Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Waarom langzame sluitertijden tegen trillingen?

Bericht door Hans Braakhuis » do feb 12 2015 7:45 am

djunclesam schreef:
plincky schreef:Maar beste is om gewoon de trilling helemaal weg te halen door liveview te gebruiken
Bij Nikon camera's heeft live view geen zin omdat de spiegel alsnog neer en daarna weer opklapt als je in liveview een opname maakt :
Een misverstand. Vanaf de D800 gaat de spiegel niet meer omhoog EN omlaag in Live View voor elke opname. De spiegel blijft gewoon omhoog staan. Uitzondering als je flitst. Lees m'n test over de D800, D4, D600 op m'n website.
Bij de goedkopere instapcamera's klapt de spiegel wel op en neer in LiveView.
Tegenwoordig doet Nikon over dit kunststukje redelijk vaag. Men vermeldt het niet meer. Bij een D5500 gaat de spiegel wel op en neer.

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door plincky » do feb 12 2015 7:50 am

Toch wel. Ben ik toch niet gek aan het worden. .... :D
Gisteren las ik het en dacht toch echt dat ik alleen liveview gebruikte maar mijn D7000 stond naast me dus meteen proberen. Maar daar klapt de spiegel idd alsnog. (Had de D800 niet meer geprobeerd )
Maar doe het zo weinig dat ik het niet zeker wist. Heb het net even geprobeerd met de D800 en die heeft het idd niet.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do feb 12 2015 9:17 am

Bij diverse camera's zit er een instelling om de functie van LiveView op andere wijze te gebruiken. Dat zit er al op, sinds mijn inmiddels "oude" D700.
Als ik die op "statiefmode" zet. Gaat de camera in LiveView, en blijft erop staan, zonder tussendoor de spiegel op- en neer te klappen.
EDIT:
Herstel. Ik heb het net nog even geprobeerd. Spiegel klapt inderdaad voor opname toch een keer op en neer.

Er wordt in dat geval alleen van de contrast focus AF-methode gemaakt van de camera, en niet eventueel tussendoor toch van fase-detectie.
(Maar dus wel op en neer klappen van spiegel).

De functie kan op het een of andere model net iets anders verwerkt zijn, maar de meeste modellen camera's hebben er wel een instelling voor.
Neem de gebruikshandleiding van je camera ter hand.

Dan is er nog de trilling van het eerste sluitergordijn.
Daar hebben de laatste nieuwe modellen camera's (D750, D810.....) zelfs ook een aanvullende instelling voor, om eerst de sluiter "mechanisch" open te zetten, en pas erna de sluitertijd elektronisch voor de sensor te starten. Op die manier wordt ook dat deel in de trilling (dus het opengaan van het sluitergordijn) vermeden bij het maken van een opname. Kost natuurlijk iets meer tijd voordat de opname begint, nadat de ontspanner is ingedrukt.

Verder:
De "zelfontspanner" gebruiken heeft alleen zin als je geen "draadontspanner" gebruikt en je handmatig het ontspanknopje van de camera benut, om beweging van het eigen aanraken met de camera te vermijden. Voor de trilling van de spiegel heeft het geen zin, want de spiegel klapt bij Nikon pas op aan het eind van de zelfontspanner-tijd, net voor de opname. Voor het vermijden van de spiegel-opklap-trilling kun je dan de spiegel "vóór-ontspanner" instelling daarvoor gebruiken. (MUP = Mirror UP)
Inmiddels wel een hele riedel aan instellingen om trillingen te voorkomen. Dus je moet het koppie er goed bij houden. :roll:
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do feb 12 2015 11:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » do feb 12 2015 9:59 am

Hans Braakhuis schreef:
djunclesam schreef:
plincky schreef:Maar beste is om gewoon de trilling helemaal weg te halen door liveview te gebruiken
Bij Nikon camera's heeft live view geen zin omdat de spiegel alsnog neer en daarna weer opklapt als je in liveview een opname maakt :
Een misverstand.

.....

Bij de goedkopere instapcamera's klapt de spiegel wel op en neer in LiveView.
Daarom stond er ook de laatste regel in mijn post :wink: is dans wel veranderd. De D3s klapt gewoon bij elke foto op en neer dus voor oudere modellen geldt niet dat alleen de goedkope instappers dat doen...

Dank voor de aanvulling

Sent from my iPad using Tapatalk
Fin.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”