil.html.
Dat goedje bestaat al meer dan 100 jaar en heef te eigenschap niet te vergommen, zich heel diep in de oppervlakte structuur te vestigen, waterafstotend, reinigend, niet vettig, niet plakkerig, enz…
Heel spaarzaam aanbrengen, zoals met de tip van een schroevendraaier, dan uitstrijken en het overtollige af vegen.
Je kan het echt voor alles gebruiken, is ook zeer goed voor de buiten bekledingen die onderhevig zijn aan UV, dé oplossing voor de conservatie van de beruchte VULCANITE bekleding van de oudere Leica's
, bescherming tegen broos worden van rubber, het dashboard van de auto, toetsenbord van de computer, conserveren van leder, bescherming tegen inwerking van zout (Yachting), contactreiniger voor relais (doka timer) e.d.
In de boekrestauratie wordt het zelfs gebruikt als ultieme oplossing voor problemen met velijn.
Eigenlijk is het wapenolie, kan dus wat verdragen, maar dan met een zeer ruime toepassing.
Ook goed voor het vege lijf: remedie tegen insecten beten en stekende planten, oppervlakkige schaaf- en brandwonden, en constipatie…
Ik ga nooit op locatie zonder een flesje Ballistol (de spuitbus is te 'geweldig').
Dat goedje bestaat al meer dan 100 jaar en heef te eigenschap niet te vergommen, zich heel diep in de oppervlakte structuur te vestigen, waterafstotend, reinigend, niet vettig, niet plakkerig, enz…
Heel spaarzaam aanbrengen, zoals met de tip van een schroevendraaier, dan uitstrijken en het overtollige af vegen.
Je kan het echt voor alles gebruiken, is ook zeer goed voor de buiten bekledingen die onderhevig zijn aan UV, dé oplossing voor de conservatie van de beruchte VULCANITE bekleding van de oudere Leica's

In de boekrestauratie wordt het zelfs gebruikt als ultieme oplossing voor problemen met velijn.
Eigenlijk is het wapenolie, kan dus wat verdragen, maar dan met een zeer ruime toepassing.
Ook goed voor het vege lijf: remedie tegen insecten beten en stekende planten, oppervlakkige schaaf- en brandwonden, en constipatie…
Ik ga nooit op locatie zonder een flesje Ballistol (de spuitbus is te 'geweldig').
- Highlander
- Forumbeheerder
Dat hoeft de laatste 15 jaar al niet meer, de passing en afwerking zijn zo goed dat dat niet meer hoeft , en ik kan mij niet voor stellen dat dat bij foto apparatuur anders zou zijn.De reden dat motoren van bijv. auto's eerst moeten "inlopen" voordat de motor soepel loopt. En omdat de beweging van een zuiger in een cilinder bij een motor een paar duizend keer per minuut is, "doordrenkt" met olie om de wrijving en slijtage zo min mogelijk te maken.
@philippe, ik je verhaal alleen maar beamen, dit spul is echt het Zwitserszakmes onder de oliën
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Nou nee, zonder smering loopt je motor beslist vast. En dat inlopen is ook nog steeds aan de orde. Je merkt dat een auto beter en soepeler loopt als die goed is ingereden. Alleen de meest dure luxe dure auto's draaien de motoren in de fabriek nog een tijdje in, en wordt er nog een voldoende ruime rijtest met de auto gedaan voordat de auto de fabriek uitgaat.
De vatting van een camera en lens is niet anders, nooit anders meegemaakt. Zelfs heden ten dage niet.
Er zit zelfs verschil in de afwerking tussen het ene merk en het andere merk (Nikon, Sigma, Tamron) in de afwerking van de lensbajonet en de soepelheid waarmee het op de camera wordt gezet. Nieuw is het in ieder geval droog op droog niet gesmeerd. Dat zou je dus wel moeten doen.
Alleen al uit het feit dat je met een een wattenstaafje met een dipje vet of olie (E.M. de Klerk) vuil opneemt, is het bewijs dat er slijtage is. Dat zijn namelijk slijtdeeltjes. Ook bij auto's wordt olie naar verloop van het gebruik "zwart" door de verontreiniging van slijtdeeltjes.
De vatting van een camera en lens is niet anders, nooit anders meegemaakt. Zelfs heden ten dage niet.
Er zit zelfs verschil in de afwerking tussen het ene merk en het andere merk (Nikon, Sigma, Tamron) in de afwerking van de lensbajonet en de soepelheid waarmee het op de camera wordt gezet. Nieuw is het in ieder geval droog op droog niet gesmeerd. Dat zou je dus wel moeten doen.
Alleen al uit het feit dat je met een een wattenstaafje met een dipje vet of olie (E.M. de Klerk) vuil opneemt, is het bewijs dat er slijtage is. Dat zijn namelijk slijtdeeltjes. Ook bij auto's wordt olie naar verloop van het gebruik "zwart" door de verontreiniging van slijtdeeltjes.
Vriendelijke groet, Léon Obers