Hoe is het met de Camranger gesteld ??

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Hoe is het met de Camranger gesteld ??

Bericht door Léon Obers » do feb 05 2015 12:01 am

Alex schreef:Volgens mij kan je idd via tablet scherpstellen zolang het punt maar overeenkomt met een af veld van de camera.
Maar Leon gaat dit hopelijk bevestigen.
Ik heb het net getest. Je hebt twee mogelijkheden. "Blind" scherpstellen zonder LiveView, met de normale AF-module op basis van fase-detectie.
Dan zit je vast aan de scherpstelvelden van de AF-module zoals je die in de zoeker ziet. Om die te kiezen moet je dan ook door de zoeker van de camera kijken.
(Zonder LiveView zie je tenslotte geen beeld op het schermpje van je tablet of smartphone, maar je kunt wel de camera remote bedienen met de functies van de app).

Maar ja, daar benut je nu juist niet zo'n WiFi verbinding voor met een apart schermpje van een tablet of smartphone.
Je wilt het beeld daarbij juist als LiveView beoordelen op het scherm van het mobiele apparaat.

Omdat de scherpstelling via LiveView op een andere manier gaat, heb je eigenlijk niets met afgebakende "AF"-velden te maken.
AF-velden zijn gerelateerd aan de AF-module in de bodem van de camera als de spiegel naar beneden is geklapt. Maar dat is dus niet de functie waar je in LiveView gebruik van maakt.
Je maakt gebruik van "Contrast-detectie" op basis van een deel wat je kiest binnen het beeldveld, waarbij het beeld op de sensor zelf wordt geanalyseerd.

Je kunt dan ook elk punt binnen je beeldveld kiezen. Dus ook beeldpunten die zich buiten het "officiële gebied" bevinden waar bij AF-fase detectie scherp wordt gesteld.
Nu heb ik dat hier net met vrij slecht licht in de keuken gedaan, met een zoomlensje met zeer matige lichtsterkte. (Bij tele niet meer dan F4.5).
Ga je scherpstellen aan de rand met vrij slecht contrast, gaat het scherpstellen moeizaam.
Licht glinstering (prima contrast) in plastic cellofaan op andere delen bij een andere rand (ook buiten het "officiële scherpstelgebied") ging echter prima.

Dus functioneel kun je precies zo scherpstellen waar ik in het eerdere filmpje naar heb verwezen, ook met een Nikon D700,
in elk gebied van je beeldveld. Alleen aan de rand worden hogere eisen gesteld aan lichtsituatie en contrast.:
https://www.youtube.com/watch?v=5fJF96jPKHc" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens ben ik wel een focus bracketing tegengekomen om vanaf een bepaalde punt een zelf te kiezen aantal opnamen te maken in een aantal focus-stappen.
Ben er in de vluchtigheid echter nog niet uit hoe het werkt. (Ik gebruik zo-wie-so dit WiFi ding erg weinig, en deze functie nog minder).
(Misschien is de functie niet functioneel in samenwerking met een D700, maar wel met een andere camera ?? Moet ik uitzoeken.
Inmiddels wel 2 updates verder. Heb nu de laatste versie erop gezet. Zie < HIER > met behoorlijk wat visuele aanpassingen en aanvullingen).

Houd er ook rekening mee, je hebt (verse jonge) accu's nodig, het vreet stroom.
Vriendelijke groet, Léon Obers

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » do feb 05 2015 8:14 am

Geweldig, het komt helemaal goed.

Leon, hartelijk bedankt voor de moeite die je hebt genomen.
Nu even verder lezen en aan het "werk".

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do feb 05 2015 9:33 am

Als je slim bent, probeer je het eerst met een USB-OTG kabeltje aan je tablet of smartphone.
Ene kant mini/micro USB "male" wat je in de tablet stop, andere kant "female" waaraan je de standaard camera USB-kabel instopt (wat normaal naar de computer gaat).
http://www.miniinthebox.com/nl/micro-us ... tAodXCoAiQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.112kabels.nl/usb-tabletgsm-k ... tAodDDAALQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.allekabels.nl/usb_accessoire ... kabel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Voordeel van een "gedeelde" verbinding. Als je ergens achter haakt gaat het verbindingsstekkertje los.

LET OP:
Niet elke smartphone is compatble met een USB-OTG aansluiting. (Voorbeeld foto's is met gebruik DslrDashboard app)
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 32&t=51868" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 68#p670966" onclick="window.open(this.href);return false;

Lees problematiek rondom OTG:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=51675" onclick="window.open(this.href);return false;

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » do feb 05 2015 12:37 pm

OK, ga ik eerste ven proberen.
Wederom bedankt.

JDPix
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JDPix » zo feb 08 2015 11:03 pm

Kort voor dit draadje werd geopend had ik een Nikon WU-1b Wifi-adapter gekocht. DSLR-dashboard had ik al langer op mijn tablet staan maar kon ik tot nu toe alleen gebruiken met een kabel.
Het onderwerp en de diverse bijdragen in dit draadje (vooral van Leon) brachten me op het idee om focus stacking met DSLR dashboard maar eens te testen. Nu ben ik geen macro-fotograaf en ik heb geen macro-objectieven. Daarom maar getest met de 85mm f/1.8 op mijn D600 op diafragma f/1.8.
Ik heb heb een maatlat schuin opgesteld op 45 graden en vervolgens 15 foto's gemaakt. De eerste foto scherpgesteld (live view, gewoon op het scherm van de tablet tikken) op de 0 (nul) van de maatlat links op de foto. Focus stacking van DSLR-dashboard dus ingesteld op 15 opnamen met een stapgrootte van 25. Die stapgrootte gekozen na een paar testen. DSLR dashboard kan maximaal 32767 stappen maken en je krijgt de keuze of hij steeds verder naar voren of naar achteren moet scherpstellen.
Ik heb de 15 foto's samengevoegd tot 1 nieuwe foto en een lijn door de scherpste punten van iedere foto getrokken. Het is nu gebleken dat stapgrootte 25 resulteert in een nieuw scherpstelvlak dat steed ca. 5 mm verder naar voren ligt, bij de gebruikte instellingen.
Bij macro-fotografie heb je natuurlijk een veel kleinere scherptediepte en zul je een kleiner diafragma gebruiken.

1. Foto samengesteld uit de 15 afzonderlijke foto's en een lijn getrokken door de scherpste punten van iedere foto

Afbeelding

Voor een grotere foto met meer detail klik op onderstaande link en vervolgens op de +

https://rc6zqw-sn3301.files.1drv.com/y2 ... jpg?psid=1

2. Het resultaat gestacked met Photoshop

Afbeelding

Nog één opmerking: ik heb gemerkt dat DSLR-dashboard soms moeite heeft met het vinden van de Wifi-verbinding. Heb zowel de tablet als de camera af en toe opnieuw moet opstarten. Ik heb niet kunnen ontdekken waaraan het ligt.

Edit: In eerste instantie schreef ik dat het scherpstelvlak in bovenstaand geval steeds 7 mm naar voren kwam. Dit zijn 7 mm's op de maatlat en dus 7 gedeeld door wortel 2, oftewel ca. 5 mm voor het scherpstelvlak. Gecorrigeerd in bovenstaande tekst
Laatst gewijzigd door JDPix op ma feb 09 2015 8:01 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo feb 08 2015 11:45 pm

Bedankt voor je reactie. Juist met dat stacken had ik met DslrDasboard nog geen ervaring. Dus dat is een waardevolle bijdrage.

Aangaande WiFi. Gebruik je wel de laatste versie van de app?
Verder is het bekend dat de WiFi blokjes van Nikon niet zo gevoelig zijn en minder bereik hebben dan de portable TP-Link TL-MR3040 router.
Zelf ervaar ik geen problemen met WiFi (met die TP-Link). Een andere gebruiker hier op het forum heeft het buiten getest, tot 50 meter geen probleem:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 12#p697912" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees ook de reactie erboven.

JDPix
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JDPix » ma feb 09 2015 1:23 pm

Ik gebruik wel de laatste versie van de app (denk ik). Ik heb hem onlangs opnieuw geïnstalleerd. Ik vind dat de versienummers van de app niet erg duidelijk te vinden zijn. De beelden in de manual zien er in ieder geval niet helemaal het zelfde uit als wat je op de tablet ziet, dus dat brengt me weer aan het twijfelen.
De link naar de verbindingsproblematiek zal ik eens rustig bekijken met de "spullen" er bij.
Bedankt voor de tip.
Groeten, Johan

Foto's:

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » ma feb 09 2015 2:07 pm

De Nikon WU-1b is gewoon niet zo goed. Het leek me ook een leuk ding maar als je op Amazon.com de gebruikers-reviews leest word je niet blij. Hij is traag en verliest inderdaad vaak de verbinding.
Er is helaas niets wat je daaraan kunt doen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 09 2015 2:09 pm

De laatste versie DslrDashboard is hier te downloaden, dat is één versienummer nieuwer dan vanuit de "officiële" downloadpagina:
http://dslrdashboard.info/qdslrdashboar ... nd-manual/" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder zit er ook verschil in de benaming met de versie van bijv. een half jaar terug.
qDslrDashboard tegenover benaming zonder q

Op mijn smartphone heb ik nu dan ook twee versies.

Verbindingsproblemen kunnen ook komen door de instelling van je tablet dat bijv. het meest sterke en geldige WiFi signaal zal oppikken, en het eerdere WiFi netwerk van bijv. dat Nikon blokje laat liggen, tegenover je thuis WiFi netwerk. Of gewoon storing van die twee WiFi kanalen op elkaar.

Handige apps om instellingen te vergemakkelijken of te controleren.

< WiFi analyser >
Scant alle WiFi netwerken bij je in de buurt. Heb je een indicatie wat er op elkaar stoort.
Kun je makkelijker bepalen of je het eigen WiFi netwerk van de modem/router beter op een ander kanaal kunt zetten.
Stel in op een kanaal wat het minst belast is.
Aanvullend eventueel < Network Signal info > of de < Pro versie ervan >

< Fing Android > of < Fing iOS > om te zien wat er allemaal in je netwerk aangesloten zit
(info over IP-adressen, MAC-gegevens van apparaten e.d.).

JDPix
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JDPix » ma feb 09 2015 5:40 pm

Nog een keer bedankt Leon.

Wat was er aan de hand? Ik had wel de nieuwe versie (q)DSLR-dashboard op m 'n tablet staan maar deze had geen nieuw icoon op het scherm gezet, waardoor ik toch de oudere versie bleef gebruiken. Ik heb nu dus ook beide versies beschikbaar (laat de oude nog maar even staan).
Ik ga er binnenkort weer mee aan de gang en kan dan meteen constateren of de WiFi-verbinding nu al dan niet niet weg valt (@ATOR)
Groeten, Johan

Foto's:

oscarnikonpeterson
Forumlid
Forumlid

Bericht door oscarnikonpeterson » ma feb 16 2015 2:44 pm

Heb sinds een paar dagen de Case Remote in huis. Werd binnen een paar dagen geleverd. Constateerde vrij snel dat de accus van mijn D 700 heel snel leeg waren. Vraag me af of het gebruik van live-view hier de oorzaak van is. Leon meldde deze beperking al op. Heeft iemand hier een oplossing voor?
ONP
D700 met daarbij passend glaswerk en acessoires.
Nikon V1 met 10-30 en 30-110, alsmede FT-1-adapter

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 16 2015 3:17 pm

LiveView trekt wel stroom, maar het meeste denk ik toch de data via USB en of WiFi doorkoppeling.
Voor onderweg, vond ik wel een acculader die ook in de auto gebruikt kan worden:
http://www.batteryupgrade.com/shopBrows ... d/45309820" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor "thuis" zou je een witmerk AC-adapter kunnen aanschaffen:
http://www.amazon.de/Netzadapter-Netzte ... AC+Adapter" onclick="window.open(this.href);return false;

Met wat knutselwerk, zou je die kabel van de AC-adapter kunnen delen met een stekker, en aan de andere kant er een accuhouder op kunnen aansluiten (Conrad) waar je bijv. zware type C accu's op aansluit.

Dan steek je er bij elkaar echter zodanig weer wat geld in, dat ik denk dat je met een aantal niet te dure witmerk gewone camera accu's beter uit bent.

oscarnikonpeterson
Forumlid
Forumlid

Bericht door oscarnikonpeterson » ma feb 16 2015 3:49 pm

Bedankt, Leon! Uit jouw antwoord begrijp ik dat dit probleem ook bij andere draadloze overdracht-systemen zal spelen.

ONP
D700 met daarbij passend glaswerk en acessoires.
Nikon V1 met 10-30 en 30-110, alsmede FT-1-adapter

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 16 2015 4:31 pm

De D700 is al wat jaartjes oud. Misschien de accu's ook. Dat merk je. Setje nieuwe accu's zal al veel helpen.
Ik denk dat tegenwoordige camera's verder wat efficiënter met accu-vermogen omgaan, met connectie naar buiten.
Maar ook daar is het accuverbruik nog wel steeds merkbaar meer als dat je die functies niet gebruikt.

Ik heb eens een blauwe maandag een Samsung NX30 gehad. Standaard WiFi en app voor op de telefoon voor afstandbediening.
Ook daar merk je meer accugebruik met WiFi dan zonder. Film je, heb je zo-wie-zo rekening te houden met relatief snel ontladen van de accu.

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » za mar 07 2015 2:02 pm

Ik gebruik de TP-Link in combinatie met de DSLR-Dashboard-app al een tijdje en met veel plezier. Ik had in het begin wat moeite om e.e.a. werkend te krijgen maar met hulp van een zeer behulpzaam forumlid (woonachtig te Eindhoven) was het een fluitje van een cent. Het enige nadeel wat ik ondervindt is dat juist de accu van de TP-Link snel leeg raakt. Maar met gebruikmaking van een usb-kabeltje is hij gewoon tijdens gebruik op te laden.

Ik werk nu nog zo dat de aansturing gebeurt via een tablet en ook de gemaakte foto's kijk ik op de tablet terug, maar is het ook mogelijk om zo'n tablet te vervangen door een smart-tv? Dus kun je de DSLR-dashboard-app ook gebruiken op een smart-tv en dan deze via WIFI contact laten maken met de TP-Link zodat je je foto's direct terug ziet op de tv?

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”