John Jansen schreef:@ Rinus, de normen zijn aardig veranderd, gewicht is bij arkefly minder van belang de maten zijn ze weer strikt in.Heb jij geen problemen met de 30L gehad die is nl. kielekiele.
Nergens een probleem gehad, behalve bij Arke in 2013 naar Gambia.
Afmetingen waren OK.
Het gewicht was 13,6 kg (o.a. 600mm, 70-200mm, 24-70mm, 2 pro bodies en wat klein gesnor...

)
De (inderdaad blonde...) jongedame vond het allemaal te zwaar..... de 'overhead-lockers' waren niet ontworpen voor deze gewichten (let wel: háár woorden)
Praktisch als wij waren (we waren met een groepje van 6 man met hetzelfde probleem...) deden we haar een oplossing aan de hand:
...als we nu ín het vliegtuig onze zwaarste combinatie (bij mij de D3s + 600mm) op schoot nemen, zodat het gewicht van de tas met verdere inhoud, géén aanslag was op de capaciteit van de overhead-locker...was de zaak toch opgelost????
...medereizigers instemmend knikken......dat ligt voor de hand toch...zo'n oplossing
De jongedame achter de balie keek ons gefronst met een 'denk' rimpel boven de neus aan.....: "Kan ik er van op aan dat jullie dat doen? Anders moet het worden ingecheckt als ruim-bagage...!"
Natuurlijk had ze onze volle instemming
Na het inchecken hebben wij onze 'overwinning' gevierd onder het genot van wat geestrijk vocht

en..................maken jullie je niet ongerust: de overhead-lockers bij Arke zijn sterk genoeg voor tassen met dik 13 kg fotoapparatuur erin...:
Groet
Rinus
PS op de terugweg hebben we een andere truc toegepast.......die werkte ook fantastisch......vertel ik later....als jullie willen