Portretlens

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
schippie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Portretlens

Bericht door schippie » za jan 10 2015 6:37 pm

Lieve mensen , allemaal hartelijk dank voor je reacties maar ik vroeg van mensen die de lens gebruiken "Is de 105 mm macro VR een fijne portret lens "? Voor inderdaad spontane portretten dus niet in de studio , dus geen statief , maar snel geschoten binnen of buiten.

Ik weet ook wel dat de 85 mm 1.4 nog beter is de 135 mm ook heerlijk maar die zijn me gewoon te hoog in prijs en bijna nooit gebruikt te koop,terwijl ik nu een 105 VR kan overnemen voor € 600.

Dus nogmaals zijn er gebruikservaringen met de 105 macro VR voor schouder/hoofd portretten met een Fx camera ?

dank allen
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D

Reest
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Reest » za jan 10 2015 7:02 pm

Voor de spontane portretten?
Prima lens :!: Zelfs voor de niet spontane portretten :!:
Groet
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jan 10 2015 8:36 pm

@schippie
Je bent dit draadje gestart. Wat bevalt je eigenlijk niet aan de 85mm? Dan is beter in te schatten waar je dan wel naar op zoek bent.
Vriendelijke groet, Léon Obers

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » za jan 10 2015 9:06 pm

Zoals ik schreef: ja ik heb de 105mm (en ook de 85)
En ja de 105 is door zijn VR prima voor statiefloze portretten.

John
Nikon D810, Sony RX1R II. 

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » za jan 10 2015 10:49 pm

Ik denk dat je hier geen eenduidig antwoord op gaat krijgen. Het gaat m.i. niet alleen om het beeld maar ook om handzaamheid en flexibiliteit als je spontane portretten wil schieten.

Ja je moet met een 105 VR prima portretten kunnen schieten. Maar ik heb behoorlijk gezocht in mijn collectie en er geen kunnen vinden. Alleen een waarbij ik die 105 met de TC17II had gecombineerd tot 180 mm. Prima resultaat overigens. En handzaam, zowel op de camera als in de tas en ook wel flexibel door al dan niet combineren met de TC.

Ik werk meer met een 85/1.4 van Zeiss maar dan meestal voor meer dan hoofd/schouders. Ook best wel handzaam maar geen AF of VR.

Als ik flexibel portretten hoofd/schouder zou willen schieten, en onopvallendheid en handzaamheid geen issue zijn, zou ik de AF-S 80-200 pakken.Maar daarmee loop je wel enorm in de gaten en iedereen ziet meteen wanneer hij in beeld komt. Het voordeel is dat je zonder al te veel heen en weer lopen de uitsnede kunt bepalen.

Tot slot: met die 105 val je je geen buil.Ik geloof dat ik wel eens alleen met een 35 mm, die 105 mm, een 300 mm en die TC op reis ben geweest en niets heb gemist.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Stormbringer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stormbringer » zo jan 11 2015 12:58 am

De 85/1.4G is mijn lievelingslens sinds de aanschaf 4 jaar geleden. Ideaal formaat, weather sealed, zonnekap zit muurvast (ik vind lenzen waar de zonnekap makkelijk vanaf draait ergerend), verschrikkelijk scherp, en prachtige bokêh. Voor "spontane portretten" lijkt me dat (of de 1.8G die nauwelijks minder is) een ideale lens aangezien ik de term "spontaan" als "weinig voorbereiding" en "snel" begrijp. Een langere brandpuntsafstand zorgt ervoor dat kadreren lastiger wordt als het "snel" en "spontaan in beweging" moet. Plus je sluitertijd zal nog korter moeten worden, en daarbij ben je iets beperkter omdat je geen 85mm+ hebt die f/1.4 is.

Desalniettemin ben ik persoonlijk al lange tijd aan het kwijlen op de 200/2.0 of een nog-niet-bestaande recente 135mm. Dat geeft een nog wat smallere beeldhoek, en de scherptediepte is wat groter maar abrupter voor mijn gevoel (het gezicht is dus dieper scherp, maar de achtergrond is wel heel onscherp). Ik zag net dat Samyang hoogstwaarschijnlijk met een 135/2.0 komt, maar deze zal vast MF zijn (niet voor mij bestemd aangezien ik ook "spontane portretten" wel eens schiet). Ik heb de nieuwe Zeiss gebruikt, prachtige lens, maar helaas ook MF. Buiten de eerder genoemde argumenten van een 135mm vond ik het geweldig dat hij nog scherper leek, en nog mooier dat hij heel weinig chromatische aberraties heeft. De aanwezigheid hiervan is het enige minpunt van de 85/1.4G in mijn ogen.

Dat gezegd hebbende, de 105/2.8 Micro gebruikt mijn collega veel, ook voor portretten. En ook daar is weinig op aan te merken, al vind ik de bokêh en rendering van mijn 85mm mooier. Maar 105mm zou voor mij te dicht op de 85mm zitten, en dus niet echt een optie. Dus dat is zeker ook een hele goede kandidaat voor jou!

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » ma jan 12 2015 11:08 am

John'47 schreef:Zoals ik schreef: ja ik heb de 105mm (en ook de 85)
En ja de 105 is door zijn VR prima voor statiefloze portretten.

John
Ja, de VR is inderdaad een belangrijke optie, maar, zoals hier reeds opgemerkt, wordt de min. sluitertijd bij de 105mm ietsje korter.(*)
Maar, en dit vind ik belangrijker, de VR zal het probleem van het bewegend onderwerp niet oplossen, beweging (niet stilzitten) is een van de 'lastige problemen' bij spontane portretten…
Als je echt portretten wil maken "sur le vif" dan zou ik (persoonlijk) de voorkeur geven aan een kortere brandpunt (50- of 35mm?) en dan uitsnijden. Met die FF en/of hoge MP's heb je daar nog genoeg overschot voor.

(*) Bij portretten is het raadzaam om toch een sluitertijd ongeveer 2x de brandpunt te nemen, en de vele MP's eisen dat overigens ook!

Reest
Clublid
Clublid

Bericht door Reest » ma jan 12 2015 12:03 pm

(*) Bij portretten is het raadzaam om toch een sluitertijd ongeveer 2x de brandpunt te nemen, en de vele MP's eisen dat overigens ook
Wil je dit eens uitleggen, want daar snap ik niets van:

- waarom een sluitertijd ongeveer 2x de brandpuntafstand?
- waarom eisen de vele MP's dat ook?

Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » ma jan 12 2015 4:08 pm

Dat is eigenlijk een oude vuistregel, vermenigvuldig de brandpuntsafstand bij voorkeur maal twee en je hebt een soort 'aanbevolen' sluitersnelheid.
Voor een 50 mm is dat dan 1/100 dus eigenlijk 1/125 sec. Let wel, dit is voor 'uit de hand'. Maar het compenseert eigenlijk ook wel de beweging van het onderwerp op zich en ook tegenover de camera.

Dat de MP's dat ook willen, lees je niet alleen in de handleiding/brochure van jou camera model maar ook op de site van Nikon zelf. Hoe meer MP's hoe kritischer tegenover de scherpte. En die scherpte is niet alleen afhankelijk van de optische kwaliteit van het objectief en de scherpstelling op zich, maar ook van de onscherpte die ontstaat door de beweging(en) tijdens de opname.
Zelfs de trillingen van de sluiter veroorzaken eigenlijk ook een soort bewegingsonscherpte, maar dat is inherent aan de bouw van de camera (daar komt op 19 januari voor de D800 een firmware aanpassing voor).
Er is zelfs een instelling mogelijk om bij diafragma voorkeuze, de sluitersnelheid niet lager dan de brandpunt afstand te laten zakken, meer zelfs, het kan tot x2 en x3, bij de D800 althans, zie p. 111 in de handleiding, (voor andere modellen weet ik het niet).
Laatst gewijzigd door Cyrus op di jan 13 2015 10:44 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door hoorn666 » ma jan 12 2015 7:02 pm

Even off topic
Deze zin is best wel grappig:

"maar dat is inherent aan de bouw van de camera (daar komt op 19 januari voor de D800 een firm waere aanpassing voor)."

Hoe doen ze dat? De bouw van de camera aanpassen met een firmware update, dat is dan wel heel harde firmware :-)
Ik snap overigens wel wat je bedoelt.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jan 12 2015 7:49 pm

Je haalt de betekenis uit zijn context alsof het een niet belangrijke ongeloofwaardige update zou zijn.
Ik kan me vergissen, maar verwacht dat de D800 / D800E mogelijk een aanvullende instelling krijgt waarbij pas nadat het 1e sluitergordijn open is, erna elektronisch de sensor wordt vrijgegeven om de werkelijke opnamesluitertijd "te starten". Vergelijkbaar met wat de D810 reeds als extra instelling heeft. Op die wijze wordt de trilling van het openen van het 1e sluitergordijn (inherent aan een mechanische sluiter ofwel bouw van de camera), voorbij gegaan, en start de opname pas erna.

Voor bepaalde kritische omstandigheden kan dat zeer zinvol zijn. O.a. bij micro/macro opnamen. Dat was eerder voor menig typische micro/macro fotograaf de reden om af te zien van een Nikon camera en andere merk camera's te gebruiken die deze functie al hadden.

Update:
Even opgezocht. De firmware strekt zich zelfs nog tot andere camera's uit, waaronder de D750:
http://nikonrumors.com/2015/01/08/nikon ... eras.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Electronic First-Curtain Shutter feature, which eliminates vibrations caused by the shutter, is newly available for the recently announced Nikon D750 camera."

Niet helemaal duidelijk of het op dit punt dan ook nog voor de D800 / D810 zou kunnen gelden of alleen de D750, of dat de D750 die functie al heeft, en nu wordt uitgebreid naar de andere modellen (D800 / D810 / D600 / D610).

Redblockman
Forumlid
Forumlid

Bericht door Redblockman » ma jan 12 2015 10:15 pm

Het volgende wat ik mij dan af ga vragen als ik dit lees over de electronische sluiter, wat voor invloed gaat dit hebben op de snelste flitssynchronisatietijd?

Terug ontopic. Misschien een minder onopzichtige toeter om mee rond te lopen, maar ik zou toch eens testen op verschillende lengtes met de 80-200...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jan 12 2015 10:35 pm

Redblockman schreef:Het volgende wat ik mij dan af ga vragen als ik dit lees over de electronische sluiter, wat voor invloed gaat dit hebben op de snelste flitssynchronisatietijd?
Als de sluitertijd ook nog eens elektronisch afgekapt zou worden in plaats van mechanisch met het 2e sluitergordijn, is er praktisch nauwelijks een minimum sluitertijd voor flits wat nog werkend functioneel kan zijn. Dat zou dan best 1/2000 of 1/4000 sec. kunnen zijn wat nog als flitssynchronisatie functioneert. Ik heb echter te weinig informatie hoe een en ander in zijn werk gaat als het wel mechanisch wordt afgekapt via het 2e sluitergordijn. Dus maar even afwachten tot alles een feit is, en er meer informatie en praktijkvoorbeelden op fora verschijnen met aanvullende info.

Redblockman
Forumlid
Forumlid

Bericht door Redblockman » di jan 13 2015 8:21 am

@Leon, we gaan het beleven. Ik ben heel benieuwd wat Nikon er van gaat maken. En nog belangrijker voor mij, wat er doorkomt van dit soort ontwikkelingen richting D6X0 platform.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jan 13 2015 12:10 pm

Korte sluitertijden door een elektronische afkapping van het sensorsignaal is door Nikon al eens eerder gebruikt in de Nikon D70 en D1 serie.

Eerder had ik bijv. een Nikon D1x. Daar kon ik inderdaad best een 1/4000 sec. gebruiken als synchronisatie bij flits.
Zie zelfportret testje met de D1x in 2005 gemaakt met een oude Metz CT-60 reportageflitser los in mijn hand (met gestrekte arm) bij 1/4000 seconde.
http://www.fotograaf.cc/ftp/D1X_flash-sync_4000.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
(Wat rood doorlopen ogen, had om die tijd beter kunnen slapen --> zie EXIF gegevens opnametijd :lol: )

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”