Ik heb het net getest. Je hebt twee mogelijkheden. "Blind" scherpstellen zonder LiveView, met de normale AF-module op basis van fase-detectie.Alex schreef:Volgens mij kan je idd via tablet scherpstellen zolang het punt maar overeenkomt met een af veld van de camera.
Maar Leon gaat dit hopelijk bevestigen.
Dan zit je vast aan de scherpstelvelden van de AF-module zoals je die in de zoeker ziet. Om die te kiezen moet je dan ook door de zoeker van de camera kijken.
(Zonder LiveView zie je tenslotte geen beeld op het schermpje van je tablet of smartphone, maar je kunt wel de camera remote bedienen met de functies van de app).
Maar ja, daar benut je nu juist niet zo'n WiFi verbinding voor met een apart schermpje van een tablet of smartphone.
Je wilt het beeld daarbij juist als LiveView beoordelen op het scherm van het mobiele apparaat.
Omdat de scherpstelling via LiveView op een andere manier gaat, heb je eigenlijk niets met afgebakende "AF"-velden te maken.
AF-velden zijn gerelateerd aan de AF-module in de bodem van de camera als de spiegel naar beneden is geklapt. Maar dat is dus niet de functie waar je in LiveView gebruik van maakt.
Je maakt gebruik van "Contrast-detectie" op basis van een deel wat je kiest binnen het beeldveld, waarbij het beeld op de sensor zelf wordt geanalyseerd.
Je kunt dan ook elk punt binnen je beeldveld kiezen. Dus ook beeldpunten die zich buiten het "officiële gebied" bevinden waar bij AF-fase detectie scherp wordt gesteld.
Nu heb ik dat hier net met vrij slecht licht in de keuken gedaan, met een zoomlensje met zeer matige lichtsterkte. (Bij tele niet meer dan F4.5).
Ga je scherpstellen aan de rand met vrij slecht contrast, gaat het scherpstellen moeizaam.
Licht glinstering (prima contrast) in plastic cellofaan op andere delen bij een andere rand (ook buiten het "officiële scherpstelgebied") ging echter prima.
Dus functioneel kun je precies zo scherpstellen waar ik in het eerdere filmpje naar heb verwezen, ook met een Nikon D700,
in elk gebied van je beeldveld. Alleen aan de rand worden hogere eisen gesteld aan lichtsituatie en contrast.:
https://www.youtube.com/watch?v=5fJF96jPKHc" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens ben ik wel een focus bracketing tegengekomen om vanaf een bepaalde punt een zelf te kiezen aantal opnamen te maken in een aantal focus-stappen.
Ben er in de vluchtigheid echter nog niet uit hoe het werkt. (Ik gebruik zo-wie-so dit WiFi ding erg weinig, en deze functie nog minder).
(Misschien is de functie niet functioneel in samenwerking met een D700, maar wel met een andere camera ?? Moet ik uitzoeken.
Inmiddels wel 2 updates verder. Heb nu de laatste versie erop gezet. Zie < HIER > met behoorlijk wat visuele aanpassingen en aanvullingen).
Houd er ook rekening mee, je hebt (verse jonge) accu's nodig, het vreet stroom.