D610 in combi met SB 910 en SB 24

Discussies over flitsers
Wiel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D610 in combi met SB 910 en SB 24

Bericht door Wiel » wo feb 04 2015 10:45 pm

Dat is ook waar jij het in het begin al over had Frank en dan manueel zoals Gijs schrijft. Beetje bij beetje komen we er wel;)

Wiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door Wiel » do feb 05 2015 7:56 pm

Inmiddels een gedetailleerd antwoord van de Nikon klantondersteuning ontvangen.

Na behoorlijk wat rondvraag op de afdeling zijn we op de volgende conclusie gekomen;

De SB-24 heeft inderdaad twee poorten voor een kabelverbinding poorten die u in de foto laat zien, waarvan één hetzelfde is als de SB-910. Deze kabelverbinding poort is een standaard synch terminal. Elke standaard sync-kabel zoubruikbaar moeten zijn. Nikon produceert deze helaas niet meer maar u heeft in principe niet een Nikon kabel nodig, aangezien het om een gestandaardiseerd type verbinding gaat.

Als ik het goed begrijp, wilt uzowel de SB-910 en de SB-24 als slaven gebruiken. Om dit te laten werken zou de setup als volgt moeten zijn:
SB-910 en SB-24 aangesluiten via een standaard synch kabel
Interne flitser ingesteld op handmatig flitsen
SB-910 en SB-24 ingesteld op handmatig flitsen
SB-910 ingesteld op SU-4 slave-modus (zie pagina's D-12 tot en met D-16 in SB-910 handleiding)

Om de functieSU-4 goed te latensynchroniseren, moet de master flitser niet pre-flitsen, dat is de reden waarom de interne flitser moet worden ingesteld op handmatig. De SB-910 zal op het registreren van de flitser wat uitgezonden door de interne flitser van de D610, zelf flitsen en daarmee de SB-24

Via mijn docent vandaag een "trigger" besteld, de oplossing met de kabel hou ik achter de hand.
Wiel
Laatst gewijzigd door Wiel op do feb 05 2015 8:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr feb 06 2015 12:14 pm

Als je alles manueel doet, kun je de SB900-910 ontsteken met de ingebouwde flitser. De SB-900-910 en de SB-24 staat op manueel. De SB-24 is te ontsteken middels elke flitsslaaf:
Afbeelding
zoiets gebruik ik zelf en is gekocht op een rommelmarkt.
Deze oplossing zet je onder de flitsschoen van de SB-24:

Afbeelding

Het nadeel is dan wel de SB-24. Als zwakste schakel in de reeks bepaald deze flitser dat je manueel moet werken. En dan steeds naar de flitser moet toelopen om de lichtopbrengst te regelen. De SB-900-910 is nog wel via het commander menu van je camera aan te sturen en bij te regelen. Maar het blijft manueel.

Wiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door Wiel » vr feb 06 2015 6:05 pm

Bedankt Hans, het manuele gedeelte blijft lastig en jammer maar omdat ik pas begin met het gebruik van meerdere flitsers wil ik nog niet verder investeren in automatisch te besturen flitsers. Eerst even oefenen met wat ik heb, ik denk dat als ik het manueel instellen beheers en begrijp, de kwaliteit van de belichting beter wordt.
Ik heb ook over het merk "cactus 6" triggers gelezen, daarmee kun je een aantal manuele flitsers vanaf een blokje op de camera meer of minder licht laten geven. Heeft hiermee al iemand ervaring?

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”